سه شنبه / ۹ دی ۱۳۹۳ / ۱۰:۰۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۴۱۲۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

گلستان ظرفیت بالایی برای کشت محصولات ارگانیک دارد

گسترش کشت محصولات ارگانیک و تولیداتی که عاری از مواد شیمیایی باشد به گفته کارشناسان بخش کشاورزی گلستان به ضرورتی انکارناپذیر تبدیل شده است.

برخی کارشناسان این بخش می گویند: کشاورزی ارگانیک و تولید محصولات سالم و طبیعی به تقویت و گسترش تنوع زیستی و چرخه های بیولوژیکی پرداخته و در نظر دارد با تولید با کیفیت بالا و غذای مغذی به کاهش مراقبت های رفاهی و نیز افزایش سلامتی کمک نماید.

این مساله با توجه به این که باید از کاربرد تقویت کننده ها (کودها)، آفت کش ها، داروهای حیوانی و افزودنی های غذایی که ممکن است تاثیرات زیان باری بر سلامت داشته باشد پرهیز شود، نمود بیشتری پیدا می کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی گلستان در این زمینه با ارایه آماری در خصوص تولید محصولات ارگانیک در استان، از آمادگی این بخش برای برگزاری کلاس های آموزشی و ترویج کشت این نوع محصولات خبر داد.

اسماعیل متکی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اکنون 90 هکتار از اراضی زراعی این استان در محدود شهر «دلند» به کشت محصولات ارگانیک (گوجه فرنگی) اختصاص دارد.

وی اضافه کرد: همچنین امسال در سطح 30 هکتار از اراضی دیگر این شهر کشت گندم به صورت ارگانیک صورت گرفته است.

متکی با تاکید بر ضرورت ترویج کشت محصولات ارگانیک در گلستان گفت: این استان ظرفیت های بالایی برای کشت این نوع محصولات که امروزه با استقبال فراوان مصرف کنندگان نیز مواجه است، دارد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی گلستان افزود: مدیریت حفظ نباتات گلستان آمادگی لازم برای برگزاری کلاس های آموزشی و راهنمایی کشاورزان و باغداران را در این خصوص دارد.

وی اظهار کرد: در ایران تنها دو شرکت در حوزه کشت محصولات ارگانیک فعالیت است که در تهران مستقر هستند و مدیریت حفظ نباتات گلستان آماده معرفی کشاورزان علاقه مند به تولید این محصولات به شرکت های یادشده است.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی گلستان نیز در گفت و گو با ایرنا درباره ظرفیت های بالای حوزه باغی این استان در تولید محصولات ارگانیک، گفت: اکنون تنها سه نوع محصول باغی شامل پسته وحشی، انار ترش و انجیر در برخی مناطق گلستان به صورت طبیعی تولید می شود.

مرتضی صادقی افزود: ظرفیت بالای باغات زیتون و مرکبات گلستان نیز امکان تولید محصول ارگانیک را دارد که می توان با برگزاری کلاس های آموزشی و ترویجی تخصصی برای باغداران نسبت به تولید این نوع محصولات اقدام کرد.

به گفته وی، وسعت اراضی باغی استان گلستان 32 هزار هکتار است که بستر مناسبی برای تولید محصولات ارگانیک است.

گلستان حدود 700 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد و سالانه افزون بر چهار میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در این استان شمالی که از قطب های مهم کشاورزی کشور است، تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می شود.

 

 

 

 

 

 

 

ایرنا

(سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۳) ۱۰:۰۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها