یکشنبه / ۲۳ آذر ۱۳۹۳ / ۱۴:۴۲
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۳۷۴۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

مسدود کردن حساب‌های بانکی صادرکنندگان در بانک‌های اروپایی/ عدم ثبات نرخ ارز و مسائل بانکی دو چالش بر سر راه صادرات

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با اشاره به چالش‌های بر سر راه صادرات گفت: عدم ثبات نرخ ارز و مسائل بانکی دو مسئله مهم بر سر راه صادرات کالاهای ایرانی است.

اسدالله عسگراولادی رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران در چهل و دومین جلسه هیأت نمایندگان با اشاره به اینکه صادرات باید محور فعالیت‌های اقتصادی باشد گفت: در هشت ماهه امسال نسبت به سال گذشته صادرات 20 درصد افزایش یافت و میزان صادرات ما در هشت ماهه سال گذشته 53 میلیون تن به ارزش 26 میلیارد دلار بود که این رقم در هشت ماهه سال جاری به 53 میلیون تن رسید.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در چهار ماه پایانی سال میزان صادرات افزایش می‌یابد امیدواریم رقم صادرات ما در سال جاری به 50 میلیارد دلار برسد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه تحریم‌ها اثری بر میزان صادرات ما در سال‌های گذشته نداشته گفت: باید غرب بداخلاقی‌های خود را کنار بگذارد چرا که زمانی که تحریم‌ها شروع شد صادارت رقمی نزدیک به 15 الی 16 میلیارد دلار بود اما امروز حتی با وجود تحریم‌ها صادرات ما به 50 میلیارد دلار رسیده است.

رئیس کمیسیون صادرات با اشاره به وجود چالش‌هایی بر سر راه صادرات کشور گفت: عدم ثبات نرخ ارز یکی دیگر از این چالش‌ها برای صادرکنندگان است چرا که ما صادرکنندگان از توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌دهیم برایمان ثبات نرخ ارز ارزش دارد.

عسگراولادی مسئله بانکی را یکی دیگر از چالش‌های صادرات ذکر کرد و افزود: صادرکنندگان ما به راحتی نمی‌توانند پول صادرات را به کشور برگردانند و هزینه‌هایی بالایی را برای بازگرداندن پول صادرات باید کشور بپردازند.

وی در ادامه از مسدود کردن حساب های برخی صادرکنندگان در برخی از بانک‌های اروپایی خبر داد و گفت: در هفته‌های گذشته شاهد مسدود کردن برخی از حساب‌های صادرکنندگان در برخی از بانک‌های اروپایی مانند کشور آلمان بودیم که این امر بسیار بد است.

عسگراولادی تأکید کرد: تصمیم داریم تا 2 هزار واحد بازرگانی موجود در کشور را تقویت کرده و همچنین میزان صادرات را به مرز 70 میلیارد دلار برسانیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر میزان صادرات ما با واردات تنها 10 درصد تفاوت دارد در حالی که در اوایل انقلاب 300 میلیون دلار حجم صادرت ما بود در حالی که واردات ما 25 میلیارد دلار بود.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران در ادامه تصریح کرد: یکی از درخواست‌های ما این است که کارت بازرگانی برای تمام فعالان اقتصادی اعم از صادرکنندگان، تولیدکنندگان پنج ساله شود نه اینکه فقط کارت بازرگانی واحدهای تولید پنج ساله باشد و امیدواریم این تبعیض از بین برود چرا که در حال حاضر که کارت بازرگانی یک ساله است فقط دو ماه برای تمدید آن وقت صرف می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به دریافت یک در هزار از اعضای اتاق گفت: باید این رقم از سود دریافت ود در حالی که در حال حاضر این طور نیست و همچنین ترتیبی اتخاذ شود تا از واحدهای زیان‌ده این رقم دریافت نشود.
(یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳) ۱۴:۴۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها