دوشنبه / ۲۹ دی ۱۳۹۳ / ۱۳:۲۷
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۵۴۸۳۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

از اجرای ضوابط برچسب‌گذاری تا خرید کلاس‌بندی شده گندم

دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران راهکار اصلی کاهش سرانه مصرف نمک در ایران را اجرای ضوابط برچسب گذاری محصولات غذایی دانست و گفت: با درج میزان نمک استفاده شده در تولید هر محصول غذایی روی بسته بندی آن و مفید یا غیرمفید بودن میزان این استفاده، هم کارخانه ها به تولید محصولات کم نمک تشویق می شوند و هم مردم این حق را پیدا می کنند که بدانند محصولی که مصرف می کنند از نظر میزان نمک مفید است یا غیرمفید.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی کانون انجمن های صنایع غذایی ایران، کاوه زرگران در همایش بسیج ملی کاهش مصرف نمک که در انستیتوی تغذیه دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد با بیان اینکه کاهش مصرف نمک در کشور نیاز به برنامه بلندمدت و فرهنگ سازی گسترده دارد، افزود: با نصب برچسب راهنما روی بسته بندی محصولات غذایی این حق به مردم داده می شود که بدانند محصولی که مصرف می کنند از نظر میزان نمک جزو محصولات مفید محسوب می شود یا غیرمفید.

وی با اشاره به اینکه در برخی از کشورهای پیشرفته دنیا برای کاهش مصرف نمک توسط مردم کمپین های تبلیغاتی به راه افتاده که کارساز هم بوده است، اضافه کرد: در روز جهانی غذ ا از چراغ راهنمای محصولات غذایی رونمایی شد که امیدواریم با اجرای آن تا حدودی در اطلاع رسانی مردم در زمینه محتویات بکار رفته در تولید مواد غذایی موفق باشیم.

او در ادامه با بیان اینکه طبق بررسی های انجام شده بین 45 تا 50 درصد از نمکی که در طول روز وارد بدن مردم ایران می شود از طریق مصرف نان است، اظهار کرد: با توجه به اینکه گندم به صورت کلاس بندی شده در ایران خرید تضمینی نمی شود و بعضا گندم بی کیفیت بدست نانوایان می رسد آنها مجبور می شوند برا تقویت شبکه گلوتنی از نمک زیاد در فرایند تولید نان استفاده کنند که همین باعث می شود مصرف نان از سوی مردم به شدت افزایش یابد.

دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران افزود: می توانم به جرات بگویم که ایران تنها کشوری در دنیا است که گندم را به صورت کلاس بندی شده خرید نمی کند و در واقع در هنگام خرید گندم با گلوتن 23 هیچ فرقی با گندم با گلوتن 30 ندارد. این باعث می شود که کشاورزان هم به تولید گندم با کیفیت ترغیب نشوند اما اگر گندم به صورت کلاس بندی شده و براساس کیفیت خرید شود در آن صورت کشاورزان نیز برای تولید گندم درجه یک و باکیفیت تشویق می شوند.

زرگران همچنین یکی دیگر از راهکارهای کاهش مصرف نمک توسط مردم را کوتاه کردن تاریخ انقضای برخی محصولات غذایی دانست و افزود: از نمک به عنوان نگهدارنده در تولید برخی محصولات غذایی استفاده می شود و به طور طبیعی هرچه مدت تاریخ انقضای یک محصول غذایی بیشتر باشد نمک مورد استفاده در آن نیز بیشتر است؛ بنابراین اگر این تاریخ به صورت کارشناسی کاهش یابد مصرف نمک نیز کاهش خواهد یافت.

دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران با بیان اینکه در گزارش اخیر مرکز پژوهش های مجلس نیز خریداری گندم با کیفیت پایین از کشاورزان مورد تائید قرار گرفته است، اظهار کرد: سرانه مصرف نان در ایران بالاتر از دنیا بوده و به طور طبیعی با مصرف نان بیشتر نمک بیشتری نیز وارد بدن ایرانیان می شود. بنابراین ما می توانیم با اصلاح روند خرید گندم از کشاورزان گندم با کیفیت بالاتری را در اختیار کارخانه های آرد قرار داده و در نتیجه آرد باکیفیت تری نیز در اختیار نانوایان قرار خواهد گرفت و آنها نیز به طور طبیعی دیگر نیازی به افزودن نمک زیاد به نان تولیدی خود نخواهند داشت.

زرگران پیشنهاد کرد که در سال زراعی پیشرو وزارت جهادکشاورزی حتما گندم را به صورت کلاس بندی شده از کشاورزان خریداری کند که این کار می تواند 25 تا 30 درصد در کاهش مصرف نمک مردم از طریق نان موثر واقع شود.

 

 

 

 

(دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳) ۱۳:۲۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها