دوشنبه / ۲۴ آذر ۱۳۹۳ / ۱۴:۰۸
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۵۳۷۸۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

افزایش کیفیت نان، مهم‌ترین انتظار مردم

افزایش قیمت نان که به دنبال افزایش قیمت حامل‌های انرژی و دستمزد کارگران اتفاق افتاد، توقع مصرف‌کنندگان برای افزایش کیفیت نان را بالا برد.

مصرف‌کنندگان از یک سو کیفیت نامناسب نان را عنوان می‌کنند و از سویی وزن چانه‌ها را متناسب با افزایش قیمت نان و کیفیت آن نمی‌دانند، این در حالی است که رئیس اتحادیه خبازان اراک بر این باور است که علت افزایش قیمت نان ‌باید به صورت شفاف مطرح شود و افزایش 50 درصدی قیمت آرد در این میان نادیده گرفته شده است.

مسلم روشنی رئیس اتحادیه خبازان اراک در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه مرکزی، با اشاره به انتقاد خبازان به افزایش قیمت نان گفت: این افزایش قیمت برای این صنف مقرون به صرفه نیست و این موضوع را به مسئولین ارجاع خواهیم داد.

وی درخصوص میزان رضایت مردم از کیفیت نان نیز تصریح کرد: قبل از قیمت‌گذاری جدید، کارخانجات آرد سنگک را با 19 درصد سبوس‌گیری به خبازی‌ها تحویل می‌دادند که در نتیجه نان‌ها خیلی سفید بودند و از لحاظ ظاهر، شکل و شمایل خوبی داشت، اما الان که استاندارد لازم برای پخت نان تعریف شده یکدفعه شکل و شمایل نان‌ها رنگ عوض کرد.

روشنی ادامه داد: اگرچه افزایش سبوس آرد گندم در جهت افزایش کیفیت نان بود اما آردها خیلی سست بودند و بر این اساس کیفیت نان هم به مراتب پایین آمد، که البته این‌گونه آردهای بی‌کیفیت در همان روزهای اول سریعا جمع شد و در حال حاضر کیفیت نان نیز بهتر شده است.

وی درخصوص افزایش قیمت نان لواش به 200 تومان تصریح کرد: مردم بر روی نان لواش مانور می‌دهند درصورتی که افزایش 20 گرمی وزن چانه خمیر لواش را در نظر نمی‌گیرند.

رئیس اتحادیه خبازان اراک گفت: در خصوص نان سنگک و بربری نیز بر اساس آنالیز انجام شده می‌بایست چانه خمیر به 50 گرم کاهش یابد و مجوز کم کردن وزن چانه به نانوا داده شده، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است به دلیل این‌که با کاهش وزن چانه کیفیت این نوع نان‌ها کم می‌شود.

روشنی در ادامه در خصوص آزادپز شدن 20 درصد از نانوایی‌های فعال در استان نیز افزود: قبل از هدفمندی یارانه‌ها تعدادی از خبازی‌ها مجوز آزادپزی گرفتند، اما بعد از این‌که آرد یارانه‌ای شد دوباره سهمیه‌بگیر دولت شدند و قیمت‌ها به صورت یکنواخت در آمد اما دستورالعمل جدید مبنی بر این است که این نانوایی‌ها دوباره به صورت آزادپز فعالیت کنند و دولت تعهدی در قبال سهیمه آرد به آنها ندارد.

وی عنوان کرد: در کلانشهر اراک بر اساس آمار جمعیتی حدود 200 نانوایی اضافه فعالیت دارند که باید به صورت آزادپز درآیند.

رئیس اتحادیه خبازان اراک خاطرنشان کرد: با تدابیر دولت تدبیر و امید و اعمال سیاست‌های جدید، دیگر آرد به صورت کالای قاچاق فروخته نخواهد شد و کیفیت نان هم بهتر خواهد شد، در نتیجه مردم نیز با ذائقه‌های متفاوت نان مورد نظر خود را تهیه خواهند کرد.

در استان مرکزی 1600 واحد خبازی وجود دارد که از این تعداد 600 واحد در شهرستان اراک فعالیت دارند.

 

 

 

 

 

ایسنا

(دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳) ۱۴:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها