شنبه / ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۰:۳۷
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۵۵۳۵۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس اقتصاد

استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان براساس پروانه گمرکی

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: استرداد مالیات بر ارزش افزوده برای صادرکنندگان براساس پروانه گمرکی انجام می شود و این رقم به افراد دیگر پرداخت نمی شود.

علی عسکری در خصوص وضعیت مالیات بر ارزش افزوده و درآمدهای این بخش، افزود: در بخش مالیات بر ارزش افزوده از ابتدای اجرای قانون تا نیمه اول سال جاری 380 میلیارد تومان به صورت نقد استرداد شده ضمن آنکه 9 هزار و 200 میلیارد تومان نیز استرداد در قالب اظهارنامه هایی است که مودیان ابراز کرده اند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی از پذیرش استرداد در نظام مالیات بر ارزش افزوده خبر داد و گفت: سازمان امور مالیاتی این امر را در دستور کار خود دارد.

وی با اشاره به گله مندی برخی از مودیان مالیات بر ارزش افزوده، تصریح کرد: برخی از مودیان از طولانی بودن زمان استرداد گلایه دارند زیرا فرآیند زمان استرداد برای برخی افراد که می خواهیم مبلغ مورد نظر را به صورت نقد به آنها پرداخت کنیم؛ طولانی است.

رییس سازمان امور مالیاتی با تاکید به اینکه این تاخیر برای دریافت اسناد است، اظهار داشت: شمشیر نظام مالیاتی حساب و کتاب است و شمشیر دیگری نداریم اما شمشیر حساب و کتاب خیلی دقیق و تیز است و نظام مالیاتی هم باید حساب و هم باید کتاب کند و این شمشیر دو لبه است.

وی در پاسخ به این پرسش که با وجود مشکلات اقتصادی چگونه درآمدهای مالیاتی افزایش یافته است، گفت: ظرفیت اقتصاد ایران بسیار زیاد است و با همین شرایط حاکم بر اقتصاد می توان دو برابر مالیات های فوق را دریافت کرد.

به گفته وی، شناسایی مودیان جدید، افزایش کیفیت رسیدگی و بکارگیری نیروهای جدید از دلایل رشد درآمدهای مالیاتی بوده است.

عسکری ادامه داد: هرچند در سال های گذشته حدود 5 سال در رسیدگی ها عقب بودیم اما در مورد مودیان سودآور که مالیاتشان برای سازمان مالیاتی اهمیت دارد رسیدگی به دو سال نمی رسد.

به گفته وی، رسیدگی برای بانک ها به سال شده به طوری که در سال جاری صورت های مالی پایان سال گذشته را بررسی می کنیم.

گفتنی است، قانون مالیات بر ارزش افزوده شامل همه کالاها و خدماتی که در بازار ایران به فروش می‏رسند، به استثنای 17 قلم کالای ذکر شده در ماده 12 این قانون می‏شود و درباره دو کالای خاص سیگار و سوخت هواپیما هم این قانون استثنا دارد که از سیگار 12 درصد و از سوخت هواپیما 20 درصد مالیات بر ارزش افزوده دریافت خواهد شد.

با این حال، براساس توافق اولیه مجلس و دولت مقرر شده است در گام اول، صرفاً واردکنندگان و توزیع‏کنندگانی که حجم گردش مالی آنها سالانه از یک میلیارد تومان تجاوز می‏کند، مشمول این مالیات باشند. به این ترتیب بسیاری از اصناف خرده‏پا و ارایه‏کنندگان خدمات از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.

همچنین در قانون مالیات بر ارزش افزوده مقرر شده در هر مرحله تولید یا توزیع کالا به هر میزان که ارزش محصول تولیدی افزایش می یابد، به همان میزان خریدار هزینه ای را پرداخت کند. بر اساس قانون تجمیع عوارض تا پیش از این در هر مرحله تولید کل ارزش محصول مشمول مالیات می شد ولی با تصویب این قانون تنها مابه التفاوت ارزشی که در آن مرحله ایجاد شده است، ملاک عمل برای اخذ مالیات بر ارزش افزوده قرار می گیرد.

البته در هر مرحله ای از این نظام مالیاتی، کسی که مالیات را پرداخت کرده اگر در چرخه تولید و توزیع باشد و مؤدی مالیاتی محسوب شود، بعد از فروش کالا، مالیات پرداختی خود را از اداره مالیاتی پس خواهد گرفت زیرا در فرآیند تولید و توزیع، تولیدکننده و توزیع کننده مالیاتی پرداخت نمی کنند بلکه این مبلغ توسط مصرف کننده نهایی پرداخت می شود و به همین دلیل این مالیات بر مصرف است نه تولید.

 

 

 

 

 

 

ایرنا

(شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳) ۱۰:۳۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها