شنبه / ۲۷ دی ۱۳۹۳ / ۰۹:۳۸
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۵۴۷۳۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

تولید بذر اصلاح شده گندم ناکافی است

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی ایران با بیان اینکه تنها 30 درصد بذر گواهی شده در اختیار کشاورزان قرار گرفته، گفت: عرضه بذر اصلاح شده ناکافی است و برای جبران شبکه‌ای از کشاورزان پیشرو تحت نظارت مؤسسه تحقیقات اقدام به تولید بذر می‌کنند.

حسین صفایی مدیرعامل سازمان تعاون روستایی ایران در پاسخ به این پرسش که چرا گندمکاران از کیفیت بذر و کود رضایت ندارند، گفت: این موضوع در مورد کود واقعیت ندارد زیرا قبل از فصل کشت انواع کودهای شیمیایی و متعارف توسط دولت به مراکز توزیع منتقل و در دسترس کشاورزان قرار گرفته است.

وی افزود: اما در مورد بذر این نارضایتی کشاورزان پذیرفتنی است زیرا فقط بخشی از بذر مورد نیاز کشاورزان جزء بذور اصلاح شده بوده است. صفایی با بیان اینکه استفاده از بذور غیر گواهی شده قابل قبول نیست، گفت: کشاورز باید از راندمان و کیفیت بذر کشت شده اطمینان داشته باشد. وی افزود: طبق گزارش‌های اعلامی آن مقدار از بذر گواهی شده تولیدی که در در انبارها موجود بوده مصرف و در بین کشاورزان توزیع شده و چیزی از آن باقی نمانده است.

وی با بیان اینکه حدود 30 درصد از بذر بصورت گواهی شده در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد و این مقدار ناکافی است، افزود: ساختار بذر در طول سال‌های گذشته آسیب دیده  و برای جبران این مسئله شبکه‌ای از کشاورزان پیشرو تحت نظارت مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال و معاونت زراعت وزرات جهاد کشاورزی اقدام به  تولید بذر می‌کنند.

صفایی اظهار داشت: برای کشت بهاره گندم تدارک تهیه بذر دیده شده و شبکه تعاونی‌های کشور هم مسئولیت تولید 50 درصد بذر گندم و جو را پذیرفته است. وی در مورد میزان تولید گندم در سال زراعی جاری اظهار نظر نکرد.

 

 

 

فارس

(شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳) ۰۹:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها