چهارشنبه / ۳ تیر ۱۳۹۴ / ۱۵:۲۱
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۸۶۶۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

تولید تخم مرغ کشور به ۹۳۰ هزارتن رسید/ افتتاح بزرگترین واحد جوجه‌کشی خاورمیانه

مدیر فروش شرکت مرغک گفت: در زمینه تولید تخم مرغ از دو کشور انگلستان و هلند ایران جلوتر است و همین امر ثابت می‌کند که ما از توان علمی و تکنولوژیکی برای تولید لاین برخوردار هستیم، اما لزوم این موضوع ایجاد نشده است.

 علی صفرزاده، قائم مقام گروه کشاورزی کوثر در سومین نشست اتاق گفت‌وگو با خبرنگاران سازمان اقتصادی کوثر گفت: عمده فعالیت گروه کشاورزی کوثر در بخش صنعت طیور است و صنعت مرغ گوشتی، مرغ تخم‌گذار از بخشهای این صنعت به شمار می‌رود و سهم قابل توجهی را در سطح کشور داراست.

وی با بیان اینکه ما همواره به فکر تکمیل زنجیره تولید هستیم، افزود: سازمان اقتصادی کوثر ظرفیت بسیار خوبی در صنعت طیور دارد، به طوری که در حال حاضر بیش از 50 درصد نیاز بازار داخل به اجداد را این سازمان تأمین می‌کند.

قائم مقام گروه کشاورزی کوثر  اظهار داشت: در مجموعه تولیدات کشاورزی، شرکتهای متنوعی وجود دارد که به صورت زنجیره ای یکدیگر را پوشش می دهند.

وی گفت افزود: در زنجیره مرغ تخم گذار در قسمت تامین نهاده‌ها این شرکت نهاده دامی تمامی مجموعه‌ها را تامین می‌کند، ضمن اینکه دو کارخانه روغن کشی که عمده کنجاله‌های دانه‌های روغنی آنها برای فارم های مزارع شرکت کوثر و کشور مصرف می‌شود.

صفرزاده بیان داشت: در زنجیره تخم‌گذار گله اجدادی های لاین، گله‌های تخم‌گذار خوراکی و گله‌های تخم‌گذار وجود دارد که این نژاد بیش از 50 درصد سهم بازار را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: براساس آمار سندیکای جوجه یکروز کشور در سال 93 میزان تولید تخم مرغ به 930 هزار تن رسیده و با این میزان تولید ایران پس از هند و چین در مقام سوم آسیا از نظر تولید تخم مرغ قرار گرفته است.

قائم مقام گروه کشاورزی کوثر با بیان اینکه میزان سرانه مصرفی تخم مرغ از 11 به 11.3 کیلوگرم رسیده است، بیان داشت: میزان صادرات تخم مرغ در سال 93 بیش از 65 هزار تن بوده و این صادرات بیشتر به کشورهای عراق، افغانستان، تاجیکستان و ترکمنستان بوده است.

وی با بیان اینکه بزرگترین چالش صنعت تخم مرغ کشور تنظیم نامناسب بازار و صادرات است، اظهار داشت: سال گذشته قیمت تمام شده تخم مرغ بطور میانگین بیش از قیمت فروش آن بوده و در این راستا باید مسئولان با افزایش ترویج مصرف تخم مرغ، تنظیم بازار و افزایش صادرات این محصول را رقم بزند.

* افتتاح واحد جوجه‌کشی با ظرفیت 40 میلیون قطعه

صفر زاده اظهار داشت: یک واحد جدید جوجه‌کشی مرغ تخم گذار با ظرفیت 40 میلیون قطعه تخم مرغ مادر و تجاری امسال افتتاح می‌شود که این واحد به آخرین تکنولوژی‌های مورد نیاز در صنعت مرغداری مجهز و بزرگترین واحد جوجه‌کشی خاورمیانه خواهد بود.

در ادامه این نشست مرتضی راعی، مدیرعامل شرکت رام طیور اظهار داشت: زیرساخت‌های تولید در کشور ایران بسیار مناسب است.

وی با بیان این مطلب که برخی می‌گویند چرا کره شمالی در مباحث هسته‌‌ای مثال ایران نتوانست ایستادگی کند و در مقابل آمریکا کوتاه آمد، گفت: به دلیل زیرساخت‌های مناسب شاهد ایستادگی و مقاومت ایران در مقابل آمریکا هستیم در حالی که کره شمالی از چنین توانی برخوردار نبود.

* تولید سالانه 65 میلیون تن تخم مرغ در دنیا

راعی اظهار داشت: در دنیا سالانه حدود 65 میلیون تن تخم مرغ تولید می‌شود که چین با تولید 25 میلیون تن مقام اول این صنعت را در دنیا به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل شرکت رام طیور با بیان اینکه قیمت‌گذاری از مهمترین مشکلات سیستم کشور است، اظهار داشت: به دلیل این مشکلات قیمت تخم مرغ درب مرغداری با قیمت تخم‌مرغی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد بسیار متفاوت است که البته با حمایت دولت از اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها این مسئله قابل حل است.

راعی اظهار داشت: باید بخشی از تولیدات تخم مرغ به صادرات اختصاص یابد ضمن اینکه کشور ترکیه با تعیین جوایز صادراتی و حمایت از تولید‌کنندگان توانسته برخی از بازارهای صادراتی از جمله عراق را در اختیار خود گیرد.

وی افزود: شرکت رام طیور در سند راهبردی خود دو هدف اصلی یعنی صادرات و نزدیکی مراکز تولیدی به اهداف صادراتی را دنبال می‌کند.

راعی بیان داشت: شرکت رام طیور در سال جاری تولید 2500تن تخم مرغ را مدنظر دارد که این رقم در سال‌های 95 و 96 به 5 و 10 هزار تن خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت رام طیور اظهار داشت: واحد مرغداری رام طیور در یاسوج دارای ظرفیت 50 هزار قطعه در سال است که این رقم با اضافه شدن 50 هزار قطعه به 100 هزار قطعه خواهد رسید.

وی در ادامه به طرح‌های دیگر در دست توسعه شرکت رام طیور اشاره کرد و عنوان داشت: در کرمانشاه نیز آمادگی برای خرید یک واحد 60 هزار قطعه‌آی وجود دارد که با افزایش 60 هزار قطعه به 120 هزار قطعه خواهد رسید و در سال آینده هم 100 هزار قطعه دیگر در همانجا احداث می‌شود تا بطورکلی به 220 هزار قطعه برسد.

راعی تصریح کرد: در آذربایجان غربی هم زمینی با ظرفیت 300 هزار قطعه در نظر گرفته شده تا به دلیل نزدیکی به عراق هدف ما در مورد صادرات به این کشور را تأمین کند.

وی افزود: در استان خراسان رضوی هم زمینی در نظر گرفته شده تا با تولید 500 هزار قطعه تخم مرغ در آن هدف صادراتی به افغانستان را تأمین کنیم.

وی با بیان اینکه عراق بزرگترین وارد کننده تخم مرغ جهان است، اظهار داشت: مکان‌یابی این واحدها با هدف صادرات آسان‌ به کشور عراق صورت گرفته و برای تأمین پولت‌های منطقه دو فارم در استان زنجان در نظر گرفته شده زیرا تراکم فارم در این استان پایین بوده اما در کنار این موضوع از سطح آب زیرزمینی بالایی برخوردار است.

 وی تصریح کرد: با ارتقا در فارم‌ها یکی از فارم ها 120 هزار تن و فارم دیگر 50 هزار تن پولت تولید خواهد کرد ضمن اینکه اولویت ما فعال کردن فارم‌های غیر فعال به جای توسعه فارم‌های جدیدی است و نمونه آن را می‌توان یاسوج عنوان کرد.

* تولید 70 درصد تخم مرغ ایران در 7 استان

مدیرعامل شرکت رام طیور با بیان اینکه بیش از 70 درصد تولید تخم مرغ کشور در 7 استان کشور تولید می‌شود، گفت: میزان صادرات به کشور عراق 36 هزار و 400 تن، ترکمنستان 5 هزار و 300 تن، تاجیکستان هزار و 500 و افغانستان 31 هزار تن بوده است.

در ادامه این نشست حمید همایونی مدیر فروش شرکت مرغک اظهار داشت: شرکت مرغک حدود 30 سال است که نماینده شرکت های لاین است و مراکز تولیدی این شرکت در کشورهای استرالیا، آفریقا، انگلیس و ژاپن واقع شده و مراکز اصلی آن هم در کشور آمریکا قرار دارد.

وی با بیان اینکه نژاد های لاین بزرگترین نژاد تخم‌گذار دنیا است، گفت: این شرکت 79 سال در زمینه ژنتیک مرغ‌های تخم‌گذار فعالیت دارد و بیشتر کشورهای دنیا از این نژاد استفاده می‌کنند.

همایونی با بیان اینکه نژاد های لاین در دنیا طالب زیادی دارد، گفت: کم خوراک بودن و اقتصادی بودن از مزیت‌های ژنتیکی نژاد های لاین است.

وی افزود: در حال حاضر شرکت مرغک در استان‌های قزوین، خراسان، البرز، قم و آذربایجان فارم‌های متعددی دارد و یک کارخانه اختصاصی اجداد هم در استان‌های قزوین و طالقان استان البرز قرار می‌گیرد.

مدیر فروش شرکت مرغک با بیان اینکه تاکنون گله اجدادی در این شرکت به خاطر درگیری با بیماری حذف نشده، تصریح کرد: قرنطینه‌های سختی در این شرکت‌ها اعمال می‌شود.

وی با اشاره به افتتاح بزرگترین واحد جوجه‌کشی در خاورمیانه اظهار داشت: این واحد توسط مجموعه مرغک افتتاح می‌شود و با سرمایه‌گذاری 268 میلیارد ریالی به زودی در استان البرز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

همایونی با بیان اینکه مدیر فروش شرکت مرغک ظرفیت کل 8 فارم موجود در شرکت را 336 هزار قطعه عنوان کرد و افزود: 5 شرکت در ایران نماینده نژادهای ژنتیکی دنیا هستند و شرکت مرغک 54 درصد بازار کل جوجه یکروزه تخم گذار ایران در در دست دارد.

وی با بیان اینکه شرکت مرغک نماینده نژاد های لاین در ایران است، افزود: حدود 70 درصد مرغ‌های تخم گذار ایران از نژاد های لاین هستند و بعد از آن نژاد ال اس ال است که حدود 21 درصد بازار ایران را به خود اختصاص داده است.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا اتکای صنعت مرغ و طیور در کشور به نژادهای خارجی تهدیدی برای امنیت غذایی کشور به شمار نمی‌رود، گفت: تولید لاین اقتصادی نیست و در دنیا فقط دو یا سه کشور دارای لاین هستند.

همایونی با اشاره به اینکه شرکت های لاین بیش از 79 سال در این کار سرمایه‌گذاری کرده است، بیان داشت: های لاین سهم عمده بازار دنیا را در اختیار دارد و دارای سه نژاد است.

وی افزود: اگر ایران قصد ورود به بحث ژنتیک را داشته باشد علاوه بر اینکه امکانات بسیار قوی نیاز دارد بلکه باید به فکر اقتصادی بودن آن هم باشد.

مدیر فروش شرکت مرغک با بیان اینکه ایران برای صادرات نیاز به برند دارد، گفت: ایران شانزدهمین کشور بزرگ تولید‌کننده تخم مرغ در دنیا به شمار می‌رود و بخشی از تولیدات خود را صادر می‌کند.

* ضرورت تولید نژاد لاین در کشور وجود ندارد

وی افزود: در زمینه تولید تخم مرغ از دو کشور انگلستان و هلند ایران جلوتر است و همین امر ثابت می‌کند که ما از توان علمی و تکنولوژیکی برای تولید لاین برخوردار هستیم، اما لزوم این موضوع ایجاد نشده است.

همایونی با بیان اینکه همکاری شرکت های لاین با ایران بیش از اینکه به نفع ما باشد به سود این شرکت است، افزود: برخی شرکت‌های خارجی به دلیل آنکه منافعشان را در ایران می‌‌بینند از قواعد تحریم پیروی نمی‌کنند و حتی در شرایط تحریم همکاری خود را با ایران ادامه می‌دهند.

وی افزود: بزرگترین واحد جوجه کشی در خاورمیانه هم که قرار است تاسیس شود شامل تحریم‌ها شده اما باز هم زودتر از زمان پیش‌بینی شده افتتاح می‌‌شود.

 

فارس

(چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۹۴) ۱۵:۲۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها