سه شنبه / ۲۵ آذر ۱۳۹۳ / ۱۳:۳۵
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۵۳۸۲۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

جزئیات جدید سناریوی نان غیردولتی/ گام تازه دولت برای کاهش ضایعات

معاون وزیر صنعت با تشریح جزئیات سناریوی جدید دولت برای پخت نان غیردولتی گفت: اگرچه قیمت نان‌ آزادپز به دلیل عدم برخورداری از یارانه دولتی بیشتر است، اما کیفیت بالا عامل بقای نانوایان آزادپز خواهد بود.

علی قنبری با تشریح جزئیات جدید سناریوی نان آزادپز گفت: یکی از مولفه های مهم و مورد نظر دولت از اجرای مصوبه افزایش 30 درصدی قیمت نان، کیفیت بخشیدن به نان‌های تولیدی کشور است که از طریق آزادپز شدن 20 درصد نانوای‌های موجود، عملیاتی شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: آزادپزی 20 درصد نانوایان از موارد مهم در اجرای مصوبه اخیر دولت بود که متاسفانه کمتر به آن پرداخته شده، در صورتی که این بخش از مصوبه، پایش کیفی تولید نان را هدف قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه آزاد پزی، رقابت در تولید نان را بین نانوایان نهادینه می‌کند، تصریح کرد: با توجه به اینکه قیمت نان‌هایی که از سوی نانوایان آزادپز تولید می‌شود، به دلیل عدم برخورداری از یارانه دولتی، بیشتر و بالاتر از قیمت سایر نانهای تولیدی است، بنابراین آزادپزان ناگریز به رعایت سایر مولفه های رقابت که مهمترین آنها کیفیت بالای محصول است، هستند.

به گفته قنبری، نانوایان آزادپز برای ماندن در بازار و جذب مشتری، مجبور به رقابت هستند و این موضوع در بین نانوایان سنتی نیز انگیزه افزایش کیفیت بوجود خواهد آورد که در نهایت حاصل این رقابت، به نفع مصرف کننده و جامعه خواهد بود.

وی، شاخص و ویژگی دیگر نان آزادپز را قابلیت استفاده از افزودنی ها و بهبود دهنده‌های مجاز و مفید برای سلامت مردم بر شمرد و گفت: وقتی بخشی از نانوایان از دایره قیمت گذاری دولتی خارج و ملزم به رقابت شوند، برای افزایش کیفیت نان خود از افزودنی‌های مجاز، بهداشتی و مفید استفاده خواهند کرد که این در واقع ارتقای سلامت و جبران ریز مغذی‌های مورد نیاز بدن مصرف کننده را در پی خواهد داشت.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: مزیت دیگر آزادپزی، صرفه‌جویی در منابع از طریق تولید دقیق و به اندازه نان است؛ چراکه وقتی یک واحد نانوایی، آرد مورد نیاز خود را از طریق بازار و با قیمت آزاد تهیه می‌کند، به طور قطع زمان و میزان پخت خود را با شرایط میزان مشتری و فروش تنظیم خواهد کرد؛ لذا از انباشته شدن نان جلوی نانوایی‌ها در مواقعی که خریدار کمتر است، کاسته و به نوعی از  هدر رفتن سرمایه‌های ملی جلوگیری می‌شود.

قنبری ویژگی دیگر آزادپز شدن 20 درصد نانوایی‌ها را مصرف صحیح و به اندازه نان از سوی مصرف‌کنندگان اعلام و اظهار داشت: به طور قطع آزادپزی جایگاه خود را در جامعه و بخصوص در میان اقشاری که بیشتر به دنبال کیفیت و سلامت نان هستند، به دست خواهد آورد و با توجه به اینکه مصرف‌کننده، نان کیفی و به نسبت گرانتری تهیه می‌کند، لاجرم از دور ریز آن جلوگیری کرده و موقع خرید نیز سعی می کند به اندازه نیاز خریداری نماید که از این طریق نیز صرفه جویی در مصرف آرد و نان اتفاق خواهد افتاد و ا ضایعات کم خواهد شد. 

 

 

 

 

 

مهر

(سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳) ۱۳:۳۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها