سه شنبه / ۲۳ دی ۱۳۹۳ / ۱۳:۰۴
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۴۶۱۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

صادرات بالغ بر 200 میلیون دلار کالا به کشور پاکستان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان‌وبلوچستان گفت: در 9 ماهه سال‌جاری کالاهایی به ارزش بالغ بر 200 میلیون دلار از گمرکات و بازارچه‌های مرزی استان به پاکستان صادر شده است.

 نادر میرشکار افزود: کل صادرات از گمرکات و بازارچه‌های مرزی استان به پاکستان طی 9 ماهه سال‌جاری به ارزش دلار 193 میلیون و 190 هزار دلار است. که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 11 درصد افزایش داشته است.

وی در رابطه با سطح مبادلات تجاری استان با کشور پاکستان تصریح کرد: به استناد آمار ارائه شده می‌توان اشاره کرد، کل صادرات استان در نه ماهه سال‌جاری به ارزش 300 میلیون دلار بوده است. که از این مجموع حدود 64.3 درصد صادرات به کشور پاکستان انجام گرفته است.

میرشکار عمده کالاهای صادراتی از استان به پاکستان را مصالح ساختمانی (سیمان)، قیر، تخم گشنیز، سیب درختی و محصولات شیمیایی و صنعتی عنوان کرد.

وی به مقایسه عملکرد صادرات استان به پاکستان طی 9 ماهه سال 92 و 93 پرداخت و گفت: صادرات از گمرکات استان به پاکستان در 9 ماهه ساله 92 بیش از 137 میلیون دلار بوده به گونه ای که طی 9 ماهه امسال، 117میلیون دلار بوده که نشان از کاهش 14 درصدی میزان صادرات از طریق گمرکات استان به پاکستان دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان‌وبلوچستان خاطرنشان کرد: در 9 ماهه سال 92بیش از 37 میلیون دلار کالا از بازراچه‌های مرزی به کشور پاکستان صادر شده که طی 9 ماهه‌ی امسال این میزان به بالغ بر 76 میلیون دلار رسیده که نشان از رشد 101 درصدی صادرات از استان به پاکستان از طریق بازارچه‌های مرزی دارد .

وی در زمینه میزان واردات از کشور پاکستان نیز گفت: کل واردات از کشور پاکستان از طریق گمرکات و بازارچه‌های مرزی استان طی 9ماهه سال‌جاری به ارزش 151 میلیون و 195 هزار دلار بوده است که بررسی‌ها نشان می‌دهد نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش 34 درصدی روبرو بوده است و اقلام عمده وارداتی برنج خوراکی، گندم، کنجد، دام، نخود، پارچه، لوازم یدکی خودرو،ک الاهای صنعتی و خانگی است.

وی افزود: استان سیستان‌وبلوچستان با پاکستان بیش از 900 کیلومتر مرز مشترک دارد و پنج بازارچه مشترک مرزی فعال در طول این مرز وجود دارد و می‌توان با توجه به پتانسیل‌های موجود در هر دو کشور و پیشروی به سمت خدمات فنی و مهندسی، انرژی‌های تجدیدپذیر، استفاده از فرصت راه‌آهن و فعالیت‌های مشترک بیمه‌ای، احیاء اتاق مشترک بازرگانی زاهدان کویته، فعالیت‌های بانکی مشترک، برگزاری همایش‌های علمی، حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و دریایی و هوایی، فرصت بازارچه‌های مرزی، اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری و برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی، ایجاد پست‌های قرنطینه‌ای شاهد رشد چشمگیر مبادلات تجاری بین دو کشور باشیم.

 

 

 

 

ایسنا

(سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳) ۱۳:۰۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها