جمعه / ۳ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۱:۱۷
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۴۹۳۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

جایگزینی کشاورزی برای درآمد نفت یک شوخی است

دبیر هیأت عامل صندوق توسعه ملی با بیان اینکه جایگزینی درآمدهای کشاورزی به جای درآمد نفتی یک فرض محال است، گفت: بخش کشاورزی قادر به جذب سرمایه برای برطرف کردن نیازهایش نیست چه برسد به اینکه جایگزین درآمد سرشاری مثل نفت شود.

امید گیلان‌پور دبیر هیئت عامل صندوق توسعه ملی در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد ظرفیت بخش کشاورزی برای جایگزینی درآمدهای نفتی، گفت: بخش کشاورزی قادر به جذب سرمایه برای برطرف کردن نیازهایش نیست، چه برسد به اینکه جایگزین درآمد سرشاری مثل نفت شود و با این توصیف فکر می‌کنم، این بحث بیشتر به یک شوخی شبیه باشد.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی به سرمایه نیاز دارد و در جذب آن هم به شدت دچار مشکل است، افزود: جایگزینی درآمدهای کشاورزی به جای درآمد نفتی یک فرض محال است، زیرا کشاورزی بخشی دیر بازده است، در حالی که نوسانات بازار نفت کوتاه مدت است، پس خیلی زودتر از آن که  در کشاورزی به جواب برسیم، قیمت نفت برمی‌گردد. دبیر هیئت عامل صندوق توسعه ملی در پاسخ به این سؤال که منظور از طرح سؤال و کسب درآمد از بخش کشاورزی فقط در مقطع کنونی که قیمت نفت دچار افت شده نیست، بلکه هدف در طولانی مدت است، گفت: این بخش نیاز به سرمایه‌گذاری دارد، در حالی که بخش خصوصی به دلیل مشکلات کشاورزی حاضر به سرمایه‌گذاری نیست و دولت هم توان مالی برای سرمایه‌گذاری در این بخش را ندارد.

گیلان‌پور تصریح کرد: بازار به واسطه شرایط بخش کشاورزی سرمایه‌اش را به این بخش نمی‌آورد. وی تصریح کرد: فضای کسب و کار در بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی سخت‌تر و با مشکلات بیشتری مواجه است، بنابراین دولت باید با بهبود فضای کسب و کار کلی در کشور فضای کسب و کار در این بخش را بهتر کند.

وی افزود: همچنین دولت نباید در زمان‌هایی که درآمد نفت زیاد است، سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی را فراموش کند. گیلان‌پور با بیان اینکه کشاورزی یک فعالیت مبتنی بر اقلیم است و کشورمان در یک اقلیم خشک و نیمه خشک قرار دارد، گفت: تراز آب‌های ‌کشور منفی است و به شدت از این سیاست که باید آب را صرف کالاهایی که به راحتی می‌توانیم از بازار خریداری کنیم، بپرهیزیم.

گیلان‌پور بیان داشت: به دلیل کم آبی نباید برخی از محصولات کشاورزی در کشور تولید شود و همچنین لازم است که تکنولوژی تولید را تغییر دهیم. وی افزود: با یک شعار کوتاه مدت خودکفایی نباید سفر‌ه‌های‌ موجود آب زیر زمینی را ته نشین کرده و از بین ببریم. گیلان‌پور گفت: نمی‌گویم تولید را باید کاهش داد، ولی اگر فکر کنیم که این بخش از این پتانسیل برخوردار است که می‌تواند بخشی از نیازمندی‌های ارزی را جبران کند،‌ این گونه نیست، زیرا بیشتر از آن ارزی که در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، خودروهای لوکس از قبیل مازراتی وارد می‌کنند که باید با مکانیسم اقتصادی و نه با مکانیسم دولتی از آن جلوگیری کرد.

فارس

(جمعه ۳ بهمن ۱۳۹۳) ۱۱:۱۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها