سه شنبه / ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۰۹:۴۸
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۷۲۸۱
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

گسترش تب مالت سلامت مردم کشور را تهدید میکند/ واگذاری دامپزشکی به وزارت بهداشت مشکلات را کمتر میکند

سعید کوشافر:بیماریهای مشترک انسان ودام ازجمله خطرناکترین بیماریها هستند که طی سالهای گذشته همواره در جوامع وحشت افرین شده است ؛ جنون گاوی و انفلوانزای پرندگان ازجمله این بیماریها بودند ؛ این درحالی است که طی روزهای گذشته واردات گوشتهای بوفالوی هندی دوباره مساله ساز شد ، درعین حال که خبرها حاکی از شیوع تب مالت دربخشهایی از کشور است .

درهمین خصوص رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت از افزایش میزان بروز تب مالت در کشور طی چند سال گذشته خبر داد و گفت: در حال حاضر شاهد فروش محصولات غیر پاستوریزه در شهرها هستیم و این نشان دهنده ضعف نظارت در توزیع چنین محصولاتی است.
محمد رضا شیرزادی درباره برنامه های مبارزه با شیوع تب مالت در کشور اظهار کرد: ارگان‌های بسیاری مانند سازمان جهاد کشاورزی، دامپزشکی، شهرداری و ... باید در ریشه کنی این بیماری با یکدیگر همکاری داشته باشند.
وی در ادامه با بیان این مطلب که سازمان دامپزشکی باید نسبت به امحای دام‌های آلوده و واکسیناسیون آنها بیشتر توجه کند که این موضوع نیازمند بودجه است، افزود: همچنین اصناف باید نسبت به فروش فراوردهای لبنی وسواس بیشتری داشته باشند و به راحتی برای توزیع به این محصولات مجوز ندهد.
رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با اشاره به این مطلب که توزیع و پخش فرواردها‌های لبنی باید زیر نظر شهرداری باشد، تصریح کرد: تنها فروش ماست به عنوان فراورده‌های غیر پاستوریزه مجاز بوده، این در حالی است که در حال حاضر شاهد فروش تمامی محصولات غیر پاستوریزه هستیم که این امر نشان دهنده ضعف نظارت در توزیع چنین محصولاتی است.
شیرزادی گفت: متاسفانه گرایش جامعه به استفاده از فرآورده‌های لبنی غیرپاستوریزه افزایش یافته است که این امر یک هشدار و به معنای فراهم شدن بستر برای افزایش ابتلا به تب مالت است.
وی ادامه داد: بیشترین موارد ابتلا به این عارضه در استان‌های لرستان، همدان، آذربایجان غربی، مرکزی و کردستان بوده ، به طوری که می‌توان گفت طی چند سال گذشته میزان بروز تب مالت در کشور افزایش یافته است.
رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت به میزان بروز تب مالت در کشور اشاره کرد و افزود: وزارت بهداشت در حال بررسی تعداد مبتلان در سال 93 بوده این در حالی است که در سال 92 حدود 19 هزار مورد بیماری در کشور ثبت شده که نسبت به سال 87 با افزایش روبه رو شده است.

شیرزادی در خاتمه تصریح کرد: جهاد کشاورزی باید در زمینه بهسازی محل نگه داری دام کمک کند تا بتوانیم از شیوع و افزایش میزان بروز این بیماری جلوگیری کنیم.

عبدالرحمان رستمیان  

***جهاد کشاورزی نظارت ندارد
دراین راستا ، نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با انتقاد از اینکه وزارت جهاد کشاورزی نتوانسته نظارت دقیقی بر واکسیناسیون دام ها داشته باشد، گفت: وزارت بهداشت این آمادگی را دارد تا مسئولیت حوزه دامپزشکی به این وزارتخانه واگذار شود.
عبدالرحمان رستمیان در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، درباره پیشنهاد واگذاری دامپزشکی به وزارت بهداشت، افزود: به نظر می رسد نظارت نهایی محصولات دامپزشکی باید از سوی وزارت بهداشت و درمان صورت گیرد و این وزارتخانه باید از نظر ایمنی غذایی پاسخگوی مردم باشد.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ضرورت وجود امنیت غذایی محصولات دامی، ادامه داد: امروزه دامپزشکی زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی است و به همین علت مشکلاتی در این زمینه وجود دارد به عنوان مثال واکسیناسیون دام ها برای جلوگیری از بیماری تب مالت به خوبی کنترل نمی شود.
این نماینده مردم در مجلس نهم، ضمن هشدار نسبت به شیوع تب مالت در کشور، تصریح کرد: امروزه شاهد شیوع بیماری تب مالت در بین هزاران نفر هستیم که به جهت مصرف شیر غیر جوشیده به این بیماری دچار شده اند.
وی یادآور شد: در این میان وزارت جهاد کشاورزی باید نظارت دقیقی بر واکسیناسیون دام ها داشته باشد چراکه متاسفانه بیماران تب مالت دچار عارضه های زیادی از جمله دردهای مفصلی یا بیماری های زیادی می شوند که درمان بسیار طولانی مدتی دارد.
رستمیان افزود: به طور حتم اگر دامپزشکی به وزارت بهداشت واگذار شود این وزراتخانه کنترل بهتری می تواند نسبت به رفع مشکلات دامی داشته باشد لذا اعضای کمیسیون بهداشت مجلس نیز با این پیشنهاد موافق هستند.
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه وزارت بهداشت آمادگی دارد تا مجموعه دامپزشکی به این وزارتخانه واگذار شود، گفت: روند فعلی موجب شده تا بیماری های دامی افزایش یابد که می طلبد وزارت بهداشت در این امر ورود یابد تا مشکلات این بخش رفع شود.
*** کنترل نشدن بیماری‌های دامی
همچنین عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از احتمال شیوع تب مالت به دلیل کنترل نشدن بیماری‌های دامی خبر داد و گفت: دراین میان لازم است حوزه دامپزشکی زیر نظر وزارت بهداشت فعالیت کند تا بتوان نحوه نظارت بر دام‌ها را وسعت داد.
رسول خضری در گفت وگو با خانه ملت، درباره شیوع تب مالت به دلیل کنترل نشدن بیماری‌های دامی، افزود: متاسفانه باید این واقعیت را پذیرفت که نظارت دقیق و جدی در بحث فعالیت دامداران وجود ندارد که همین مساله به شیوع تب مالت منجر شده است.
نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بدون‌شک انسان به عنوان میزبان واسط ممکن است دچار عارضه تب مالت شود که در نهایت ممکن است عوارض جبران‌ناپذیری را نیز برای وی به همراه داشته باشد.
این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه دردهای مفاصل و مشکلات پوستی از عوارض تب مالت به شمار می‌رود، تصریح کرد: متاسفانه درمان این بیماری نیاز به مدت زمان طولانی دارد و زمان نسبتا زیادی را باید برای درمان سپری کرد.
وی با بیان اینکه امروزه صدها نوع بیماری مشترک بین انسان وحیوان وجود دارد، یادآور شد: در این میان علاوه بر نظارت بر کنترل دام‌ها در کشور لازم است حوزه دام‌پزشکی زیر نظر وزارت بهداشت فعالیت کند تا بتوان نحوه نظارت بر دام‌ها را وسعت داد.
خضری با یادآوری برگزاری جلسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با هاشمی وزیر بهداشت، افزود: این قول از وزیر بهداشت گرفته شد تا با همکاری وزارت علوم و تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی بخش دام‌پزشکی زیر مجموعه وزارت بهداشت فعالیت کند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: واقعیت آن است که اگر نظارت و کنترل بر وضعیت دام صورت نگیرد بیماری‌های زیادی وارد چرخه غذایی انسان خواهد شد که به طور حتم کنترل آن نیازمند مدیریتی یکپارچه و واحد است که باید سیاست‌گذاری آن از سوی وزارت بهداشت صورت گیرد.

 

***ناتوانی جهادکشاورزی در تامین سلامت دام‌ها
دراین حال نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از عملکرد جهادکشاورزی نسبت به بی‌توجهی سلامت دام‌ها در کشور،‌ افزود:‌ متاسفانه هربار از وزارت جهاد کشاورزی نسبت به سلامت دام‌ها سوال می‌پرسیم پاسخ شفافی ارایه نمی‌شود.
حسن تامینی‌لیچائی با تاکید بر اینکه دامپزشکی کشور می‌تواند زیرمجموعه وزارت بهداشت به فعالیت خود ادامه دهد، افزود: امروزه نبود مدیریت واحد منجر به مشکلاتی در دامپزشکی کشور شده است و همین امر باعث نبود شرح وظایف و عدم پاسخگویی مسئولان شده است.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ضرورت تعیین متولی مشخص برای پاسخگویی درباره سلامت دام‌ها، ادامه داد: متاسفانه هم اکنون وقتی از جهاد کشاورزی که امروزه مسئولیت سلامت دام را عهده‌دار است نسبت به تامین سلامت دام‌ها سوال داریم این سازمان پاسخ روشن و مشخصی نمی‌دهد چراکه معتقد است این موضوع به وزارتخانه متبوعش ارتباطی ندارد.
این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه امروزه صدها بیماری مشترک بین انسان و حیوان وجود دارد درحالی که این معضل متولی مشخصی ندارد، تصریح کرد:‌ طی جلسه‌ای با مسئولان وزارت جهادکشاورزی، زمانی که معضل بیماری انسان و حیوان مطرح شد مسئولان عنوان کردند که این مهم باید از سوی متولیان سلامت تعیین تکلیف شود و از این طریق نسبت به این موضوع سلب مسئولیت کردند.
وی یادآور شد:‌ با توجه به اینکه برخی از موضوعات حوزه دام‌پزشکی مانند تامین غذای دام مربوط به وزارت جهاد کشاورزی می‌شود لذا به نظر می‌رسد اگر قرار باشد وزارت بهداشت مسئولیت حوزه دام‌پزشکی و سلامت دام‌ها را متقبل شود باید مسئولیت حوزه دام را نیز بپذیرد چراکه در غیر این صورت ممکن است در آینده نسبت به این موضوع نیز فرافکنی شود.
تامینی‌لیچائی تاکید کرد: امروزه وزارت جهاد کشاورزی تعهدی نسبت به معضلات حوزه دام ندارد و کوتاهی و کم‌کاری زیادی در حوزه دام انجام می‌دهد درحالی که امروزه بیماری‌های مشترک زیادی بین انسان و حیوان در اثر بی‌توجهی‌های این وزارتخانه شیوع پیدا کرده است تاجایی که بارها شاهد بودم که ده‌ها گاو از زباله تغذیه می‌کنند که همین عامل می‌تواند بیماری‌های زیادی را منتقل کند.
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: با توجه به این معضلات به نظر می‌رسد ابتدا باید زیرساخت‌های انتقال دام‌پزشکی به وزارت بهداشت صورت گیرد و پس از انجام اقدامات کارشناسی مسئولیت این حوزه به این وزارتخانه منتقل شود.
(سه شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۰۹:۴۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها