سه شنبه / ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۰:۳۸
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۵۲۵۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

جمعیت ماهیان خاویاری خزر به سطح بحرانی رسید

رئیس مؤسسه جانورشناسی دانشگاه ملی آذربایجان:با بیان اینکه حجم ماهیان خاویاری دریای خزر به سطح بحرانی رسیده است، دلایل کاهش ماهیان خاویاری را تشریح کرد.

به نقل از آذرنیوز، الهام علی‌اکبر اُوا رئیس مؤسسه جانورشناسی دانشگاه ملی آذربایجان گفت: تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که حجم ماهیان خاویاری دریای خزر به شدت کاهش یافته و به مرز بحرانی رسیده است.

علی‌اکبر اوا درخصوص دلیل کاهش حجم ماهیان خاویاری دریای خزر گفت: دلیل اصلی، ماهیگیری‌های غیرقانونی در سطح گسترده در رودخانه‌های منتهی به این دریا و خود دریا است. وی همچنین افزود: مطالعات علمی زلزله‌شناسی در بستر این دریا حیات ماهیان خزر به ویژه ماهیان خاویاری استراگون را به شدت تهدید می‌کند.

این محقق، خالی کردن آب توازن کشتی‌های ورودی به این دریا از دریای سیاه را عامل دیگری برای کاهش جمعیت ماهیان خاویاری عنوان کرد و گفت: با خالی کردن آب توازن کشتی‌ها، نوعی حیوان معروف به شانه‌دار در این دریا رشد کرده است که به ماهیان خاویاری حمله می‌کند. همچنین شانه‌دارانفیتوپلانکتون‌های دریای خزر را که غذای این ماهیان  هستند را استفاده می‌کنند و از این منظر هم حیات ماهیان خاویاری را به خطر می‌اندازند.

وی افزود: جمعیت شانه‌داران به شدت در حال گسترش است و روزبه‌روز بر ماهیان خاویاری دریای خزر فشار می‌آورند. علی‌اکبر اوا گفته است، آبهای کثیف و آلوده که از رودخانه‌های ولگا و کورا به این دریا می‌ریزند، حاوی باقی‌مانده مواد شیمیایی کارخانه‌های صنعتی است که به شدت بر حیات ماهیان خاویاری تاثیر گذاشته است. 

 

 

 

 

فارس

(سه شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳) ۱۰:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها