سه شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۰:۱۵
سرویس : آشامیدنی ها و نوشیدنی های گرم
کد خبر : ۵۷۶۹۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آشامیدنی ها و نوشیدنی های گرم

اختلاف جناحی در واردات چای به کشور ‌

یک صادرکننده چای خراسان رضوی گفت: در حال حاضر در خصوص واردات چای اختلاف جناحی بین سازمان استاندار و سازمان چای وجود دارد.

سعید فیصل ظهر 28 اردیبهشت ماه در حاشیه بازدید از یک کارخانه بسته‌بندی چای در نشست خبری با بیان اینکه ایران سالانه 25 هزار تن چای تولید می‌کند، عنوان کرد: این درحالی است که مصرف چای در کشور 110 هزار تن در سال است، بنابراین واردات چای امر بدیهی و غیرقابل اجتناب است.

وی با بیان این مطلب که ایرانی‌ها بهترین کارشناسان چای دنیا هستند، ادامه داد: چای نوشیدنی اصلی ایرانی‌هاست و آنان به خوبی در شناسایی کیفیت این نوشیدنی مهارت دارند، این درحالی است که کیفیت چای ایران بسیار ضعیف است.

فیصل افزود: در حال حاضر ما چایی تولید می‌کنیم که با استانداردهای خودمان مطابقت ندارد و قابل استفاده نیست، ولی سازمان چای معتقد است چای ایرانی باید در داخل به مصرف برسد.

این کارآفرین نمونه خراسان رضوی اظهار کرد: به دلیل انحصار تولید چای نزد دولت وضع طی سال‌های گذشته هیچ اقدامی در صدد کیفیت‌بخشی به چای انجام نشده است و این باعث شده چای داخلی در انبارها دپو شده و به چای سنواتی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه قوانین دست‌وپاگیر در صادرات چای وجود دارد، گفت: در هیچ کجای دنیا دسته‌بندی محصول چای با عنوان چای خارجی و داخلی وجود ندارد و شرکت‌های مختلف از مخلوط کردن چند چای محصول جدیدی ساختند و آن را صادر می‌کنند، این درحالی است که براساس قوانین ایران ما همچنین اجازه‌ای نداریم و فقط می‌توانیم چای صد درصد داخلی صادر کنیم.

فصیل در ادامه با اشاره به دپو شدن طولانی‌مدت چای داخلی در انبارها به دلیل عدم وجود بازار مصرف، عنوان کرد: براساس قوانین جدید چای دپو شده در انبارها پس از مدتی به چای سنواتی تبدیل شده و فقط باید استفاده صنعتی داشته باشد، این درحالی است که ترک‌ها همین چای صنعتی را با عنوان چای صنعتی و با قیمت پایین خریداری کرده و در کشور خود با انواع چای دیگر مخلوط و به عنوان چای خوراکی صادر می‌کنند و بازار صادراتی ما را نیز از بین می‌برند.

این صادرکننده چای خراسان رضوی با بیان این که اروپاییان به اندازه ایرانی‌ها در شناخت چای مهارت ندارند، عنوان کرد: به همین دلیل اروپاییان از متقاضیان سرسخت چای ما هستند و می‌توانیم با مخلوط چای‌های دپو شده با چای خارجی صادرات را به کشورهای دیگر افزایش داده، اما با توجه به قوانین موجود این امر امکان‌پذیر نیست.

وی در ادامه به مشکلات حوزه بسته‌بندی در صنعت غذا اشاره و عنوان کرد: این مشکلات به خاطر برخوردهای سلیقه‌ای و شخصی با صنعت چای است.

فصیل با اشاره به روند غلط برداشت چای در ایران، افزود: روند اشتباه برداشت چای طی سالیان گذشته در کشور و همچنین انحصار تولید آن نزد دولت منجر به کاهش کیفیت این محصول شد و در حال حاضر برای ایران صنعت چایی باقی نمانده است.

این صادرکننده چای استان همچنین در خصوص بحث قاچاق چای، گفت: در زمینه واردات متاسفانه شاهد تصمیم‌گیری‌های سلیقه‌ای و مقطعی هستیم به طوری که در یک دوره با افزایش غیر منطقی تعرفه‌ها شاهد کاهش واردات از مبادی قانونی و در نتیجه افزایش قاچاق چای هستیم و در برخی از مواقع نیز برعکس این موضوع را شاهد هستیم.

وی در ادامه به مهمترین تولیدکنندگان چای اشاره و عنوان کرد: چین با تولید و مصرف سالیانه یک میلیون و 200 هزار تن به عنوان اولین تولیدکننده ومصرف کننده چای در جهان مطرح است که پس از آن هند با تولید 850 هزار تن و مصرف 550 هزار تن، سریلانکا با تولید 350 هزار تن و مصرف 330 هزار تن و کنیا با تولید و مصرف 200 هزار تن در سال جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.

فصیل همچنین در خصوص قاچاق چای خاطرنشان کرد: به طور قانونی واردات چای به صورت فله و در بسته‌های بیش از 10 کیلو امکان دارد، بنابراین تمامی بسته‌هایی که زیر وزن هستند، به صورت قاچاق وارد شدند.

این صادرکننده چای در ادامه به اهمیت استفاده از داروهای گیاهی اشاره و عنوان کرد: طی سال‌های گذشته و با افزایش عوارض استفاده از داروهای شیمیایی مردم جهان به تدریج به استفاده از داروهای گیاهی روی آوردند، به طوری که اکنون 50 درصد داروهای استفاده در ژاپن و 75 درصد داروها استفاده شده در آلمان گیاهی هستند و متاسفانه با وجود اینکه 90 درصد اقلام گیاهی موجود در جهان در خراسان رضوی قابل برداشت است، سهم ایران از این آمار فقط دو درصد است.

وی در خصوص اقدامات انجام شده به منظور افزایش صادرات و بسته‌بندی گیاهان دارویی در کشور افزود: سعی کردیم با ایجاد فضای کارشناسی و ایجاد دفتر صادرات در شرکت خود به صورت کاملا صادراتی گیاهان دارویی را بسته‌بندی، درجه‌بندی و صادر کنیم که با توجه به افزایش استقبال مردم دنیا از داروهای گیاهی طی سال‌های گذشته این طرح با استقبال زیادی روبه رو خواهد شد.

 

ایسنا

(سه شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۱۰:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها