شنبه / ۲۹ آذر ۱۳۹۳ / ۱۰:۴۵
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۵۳۹۰۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس اقتصاد

افزایش مالیات بر ارزش افزوده به صلاح نیست

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: در لایحه بودجه با وجود توافق ضمنی که در این رابطه شده بود مالیات بر ارزش افزوده دو درصد پیشنهاد افزایش داشت که به صلاح نیست چراکه قانون مالیات بر ارزش افزوده اشکالات فراوانی دارد و تا رفع این اشکالات، بالاتر بردن این درصد موجب افزایش مشکلات فعالان اقتصادی به خصوص واحدهای تولیدی و صنعتی می‌شود.

پدرام سلطانی ، اظهار کرد: به جهت این که گستره اخذ این مالیات هنوز کامل نشده و هنوز اصناف زیر این چتر نیامدند، بار این مالیات عملا روی بخش تولید است.

وی در پاسخ به اینکه لایحه بودجه 94 از چه نقاط مثبت و منفی در بخش‌های اقتصادی برخوردار است، عنوان کرد: در زمینه مالیات در مذاکره‌ای که با دولت، وزارت امور اقتصاد و دارایی و سایر مسئولان داشتیم توجه آن‌ها را به این نکته جلب کردیم که اقتصاد کشور در رکود است و برای همین باید منابع مالیاتی در سال آینده با رعایت این نکته دیده شود.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران افزود: موضوع دیگر منابع درآمدی از ناحیه گمرک است که طبیعتا با توجه به اینکه سال آینده باید در کمتر کردن واحدهای تولیدی تلاش کنیم، باید به این موضوع توجه شود که در وصول عوارض گمرکی در مواد اولیه و در کالاهای سرمایه که حدود 85 درصد از واردات ما را به خود اختصاص می‌دهد باید تسهیلات بیشتری فراهم کنیم که بتوانیم صنایع‌مان را نوسازی کنیم و مواد اولیه را با هزینه کمتری به واحدهای تولیدی برسانیم.

سلطانی ادامه داد: در مجموع بودجه سال 94 انضباط بیشتری نسبت به سال‌های گذشته پیدا کرده است. میزان افزایش اندکش حاکی از آن است که دولت به سمت انضباط مالی روی آورده است. اما به نظر می رسد منابعی که از ناحیه نفت دیده شده با توجه به کاهش قیمت نفت حتی از زمانی که بودجه تنظیم شده تاکنون که بیش از 15 دلار تفاوت پیدا کرده است، برای همین این نقطه جای بررسی و تجدید نظر دارد.

وی اظهار امیدواری کرد با حصول به توافقات نهایی با 1+5 زمینه صادرات بیشتر نفت فراهم شود و آن بخش از کاهش قیمت نفت را جبران کند. اما به هر حال خیلی نباید به آن خیلی اتکا کنیم و با توجه به قیمت های روز باید بودجه را مورد توجه قرار دهیم.

سلطانی همچنین تصریح کرد که با توجه به روند کاهش قیمت نفت احتمال اینکه بودجه امسال با کسری مواجه شود وجود دارد.

 

 

 

 

 

ایسنا

(شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳) ۱۰:۴۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها