شنبه / ۲ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۰:۲۲
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۵۷۷۹۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

شالیکاران با جیب خالی و غیرت عالی درصدد صیانت از تولید

عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس با انتقاد از واردات بی رویه برنج علیرغم اعلام ممنوعیت آن،گفت: کشت برنج در شالیزارهای مازندران در سطح 230 هزار هکتار توسط کشاورزان انجام شده و کشاورزان علی رغم همه مشکلاتی که دارند با جیب خالی اما غیرت و همت عالی پای کار آمده اند تا از تولید صیانت کنند.

حسین نیازآذری  با انتقاد از خلف وعده وزارت جهادکشاورزی درمورد منع واردات برنج، گفت: درحالی که کشت برنج در شالیزارهای مازندران در سطح 230 هزار هکتار توسط کشاورزان آغازشده وزارت جهادکشاورزی نسبت به زحمات این کشاورزان بی توجه است.

 

کشت برنج در سطح 230هزار هکتار از شالیزارهای مازندران

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی افزود: کشاورزان علی رغم همه مشکلاتی که دارند  با جیب خالی اما غیرت و همت عالی پای کار آمده اند،تا بتوانند از تولید صیانت کنند.

 

جهادکشاورزی کمترین توجهی به کشاورزان ندارد

عضوکمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس تصریح کرد:متاسفانه وزارت جهادکشاورزی کمترین توجهی به کشاورزان ندارد و تا کنون نتوانسته نیازمندی های کشاورزان را تامین کند.

این نماینده مردم با تاکید براینکه در شرایط فعلی باید درراستای فرمایشات مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی را مد نظر داشته باشیم،گفت: وزارت جهادکشاورزی به این مسئله مهم توجهی ندارد و درحالی که تولیدات برنج کاران داخلی می تواند پاسخگوی نیاز کشور باشد،اقدام به واردات برنج می کند.

نیازآذری ادامه داد: انتظار داریم خرید تضمینی محصولات کشاورزی به خصوص برنج و همچنین قانون منع واردات برنج  درجهت صیانت از تولید داخلی در اولویت برنامه های دولت به ویژه وزارت جهادکشاورزی قرار گیرد؛چراکه این مباحث مطالبه جدی مجلس به خصوص نمایندگان استان های شمال کشور است.

 

انتقاد ازنحوه دریافت مالیات برارزش افزوده

عضوکمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس در ادامه همچنین با انتقاد از نحوه دریافت مالیات برارزش افزوده، گفت: بازاریان و اصناف از شیوه برخورد و نحوه عمل برخی از مسئولان امور مالیاتی و عدم شفافیت در ارزش افزوده نگران اند؛چراکه این افراد چند باره اقدام به دریافت مالیات می کنند.

وی درتذکر به وزیرامور اقتصادی و دارایی درمورد نحوه دریافت مالیات برارزش افزوده،تاکید کرد: باید سریعا به این موضوع رسیدگی شود و دریافت مالیت درمسیر درست و واقع بینانه صورت گیرد.

نماینده مردم بابل درمجلس شورای اسلامی همچنین با یادآوری اینکه اخذ مالیات بر ارزش افزوده از شالیکاران غیرقانونی است،گفت: بنابر اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی نباید از شالیکاران مالیات بر ارزش افزوده دریافت شود و این کار غیرقانونی است.

 

میزان واردات برنج ممنوعه به کشور

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، با وجود ممنوعیت ثبت سفارش واردات برنج و ثابت ماندن تعرفه آن ازسال گذشته تاکنون،در ماه نخست امسال بیش از 45 هزار تن برنج به کشور وارد شد که البته مربوط به ثبت‌سفارش‌های قبل بوده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته نصف شده است.

در 31 روز آغازین امسال 45 هزار و 500 تن برنج از پنج کشور مختلف به ارزش 47 میلیون و 600 هزار دلار وارد شده که نسبت به فروردین‌ پارسال 50.24 درصد از نظر وزنی و 50.93 درصد از نظر ارزشی کاهش داشته است.

پاکستان، امارات متحده عربی، تایلند، ترکمنستان و هند کشورهای صادر کننده برنج به ایران در نخستین ماه امسال بوده‌اند و این در حالی است که کشورهای دیگری مانند پرتغال، چین، ایالات متحده آمریکا، تاجیکستان، ترکیه، عمان و هندوراس نیز در سال گذشته با ایران تجارت برنجی داشتند.

گرچه آلوده بودن برنج هندی به فلزات سنگینی مانند سرب و سم آرسنیک در سال گذشته مورد تایید سازمان استاندارد و وزارت بهداشت قرار گرفت و مقرر شد تدابیری برای کاهش و قطع واردات برنج از این کشور صورت گیرد اما سهم این محصول در بازار وارداتی پارسال برنج حدود 78 درصد بود که در فروردین امسال با واردات 38 هزار تنی در فرودین امسال به 84 درصد از کل واردات این محصول استراتژیک رسیده است.

البته پیش از این علی قنبری، معاون وزیر جهاد کشاورزی در این باره گفته بود که واردات برنج همچنان ممنوع است و برای آینده باید برنامه ریزی کنیم و عباس کشاورز، معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی نیز اعلام کرده بود که با وجود نصف شدن واردات برنج در سال گذشته، بازار همچنان از برنج تولیدی و وارداتی اشباع است و فعلا نیازی به واردات این محصول از کشورهایی مانند هند نداریم.

به نظر می‌رسد واردکنندگان برنج سودشان همواره از همین برنج آلوده‌ هندی بیشتر از دیگر برنج‌های خارجی است که تا این حد بر واردات برنج از این کشور اصرار دارند و علیرغم ممنوعیت ثبت سفارش، همواره میزان آن را در بازار داخلی افزایش می‌دهند و جالب‌تر اینکه وزارت جهاد کشاورزی که مجوز واردات برنج را صادر می‌کند، چرا اجازه ورود برنج هندی را می‌دهد؟/

 

خانه ملت

(شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴) ۱۰:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها