چهارشنبه / ۲۳ مهر ۱۳۹۳ / ۱۰:۰۷
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۲۱۱۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

ورود دولتی‌ها به اتاق بازرگانی تخلف است

عضوهیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اعلام اینکه شورای گفتگو نفعی نداشته بلکه راه انتقاد را هم بسته است گفت: طبق قانون اتاق بازرگانی پارلمان بخش خصوصی است و ورود دولتی‌ها خلاف قانون و در پی افزایش سرمایه‌گذاری دولتی است.

علینقی خاموشی اظهار کرد:باید از اتاق‌های بازرگانی تنها یک صدای واحد خروج کند ولی در حال حاضر هر فردی در خروجی‌ها حرف خود را می‌زند.
وی با اشاره به این که صدای واحد اتاق بازرگانی پارامتر فعالیت بخش خصوصی خواهد بود، ادامه داد: حرکت به سوی جلو نیاز به یک تصمیم دارد و کار باید با مشورت و ارائه نظر مخالف و موافق بررسی شود و در پایان نظر نهایی اعلام شود.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، بیان کرد: به شخصه معتقد هستم طبق قانون اتاق محلی برای بخش خصوصی بوده و ورود دولتی‌ها به آن خلاف قانون است، در زمان ریاست بنده اکثر سرمایه گذاری‌ها توسط بخش خصوصی انجام می‌شد اما در سال‌های اخیر به دلیل ورود دولت برای سرمایه گذاری منجر شد دولتی‌ها به اتاق بازرگانی وارد شوند.
وی یادآور شد: در اواخر دهه 60 که سه وزارت خانه صنعت، بازرگانی و معدن وجود داشت از وزارت بازرگانی 10نفر، از وزرات صنعت سابق 10نفر و از وزارت معدن 4 نفر به عنوان نماینده به اتاق بازرگانی معرفی می‌شدند.
خاموشی تاکید کرد: در گذشته سیاست بر این بود که در هیئت رییسه بیش از یک نفر از دولت حضور نداشته باشد که به مرور زمان این تعداد به دو نفر افزایش یافت که تا زمان ابلاغ اصل 44 ادامه داشت و این در حالی بود که باید تصدی‌گری و فعالیت‌های دیگر به بخش خصوصی واگذار شود که اتاق بازرگانی هیچ فعالیتی در این راستا انجام نداد.
وی خاطرنشان کرد: بعد از ابلاغ اصل 44 و با گذشت زمان افراد دولتی که با تغییر دولت‌ها پست و فعالیت دولتی نداشتند به اتاق بازرگانی ورود کردند که این موضوع کاملا مخالف آیین نامه کاندیداتوری اتاق بازرگانی بود.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی در رابطه با تایید صلاحیت عضویت در هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گفت: نهادی متشکل از 5 نفر در اتاق بازرگانی برای صلاحیت کاندیدای عضویت در هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایجاد شد که یک نفر از سوی وزیر وقت و 4 نفر از سوی رییس اتاق بازرگانی تعیین می‌شدند اما با گذشت زمان افراد دولتی از این مسیر به اتاق وارد شدند.
او تصریح کرد: ورود دولتی‌ها باعث شد دعوای دولتی‌ها و خصوصی‌ها در اتاق بازرگانی رخ دهد و باید در آیین‌نامه‌های اتاق بازرگانی تغییراتی انجام شود.
خاموشی با اشاره به این که کسانی در اتاق حضور دارند که اگر از اتاق خارج نشوند عاقبت اقتصاد کشور خوب نخواهد بود، بیان کرد: در پی رسوخ برخی افراد و خروج مجمع فعالان از مسیر اصلی خود بنده از محمع فعالان خارج شدم.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران یادآور شد: اگر اتاق بازرگانی به روش گذشته اداره می‌شد یقینا رییس جمهور جدید دولت را با این شرایط تحویل نمی‌گرفت و اگر اتاق، اتاق بود مشکلات 8 سال گذشته رخ نمی‌داد.
او با بیان این که در چند سال گذشته افزایش صادرات غیر نفتی جزو افتحارات محسوب می‌شود بیان کرد: این موضوع که سود صادرات خدمات فنی باید جز صادرات غیر نفتی به حساب آید بارها بیان شده اما میزان حجم کل صادرات خدمات فنی به عنوان صادرات غیر نفتی اعلام می‌شود.
وی تصریح کرد: صادرات غیر نفتی به این معنی، که کالای صادر شده نسبت به فروش مازاد و سود صادرات خدمات فنی بیش از رقم قرارداد ارز به کشور توسط صادرکننده وارد شود، است که در کنار آن سود بیش‌تر از رقم قرار داد برای صادرات خدمات فنی با توجه به آن که حجم مواد اولیه صادر شده از ایران بیش‌تر از مبلغ قرار داد نباشد جز صادرات غیرنفتی محسوب شود.
خاموشی بیان کرد: در زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی، از سوی ایشان پیشنهاد شد رییس اتاق بازرگانی عضو شورای اقتصاد شود که پذیرفته نشد که موضوعات اینچنینی در چند سال گذشته پیگیری نشد.
او تاکید کرد: یک اتاق فعال و سالم در ساختار کشور نفوذ و تاثیر بسیار بیش‌تری از یک وزارت خانه خواهد داشد، شورای گفت‌و‌گو نفعی نداشته و این موضوع به دلیل آن است که در قانون اتاق بازرگانی می‌تواند از فعالیت‌های 3 قوه ایراد بگیرد که در حال حاضر با حضور نماینده اتاق در تصمیم گیری دیگر جلوی انتقاد اتاق بازرگانی و اعضای آن گرفته شده است.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: در زمان ابلاغ اصل 44 ساختار اکثر شرکت‌های ایرانی شرکت‌های کوچک و متوسط بود که این شرکت‌ها توان تحمل بار واگذاری‌ها را نداشتند از این رو بعد از یکسال از ابلاغ اصل 44 اتاق تصمیم گرفت به مسئله ورود کند و پایه گذاری شرکت‌های بزرگ برای هلدینگ شرکت‌های کوچک ایجاد شود.
وی ادامه داد: بعد از خروج بنده از اتاق بازرگانی کسی پیگیری در زمینه واگذاری با شیوه درست و اصولی نبود و یکی از ضعف‌های وارده به اتاق عدم ورود به اصل 44 است.
خاموشی تاکید کرد: یکی از وظایف اتاق بازرگانی اصلاح درون سازمانی بوده و باید 60 هزار کارت بازرگانی کنترل شود تا به صورت سالم فعالیت بازرگانی انجام شود ولی این موضوع در حال حاضر صورت نمی‌گیرد.

او در رابطه با ورود خبرنگار و افراد دیگر به جلسات اتاق بازرگانی گفت: باید تاکید بر این باشد که افراد بدون دعوت در جلسات اتاق بازرگانی حضور نداشته باشند.

تسنیم

(چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳) ۱۰:۰۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها