دوشنبه / ۱۵ دی ۱۳۹۳ / ۲۱:۵۶
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۵۴۳۲۳
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس اقتصاد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در جمع خبرنگاران خبر داد :

درخواست از وزارت صنعت برای معرفی بنگاه‌‌ها / یک ششم یارانه تولید پرداخت شد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از پرداخت ۱۰۰۰ میلیارد از یارانه ۵۷۰۰ میلیارد تومانی تولید تا کنون خبر داد و گفت: از وزارت صنعت درخواست کردیم در معرفی بنگاه‌ها برای دریافت مابه‌التفاوت سود تسهیلات تسریع شود.

محمدباقر نوبخت در میزگرد سیاست اقتصاد کلان کنفرانس اقتصاد ایران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به لایحه رفع موانع تولید مشخص کردیم که در یک بازه زمانی تعهد دولت نسبت به نظام بانکی ایفا کند این کار باعث انقباض پایه پولی خواهد شد و می‌تواند در جهت کاهش نقدینگی و مهار تورم مؤثر باشد.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: بدهی‌ هایی بنگاه‌ها به نظام بانکی دارند و دولت هم تقسیم‌بندی را داشته است. باید قبول کنیم عده‌ای از تسهیلات برخوردار شدند که شاید از ابتدا شایستگی برخوردار شدن از آن را نداشتند و در ارتباط با پرداخت مطالبات تعلل می‌کنند که قطعا باید نسبت به این بخش از طریق دستگاه قضایی اقدامات مناسب صورت بگیرد، اما در بخش دیگر باید قبول کنیم عده‌ای بدهکار نظام بانکی هستند که عمدتا بدهی‌شان معلول شرایط اقتصادی است، فضا به آنها تحمیل شده است و نمی‌توانند تسهیلات خود را بازپرداخت کنند.

وی با اشاره به اینکه باید بدهکاران از یکدیگر تفکیک شوند، تصریح کرد: این وظیفه به عهده بانک مرکزی است و اگر تصور کنیم همه بدهکاران نظام بانکی افراد مجرمی هستند، البته صرف بدهی خلاف تعهد است اما برخی از اینها معلول شرایط سیاسی و اقتصادی است.

نوبخت در خصوص یارانه تولید گفت برای سال جاری 5727 میلیارد تومان در دولت به تصویب رسید و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی موظف شد به تفکیک صنعت 1200 میلیارد تومان، حمل و نقل 1200 میلیارد تومان، کشاورزی 1000 میلیارد تومان و برای بخش‌های دیگر از مبلغ کل استفاده شود که در بخش نخست 500 میلیارد تومان آن پرداخت شده، بخش کشاورزی 325 میلیارد تومان و 175 میلیارد تومان به حمل و نقل پرداخت شده اما پرداخت‌ به این بخش‌ها در قالب مابه‌التفاوت تسهیلات ارزان‌قیمت با نرخ رایج بانکی است.

 

وی افزود: در این رابطه با مدیران عامل بانک‌ها جلسه داشتیم و ساز و کاری تعریف شده که بر اساس آن ساز و کارها بنگاه‌هایی که شایسته دریافت تسهیلات ارزان‌قیمت هستد به بانک معرفی شوند و سازمان برنامه‌ریزی اعلام ضمانت کرده مابه‌التفاوت سود تسهیلات را به بانک بپردازد،اکنون منتظر هستیم هر یک از بنگاه‌هایی که معرفی می‌شوند و تسهیلات دریافت می‌کنند این مابه‌التفاوت نرخ سود به تسهیلات آنها پرداخت شود.

نوبخت تصریح کرد: امروز صبح از وزیر صنعت درخواست کردم که در معرفی بنگاه‌های تسهیلات‌ گیرنده تسریع شود،همچنین 4800 میلیارد تومان برای یارانه سلامت و بهداشت پرداخت می‌شود،تا پایان امسال در پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی به خانوارهای کم درآمد از طریق سبد امنیت غذایی در همین روزها اقدام و یک مورد هم تا پایان سال عرضه خواهد شد.

وی افزود: علاوه بر 500 میلیارد تومانی که تاکنون پرداخت شده بقیه را اعلام آمادگی کردیم که پس از معرفی و اخذ تسهیلات مابه‌التفاوت سود پرداختی به آنها پرداخت شود

(دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳) ۲۱:۵۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها