سه شنبه / ۳۰ دی ۱۳۹۳ / ۲۱:۱۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۴۸۷۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

ایران یازدهمین تولیدکننده زیتون جهان شد

مدیر اجرایی شورای بین المللی زیتون گفت: از مجموع 43 کشور تولیدکننده زیتون در جهان، ایران رتبه یازدهم تولید این محصول را به خود اختصاص داد.

 خوان لویس بارژول روز سه شنبه در نشست شورای سیاست گذاری زیتون به سیر نزولی تولید و مصرف زیتون در جهان اشاره کرد و افزود: هم اکنون 11 میلیون هکتار از اراضی جهان زیرکشت زیتون قرار دارد که 80 درصد باغات زیتون جهان به شکل سنتی مدیریت می شود.

به گفته وی، آب برای تولید زیتون امری حیاتی است که 40 درصد این باغات از طریق آبیاری اداره می شود، هرچند باید این امر مورد توجه تمام کشورهای تولید کننده این محصول قرار گیرد.

وی گفت: سطح زیرکشت زیتون در چین در سال 1992 حدود 7 هزار هکتار بود که در سال 2012 این میزان به 40 هزار هکتار رسید، طبق برنامه ریزی برای سال 2025 در نظر دارند سطح زیرکشت این محصول را به 200 هزار هکتار برسانند که امیدواریم چینی ها از روش ها و استانداردهای شورای بین المللی زیتون پیروی کنند.

وی عمده تولیدکنندگان و صادرکنندگان زیتون و روغن زیتون در جهان را اسپانیا و ایتالیا برشمرد و گفت: اسپانیا 50 درصد تولید زیتون جهان را برعهده دارد البته تولید این محصول در کشورهای تونس، ترکیه و مغرب نیز افزایش یافته است.

وی ادامه داد: مصرف روغن زیتون در جهان منافع زیادی را برای کشورهای تولیدکننده و صادرکننده دارد به طوری که آمریکا بخشی از زیتون را به شکل فله ای وارد ، بسته بندی و صادر می کند.

وی با بیان آنکه ایران صادرکننده زیتون در جهان نیست، افزود: ایران نیز می تواند با افزایش سطح زیرکشت و تولید، این محصول را به شکل فله ای به امریکا عرضه و درآمدهای ارزی مناسبی را برای خود کسب کند.

بارژول افزود: در گذشته امریکا یکی از واردکنندگان عمده زیتون بوده که به تازگی پرتقال و ترکیه نیز به اعضای جدید واردکنندگان زیتون پیوسته اند.

وی مصرف روغن زیتون در اروپا را بالا عنوان کرد و گفت: میزان صادرات روغن زیتون بازار جهانی حدود 800 هزار تن است در حالی که صادرات بازار اروپا به یک میلیون تن می رسد.

وی درباره هزینه های تولید زیتون، افزود: طبق آمار و اطلاعات ارایه شده از ایران و بررسی در هفت سیستم تولیدی نشان می دهد که هزینه های تولید زیتون در ایران بالاتر از سایر کشورهای جهان است که این امر به دلیل استفاده از روش های سنتی آبیاری و کشت در اراضی با شیب کم رخ می دهد.

وی ادامه داد: البته ایران در آبیاری فشرده موفقیت هایی کسب کرده به نحوی که می توان از طریق سیستم های آبیاری فشرده 1000 درخت را در یک هکتار آبیاری کرد.

وی گفت: تصمیمات شورای بین المللی زیتون در نوامبر (آبان ماه) هر سال اتخاذ می شود و برنامه ریزی های آموزشی سال 2015 مشخص شده بنابراین اگر ایران آمادگی همکاری اجرای دوره های آموزشی و یا مدیریت تولید زیتون ارگانیک در منطقه را دارد باید در جلسه 2016 پیشنهادات خود را به این شورا ارایه دهد.

به گفته وی، شورای بین المللی زیتون 70 سال پیش تاسیس شد و هم اکنون 17 کشور از جمله ایران از اعضای این شورا هستند.

وی افزود: این شورا از کشورهای عضو انتظار دارد تا استانداردهای جهانی و کدکس را در تولید و تجارت زیتون رعایت کنند و این استانداردها را در دیگر کشورها نیز ترویج دهند.

به گزارش ایرنا، شورای سیاست گذاری زیتون امروز با حضور جوان کابایرو مدرس دوره های آموزش زیتون و یونس سینکی قائم مقام امور بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در محل این وزارتخانه برگزار شد.

مدیر اجرایی شورای بین المللی زیتون و مدرس دوره های آموزشی این شورا نیز قرار است امروز از پژوهشگاه ملی تکنولوژی و زیست فناوری (ثبت کننده ارقام و ژنومیک زیتون ایرانی) و روز چهارشنبه در سفر به استان های زنجان و گیلان از ایستگاه های تحقیقاتی آنها بازدید کند. همچنین اولین دوره آموزشی کشت و تولید زیتون در زنجان با حضور دکتر کابایرو مدرس دوره های آموزش زیتون با عنوان مدیریت آب و خاک برگزار می شود.

 

 

 

 

 

ایرنا

(سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳) ۲۱:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها