چهارشنبه / ۱ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۷:۲۱
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۴۹۰۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

دست‌های پنهانی که باعث ضرر مرغداران می‌شوند

عضو اتحادیه مرغداران گیلان گفت: دست‌های پنهان به صورت هدفمند و برنامه‌ریزی شده باعث ارزانی مرغ در کشور و ضرر دیدن مرغداران می‌شوند.

حبیب اسداله نژاد ، وضعیت صنعت مرغداری را بحرانی، توصیف و اظهار کرد: در یک ماه گذشته میزان تولید سود چندانی نداشته و در حال حاضر تعادل بین عرضه و تقاضا با وجود توزیع مرغ منجمد با تاریخ مصرف محدود از سوی شرکت پشتیبانی برقرار است. متأسفانه دست های پنهان و پشت پرده ارزانی مرغ در کشور را برای رسیدن به اهداف خاصی مدیریت می‌کنند و اجازه نمی دهند قیمت مرغ واقعی شود و مرغداران از ورشکستگی و بحران فاصله بگیرند.

وی گفت: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید باید با دقت این موضوع را تحت نظر داشته باشد تا وضعیت بدتر از این نشود. بضاعت تشکلها به شکلی نیست که به تنهایی قادر به حل مشکلات فعلی باشند. خواب های رویایی برخی‌ها آرامش را از تولید گرفته است و باید برای بازگشت آرامش به تولید و نیز برای مرغ مازاد کشور چاره اندیشی شود.

اسداله نژاد ادامه داد: بخشی از زیان‌های مرغداران می‌تواند ناشی از صدور بی‌رویه مجوز در سال‌های گذشته باشد، زیرا حدود 20 درصد مرغ تولیدی مازاد است، اما این دلیل برای فروش مرغ با زیان برای مرغداران در 3 تا 4 ماه گذشته کافی نیست.

وی بیان کرد: صنعت مرغداری کشور با آن همه اشتغالزایی و سرمایه گذاری دوران مرگ و زندگی را سپری می‌کند و اگر اقدامات مناسب فوری برای برون رفت از وضعیت مبهم و دردناک فعلی صورت نگیرد، مرغداران، بانکها و بنگاه‌های اقتصادی مرتبط و دولت گرفتار خواهند شد.

اسداله نژاد در خصوص اجرای طرح مدیریت تولید بیان کرد: این طرح را در سال 91 مورد بررسی قرار دادیم. این طرح پس از ارسال به وزارتخانه و کمیسیون مرتبط با اصل 44 قانون اساسی و تایید، مورد موافقت وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت و ابلاغ شد. در آن زمان میزان تولید و مصرف تقریبا برابر بود اما بی‌برنامگی در تولید و توزیع غیر یکنواخت تولید باعث شد در مقاطعی با کمبود و در مواقعی با انباشتگی مرغ مواجه باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد، با کاهش تولید جوجه، با کمترین هزینه، تولید مرغ کنترل شود و در کنار آن دولت با اختصاص جوایز صادراتی مانند بسیاری از کشورها و ارایه برنامه‌های میان مدت برای رفع معضلات با کمک تشکلها چاره اندیشی کند.

 

 

 

 

ایسنا

(چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳) ۱۷:۲۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها