دوشنبه / ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ / ۰۹:۵۴
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۵۵۰۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

وضعیت تب مالت در ایلام

کارشناس ارشد بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان ایلام گفت: استان ایلام با 135 مورد ابتلا در سال گذشته در ایلام جزو استان‌های با شیوع متوسط در تب مالت است.

علی جلیلیان اظهار کرد: تب مالت توسط عامل میکروبی به نام بروسلا به انسان منتقل می‌شود که در ایران و استان ایلام به بروسلای ملی‌تنسیس یا بروسلای بزی معروف است چون از طریق بز و گوسفند انتقال می‌یابد.

کارشناس واحد بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان ایلام با بیان این‌که استان ایلام به عنوان منطقه دامپروری کشور تبدیل به یکی از نواحی با سطح شیوع متوسط تب مالت است، ادامه داد: مصرف لبنیات غیر پاستوریزه و مصرف گوشت و فرآورده‌های گوشتی آلوده و تماس با دام و ترشحات آن‌ها از راه‌های انتقال این بیماری است.

جلیلیان یکی دیگر از راه‌های انتقال بیماری را استنشاق یا تنفس هوای آلوده اسطبل‌ها و محل نگه‌داری دام عنوان کرد و گفت: این بیماری در مناطق روستایی بخصوص در بین مردان شیوع بیشتری دارد.

وی با اشاره به این‌که یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری مصرف مواد لبنی پاستوریزه است، خاطرنشان کرد: مصرف‌کنندگان سعی کنند شیر را در منزل پاستوریزه کرده و به صورت شیر جوشیده، ماست یا دوغ استفاده کنند.

این کارشناس با بیان این‌که افرادی که در تماس با دام در حین زایمان و ذبح قرار دارند حتما از لباس حفاظت شده مثل چکمه و دستکش استفاده کنند، افزود: شهروندان در هنگام خرید گوشت و فرآوردهای آن از مهر دامپزشکی و تاییدیه پزشکی مطمئن شوند و بعد از پخت کامل مصرف نمایند و جداً از مصرف نیم پخت جگر یا گوشت کبابی پرهیز کنند.

جلیلیان گفت: استان ایلام با 135 مورد بیماری تب مالت در سال 92 بعد از استان‌های همدان ، لرستان ، کردستان و کرمانشاه قرار دارد.

 

 

 

 

 

ایسنا

(دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳) ۰۹:۵۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها