شنبه / ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۴:۳۹
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۸۳۲۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

انحصاری در بازار جوجه یک‌روزه نداریم

مدیرعامل گروه سرمایه گذاری کشاورزی کوثر با بیان این که خودکفایی در کشاورزی با شرایط موجود منابع آب و خاک هم امکان‌پذیر است، گفت: توان تولید ۳۰۰ میلیون تن محصول کشاورزی در کشور وجود دارد.

مجتبی نوروزی مدیر گروه سرمایه گذاری کشاورزی کوثر با رد هر گونه انحصار در بازار جوجه یکروزه اظهار داشت: در بخش مرغ مادر سالانه 80 میلیون قطعه جوجه تولید می‌شود که این رقم نسبت به تولید سالانه 1.2 میلیارد قطعه جوجه یک روزه در کشور حدود 7 درصد بوده و به هیچ وجه انحصار در این زمینه وجود ندارد.

مجتبی نوروزی، مدیر گروه سرمایه گذاری کشاورزی کوثر در اتاق گفتگو با خبرنگاران سازمان اقتصادی کوثر اظهار داشت: در حال حاضر بخش کشاورزی به دلیل داشتن نقش حیاتی در تامین غذای مورد نیاز کشور و تحقق امنیت غذایی و توسعه پایدار یکی از ارکان مهم اقتصادی کشور محسوب می شود که در مباحث مورد اشاره مقام معظم رهبری در بعد اقتصاد مقاومتی نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

مدیر گروه سرمایه گذاری کشاورزی کوثر با اشاره به اراضی مستعد کشاورزی در سطح کشور و منابع آبی در کنار اقلیم‌های متنوع در ایران اظهار داشت: منابع طبیعی تجدید شونده و ذخایر ژنتیکی وضعیتی را به وجود آورده است تا بخش کشاورزی سهم 14 درصدی در تولید ناخالص داخلی داشته و به عبارتی دیگر 31 درصد صادرات غیرنفتی بدون در نظر گرفتن میعانات گازی را به خود اختصاص دهد.

نوروزی: توان تولید 300 میلیون تن محصول کشاورزی با منابع موجود

وی با بیان اینکه 23 درصد اشتغال کشور و ضریب خودکفایی 94 درصدی در دست بخش کشاورزی است، افزود: ما اعتقاد داریم با بهبود و ارتقای بهره وری و مدیریت مناب آب در سطح مزارع در شرایط موجود می‌توان ظرفیت کشاورزی کشور را تا 300 میلیون تن درحوزه‌های زراعت، باغبانی، دام، طیور و محصولات گلخانه ای ارتقا داد.

نوروزی سخنانی را که عنوان می کند کشور نمی تواند در بعضی از محصولات به خودکفایی برسد را رد کرده و گفت: این سخنان از نظر علمی و کرشناسی جایگاهی نداشته و مترود است.

نوروزی با تاکید بر اینکه در سطح کشور 440 هزار هکتار سبزی و سیفی کشت می‌شود که به بیش از 7 میلیارد متر مکعب آب نیاز دارد، ادامه داد: در صورت کشت در فضای گلخانه‌ای فضایی بالغ بر 45 هزار هکتار مورد نیاز بوده تا بتوانیم 400 هزار هکتار باقیمانده به اضافه چند میایارد مترمکعب آب را به حوزه‌های دیگر اختصاص دهیم.

نوروزی: صرفه جویی در مصرف آب با بهره گیری از روشهای گلخانه ای

وی میزان اعتبار برای احداث هر هکتار واحد گلخانه‌ای با مدرن‌ترین روشهای روز را 2.3 میلیارد تومان برآورد کرده و گفت: در صورت توجه به کاشت گلخانه‌ای صرفه‌جویی بالغ بر 6 سد لتیان در مصرف آب خواهیم داشت تا بدون آنکه هزینه احداث سد جدیدی را متحمل شویم با یک تیر دو نشان بزنیم.

مدیر گروه سرمایه گذاری کشاورزی کوثر تاکید کرد: آنچه در مصرف آب باید مورد توجه قرار گیرد، بحران در مدیریت آب است.

وی با بیان اینکه حدود 24 شرکت زیر مجموعه کشاورزی کوثر قرار دارند، عنوان کرد: این شرکت‌ها در مباحثی همچون تولید گوشت مرغ، جوجه، جوجه مادری فعالیت می‌کنند که از آن جمله می‌توان به شرکت تولید گوشت مرغ ماهان، شرکت  مرغداران طوس، شرکت مرغ زربال و شرکت مرغ مادر دیرباد اشاره کرد.

نوروزی افزود: کل تولیدات جوجه یکروزه در مجموعه کشاورزی کوثر 80 میلیون قطعه در سال است که شرکت مرغ اجداد زربال را نیز باید به این مجموعه اضافه کنیم که متولی پرورش نژاد راس 308 در داخل کشور بوده که در سال 93 بیش از 90 درصد بازار کشور را داشته و کمک شایانی به تامین پروتئین ارزان قیمت مرغ در داخل کشور کرده است.

وی در ادامه سخنان خود با انتقاد از مسئولانی که تولید جوجه یک‌روزه را انحصاری خوانده بودند، گفت: 4 تا 5 نژاد در حال حاضر در کشور وجود دارند که پرورش دهندگان تشخیص می دهند کدام نژاد را خریداری کنند در صورتی که انحصار بدان معناست که مردم را مجبور کنیم از نژاد خاصی استفاده کنند در صورتی که اینگونه نیست.

وی تاکید کرد: در بخش مرغ مادر سالانه 80 میلیون قطعه جوجه تولید می‌شود که این رقم نسبت به تولید سالانه 1.2 میلیارد قطعه جوجه یک روزه در کشور حدود 7 درصد بوده و به هیچ وجه انحصار در این زمینه وجود ندارد.

به گفته مدیر گروه سرمایه گذاری کشاورزی کوثر، علاوه بر نژاد راس؛ نژادهای هوبارد، آربراکرز، آرین و کاب در کشور وجود دارد که در سال گذشته نژاد راس 308، حدود 90 درصد، نژاد کاب بین 5 تا 6 درصد، نژاد هوبارد 2 تا 3 درصد بازار را در اختیار دارند و یک درصد باقی‌مانده بین نژادهای آربراکرز و آرین تقسیم می‌شود که البته سهم آرین در حدود صفر است.

نوروزی گفت: انتظار داریم متولیان سیاست های درستی را اتخاذ کرده تا تنشی از لحاظ تولیدی به بازار وارد نشود.

در ادامه محسن شجاع الدین، مدیر شرکت گوشت مرغ ماهان اظهار داشت: از مجموعه 80 میلیون، تولید 40 میلیون در سال در اختیار شرکت ماهان است که در قرار است پروژه ای 100 هزار تایی نیز تا آذرماه در خرم آباد به این مجموعه اضافه شود که توان تولید 14 میلیون جوجه در یک دوره 64 هفته ای را دارد.

به گفته مدیر شرکت گوشت مرغ ماهان این شرکت علاوه بر تولید مرغ، در سال یک تا یک میلیون و 200 هزار پلت جوجه، 25 هزار تن دان تولید می کند و از نظر تامین دان مورد نیاز خودکفا بوده و به سمتی می رویم تا واسطه ها را در سیستم تولیدی حذف کنیم.

شجاع الدین: حذف دست واسطه گران با خودکفایی در تولیدات

مدیر گروه سرمایه گذاری کشاورزی کوثر عنوان کرد: یک زمانی نژاد ارین با FCR 2.6 در کشور وجود داشت که به عبارتی به ازای مصرف 2.5 کیلو دان، یک کیلو گوشت تولید می شد در صورتی که در حال حاضر نژاد رزبال را با FCR 1.8 داریم که انتظار داریم به FCR 1.6 نیز برسد.

نوروزی ادامه داد: در صورتی که این 700 گرم را در 1.2 میلیارد قطعه جوجه تولیدی ضرب کنیم، متوجه میزان صرفه جویی در نهاده های کشور می شویم که این نمونه عینی اقتصاد مقاومتی است چرا که در کنار استفاده کمتر از نهاده ها گوشتی با کیفیت بالاتر به کشور ارائه می دهیم.

به گفته وی از یک مرغ اجداد 50 جوجه مادری گرفته و از هر جوجه مادری 135 جوجه گرفته می شود که به عبارتی بیش از 10 تا 12 تن گوشت در نژاد راس 308 به دست می آید.

مدیر گروه سرمایه گذاری کشاورزی کوثر، سازمان اقتصادی کوثر را پیشرو ایجاد خودکفایی و ایجاد لاین دانسته و گفت: مکاتبات ما چه در زمان وزارت آقای خلیلیان و چه در دولت فعلی وجود دارد که خود بیان کننده این گفته هاست که البته جای تاسف دارد که بگوییم این مکاتبات ما بی جواب مانده است.

وی افزود: ما نقشه ای برای ایجاد لاین ها داشتیم تا در یک پروسه حداقل 15 ساله در صدد در اختیار داشتن مکان، خودکفایی در ایجاد لاین فراهم کنیم چرا که علم ایجاد لاین وجود دارد و سرمایه مورد نیاز بستگی به میزان خطوط دارد.

نوروزی: کاهش وزن و دوره پرورش مرغ در شرکت زربال

نوروزی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو» در خصوص متوسط وزن لاشه مرغ در شرکت های این سازمان گفت: متوسط وزن در سن های مختلف متفاوت است اما تقریبا در سن 45 روزگی باید مرغی با وزن 2.3 تا 2.5 کیلو داشته باشیم که این وزن بنا به درخواست متقاضیان و ذائقه مردم است در صورتی که این وزن در کشورهای توسعه یافته کمتر بوده و بین 1.2 تا 1.8 کیوگرم می باشد.

وی افزود: کشورهای اطراف ایران شامل روسیه، امارات، عربستان، کویت و ... حدود 2 میلیون تن گوشت مرغ مصرف می کنند که از همین وزن 1.2 تا 1.8 کیلوگرم برخوردار می باشند که این برنامه بلندمدت در کشور ما نیز وجود دارد چرا که وقتی مرغ در سن پایین کشتار می شود گوشت لذیذتر بوده و از چربی کمتری برخوردار است و بایستی ما نیز با کاهش دوره پرورش بتوانیم تعداد دوره پرورش در سال را افزایش دهیم.

مدیر گروه سرمایه گذاری کشاورزی کوثر ادامه داد: در حالت سنتی ما 4 دوره پرورشی در سال داریم اما شرکت زربال با کاهش دوره پرورش؛ در حال حاضر 6 دوره پرورش دارد که از نظر اقتصادی نیز با صرفه تر است.

وی تاکید کرد: جیره را باید به صورتی بالانس کنیم که به این وزن مطلوب در سن پایین تر دست پیدا کرده و به دنبال آن تعداد شاهد افزایش تعداد دوره های پرورش باشیم.

به گفته نوروزی، ما می توانیم با تکنیک مذکور بدون سرمایه گذاری جدید به 3 میلیون تن در سال دست پیدا کنیم.

نوروزی: تنوع بخشی در تولید از برنامه های گروه کشاورزی کوثر

نوروزی تنوع بخشی به تولیدات را از الویت های دیگر شرکتهای زیر مجموعه گروه سرمیه گذاری کشاورزی کوثر دانست و گفت: ما در زمینه پرورش کبک، بلدرچین، بوقلمون و شترمرغ پروژه هایی را در دست بررسی و اقدام داریم که هر کدام که توجیه اقتصادی داشته باشد وارد می شویم.

وی افزود: در حوزه دام اعتقاد داریم بر روی ژنتیک های داخل کار نشده است، ما می بایست برای اقلیم های مختلف در داخل کشور نژاد دام سبک و دام سنگین تعریف کنیم.

نوروزی اضافه کرد: در حال حاضر گروه اقتصادی کوثر با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و موسسات تحقیقاتی موسسه تحقیقاتی رویان در حال انجام پروژه هایی اینگونه است تا بتوانیم برای نقاط مختلف جغرافیایی نژادهای مختلفی را تعریف کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر باقیمانده های در گوشت مرغ گفت: اطلاعاتی که به شکل غیر رسمی از سازمان دامپزشکی داریم حکایت از آن دارد که باقیمانده ای در گوشت مرغ وجود نداشته و گوشت مرغ فاقد هر گونه مشکلی از لحاظ می باشد.

نوروزی در پاسخ به سوال خبرنگاری، صحبتهای آقای کلانتری مبنی بر اینکه "90 درصد آب کشور به بخش کشاورزی اختصاص داشته در صورتی که کمتر از 11 درصد اقتصاد از این طریق تامین می شود"، را بی اساس دانسته و گفت: صحبت های ایشان را در مقوله آب قبول نداشته و طرح نکاشت را سیاستی غربی می دانیم. باید کاشت اما درست و با برنامه.

مدیر گروه سرمایه گذاری کشاورزی کوثر افزود: سازمان اقتصادی کوثر در راستای اقتصاد مقاومتی روی بحث کشت فراسرزمینی فکر می کند و در حال حاضر در کشورهای روسیه، اوکراین، قزاقستان برنامه کشت داشته و در هلدینگی که به همین منظور تشکیل شده است شروع به کشت چند هزار هکتار کرده ایم.

ناصر ازغدی، مدیرعامل شرکت مرغداران طوس نیز ظرفیت پرورش و تولید مرغ مادر گوشتی در این شرکت را 150 هزار عنوان کرد و گفت: از این میزان در پیک ظرفیت اسمی تولید 20 میلیون قطعه جوجه را داریم که به تناسب سالهای مختلف به طور متوسط 16 میلیون در سال جاری قابل پیش بینی است.

وی ادامه داد: 4 فارم فعال در شرکت وجود دارد که 3 فارم آن در منطقه گل مکان و یک فارم در منطقه فریمان قرار داشته و یک فارم 50 هزارتایی در منطقه قندآب در حال تاسیس است که با اضافه شدن آن میزان ظرفیت تولید افزایش پیدا خواهد کرد.

ارغدی تصریح کرد: 7 درصد تولید مرغ گوشتی در استان خراسان مورد مصرف قرار گرفته و از استانهای دیگر نیز متقاضی داریم که البته میزان آن زیاد نیست.

ازغدی: توجه به منافع ملی و اشتغال در مجموعه کوثر

مدیرعامل شرکت مرغداران طوس به پروژه در حال ساخت فریمان اشاره کرده و گفت: در حال حاضر کمتر کسی حاضر به سرمایه گذاری در کشور می شود اما مجموعه کوثر به غیر از منافع مادی به اشتغال و منافع ملی نیز توجه می کند تا موقعیت اقتصادی کشور را بهبود دهد.

وی افزود: در پروژه فریمان در یکسال اخیر بالغ 3 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده و در سال آینده نیز نزدیک به 8 میلیارد تومان دیگر سرمایه گذاری انجام خواهد شد.

ازغدی در ادامه به تولید مرغ بدون مصرف آنتی بیوتیک در شرکت مرغداران طوس اشاره کرده و گفت: شرایط امنیت زیستی به گونه ای فراهم می شود که نیازی به مصرف آنتی بیوتیک وجود نداشته باشد تا مرغی سالم ارائه دهیم تا علائوه بر اینکه کمکی نیز به سلامت مردم می شود، گوشتی با کیفیت تر نیز در این شرکت تولید شود.

وی از تفاوت هزار تومانی قیمت این مرغها با مرغهای معمولی سخن گفت و اظهار داشت: این تفاوت قیمت با توجه به تفاوت محیط پرورش طبیعی است اما با وجود این اختلاف قیمت باز هم شاهد استقبال مصرف کنندگان از مرغ های بدون مصرف آنتی بیوتیک هستیم.

مدیرعامل شرکت مرغداران طوس توجه به زنجیره تولید را از الویت های دیگر مورد نیاز کشور خواند و خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری برای خودکفایی لاین، تامین جوجه یکروزه، تامین خدمات فنی مورد نیاز مرغداران، نصب و تجهیز، خوراک دام، برداشت مرغ زنده از مرغدار و کشتار آن، توزیع در مراکز عمده فروشی و در ادامه خرده فروشی از خدماتی است که به موجب آن شاهد بهبود وضعیت تولید و کاهش دغدغه مرغداران کشور خواهیم بود تا دست واسطه ها و دلالان را از این بازار کوتاه کنیم.

رحیمی، مدیرعامل شرکت مرغ مادر دیزباد در تکمیل سخنان نوروزی گفت: این موضوع تحت عنوان مرغ سایز بیان می شود که از دو سال پیش در شیراز به اجرا درآمد تا وزن 1.2 تا 1.8 کیلوگرم را در 35 تا 38 روز داشته باشیم که باید بگوییم در این فاصله مرغ نیاز به دارو نداشته و مرغی سالم است.
وی افزود: متاسفانه ذائقه ایرانیان به سمت مصرف مرغ پر وزن و چرب رفته است که با مصرف دارو و بعضا هورمون، مرغی سالم نیست که لازم است فرهنگ سازی لازم در این خصوص انجام شود.

غنی زاده: هم پای استانداردهای جهانی حرکت می کنیم

در ادامه علیرضا غنی زاده، مدیرعامل شرکت مرغ زربال، این شرکت را اولین و کاملترین زنجییره تامین گوشت مرغ در ایران و خاورمیانه دانست و گفت: در این مجموعه بیش از 900 نفر نیروی مشغول به کار داریم که از این میزان 154 نفر ایثارگر، 157 نفر جانباز، فرزند شهید، فرزند جانباز، 70 درصد از خانواده ایثارگران می باشند و از نظر تخصصی نیز 175 نفر از تحصیلات عالیه برخوردارند.

وی میزان تولید گوشت مرغ در شرکت زربال را بالغ بر 7.5 میلیون قطعه در سال برآورده کرده و ادامه داد: این ظرفیت از طریق رشوه های استیجاری قابل توسعه به دو برابر می باشد.

غنی زاده تاکید کرد: ما در بحث مرغ مادر هم پای استانداردهای جهانی حرکت کرده و به عنوان مثال در 40 هفته تولید مرغ مادر که 148 جوجه استاندارد جهانی است، ما 144 داشتیم.

وی به شرکت های تقلبی که تحت عنوان برند زربال فعالیت می کنند اشاره کرده و گفت: 4 شرکت متخلف در ابن زمینه وجود داشت که با حکم قطعی دستگاه قضایی در حال پیگیری هستیم و تاکید می کنم هیچ مجموعه ای به این صورت با زربال همکاری نداشته و افراد و شرکتهایی که از برند زربال استفاده می کنند، از نظر کیفیتی متفاوت بوده و وابسته به مجموعه ما نمی باشند.

مدیرعامل شرکت مرغ زربال، خاطرنشان کرد: برند زربال 40 سال است که ثبت شده و حکم دستگاه قضایی نیز بر همین اساس می باشد.

رحیمی: مشکلات پس از تولید، کمر تولیدکنندگان را شکسته است
رحیمی، مدیرعامل شرکت مرغ مادر دیزباد در ادامه این نشست به بیان مشکلات تولیدکنندگان در این صنعت پرداخت و گفت: فعالیت مرغدارن در کشور با ریسک بالایی همراه می باشد و باید گفت مشکلات پس از تولید، کمر تولیدکنندگان را شکسته است و علاوه بر این تولیدکنندگان با هزینه های بالایی نیز مواجه هستند که لازم است مسئولان در این زمینه به فکر باشند.

مدیر گروه سرمایه گذاری کشاورزی کوثر در پایان خاطرنشان کرد: در طول 2 سال اخیر، بیش از 170 نفر از جامعه ایثارگری در مجموعه گروه سرمایه‎گذاری کشاورزی کوثر مشعول به فعالیت شده اند که بسیاری از آن ها از فرزندان گرانقدر شهدا بوده اند. تعدادی از مدیران این شرکت نیز از خانواده های شهدا و ایثارگران معزز هستند و امیدواریم حضور این عزیزان در مجموعه در آینده بیشتر شود تا از توانایی‌های آنان بیش از پیش استفاده کنیم.

 

فارس

(شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴) ۱۴:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها