سه شنبه / ۲۲ مهر ۱۳۹۳ / ۱۰:۱۵
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۵۲۰۶۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

هشدار نسبت به رواج تولید نان‌های زیرپله‌ای

رییس اتحادیه تولیدکنندگان نان‌های صنعتی نسبت به رواج تولید نان‌های زیرپله‌ای و عرضه آن‌ در فروشگاه‌ها که برای سلامت جامعه مضر است، هشدار داد.

محسن لزومیان با بیان این‌که نان‌های زیرپله‌ای شامل نان‌های بی‌نام و نشانی هستند که در آنها افزودنی‌های غیر مجاز همچون جوش شیرین و جوهر قند(بلانکیت) اضافه می‌شود، اظهار کرد: حدود دو درصد از نان‌های بسته ‌ندی شده که در حال حاضر در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود را نان‌های زیرپله‌ای بدون شناسنامه تشکیل داده‌اند که وزارت بهداشت باید با این امر مقابله کند.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از این موضوع نامه‌ای از سوی اتحادیه تولیدکنندگان نان‌های صنعتی به وزارت بهداشت ارسال شده است، گفت: در این نامه از وزیر بهداشت خواسته‌ایم نسبت به ساماندهی کارگاه‌های غیر مجاز تولید و عرضه نان، به اصطلاح نان‌های زیرپله‌ای اقداماتی را انجام دهند. چراکه این نان‌ها برای سلامتی اقشار جامعه به شدت مضر هستند.

وزارت بهداشت چاره‌ای بیندیشد
رییس اتحادیه تولیدکنندگان نان‌های صنعتی کشور فعالیت وزارت بهداشت را برای مقابله با این امر ناکارآمد عنوان و اظهار کرد: وزارت بهداشت تاکنون تنها با کارخانه‌ها و مراکز پخش نان مجاز مقابله کرده و بار پیگیری نان‌های زیرپله‌ای را از دوش خود برداشته و در پاسخ می‌گویند به علت بی‌نام و نشان بودن قابل پیگیری نیست.

لزومیان با بیان این‌که به هیچ عنوان در نان‌های صنعتی از جوش شیرین استفاده نمی‌شود، گفت‌: استفاده از جوش شیرین در نان‌های صنعتی مغایرت زیادی با کیفیت نان دارد. به همین دلیل این باور که در عموم مردم شکل گرفته که در نان‌های صنعتی از جوش شیرین استفاده می‌شود را می‌توان به‌طور کامل تکذیب کرد.

قیمت نان‌های صنعتی افزایش نیافته است
وی با اشاره به عدم نوسان قیمت نان در سال‌های اخیر گفت: قیمت این محصول از سال 1391 تاکنون علی‌رغم افزایش دستمزد و دیگر عوامل تولید هیچ‌گونه تغییری نکرده است.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان نان‌های صنعتی کشور با بیان این‌که در حال حاضر قیمت انواع نان صنعتی حجیم (به اصطلاح نان سفید) اعم از فرانسوی، همبرگری، بربری، بروچن و ...برای مصرف‌کننده کیلویی 3200 تومان و نان تست 3700 تومان است، اظهار کرد: زمانی که نان در اوزان مختلف بسته‌بندی می‌شود با توجه به وزن، قیمت آن نیز تغییر می‌کند.

آزادسازی آرد، کلید حل مشکلات نان‌های صنعتی
وی با بیان این‌که دولت باید یارانه آرد را نقدی به مصرف کنندگان بدهد، گفت: آزادسازی آرد کلید حل مشکلات نان‌های صنعتی است، چون با آزادسازی آرد کارخانجات مشکل تأمین آرد مورد نیاز خود را نخواهند داشت و می توانند با ظرفیت کامل تولید کنند.

رییس اتحادیه نان‌های صنعتی کشور ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از واحدهای تولیدی نان‌های صنعتی با ظرفیت کامل تولید نمی‌کنند، به همین دلیل قیمت نان بالاتر از حد انتظار می‌رود. علت آن نیز این است که آرد به صورت سهمیه‌بندی است و واحدی که برای تولید روزانه 20 تن سرمایه‌گذاری شده، تنها با دریافت دو تن آرد سهمیه ای تولید می‌کنند که این مساله در قیمت تمام شده تاثیرات بسزایی دارد.

لزومیان با بیان این‌که در حال حاضر حدود 300 واحد صنعتی فعال و نیمه فعال نان در کشور وجود دارد، گفت: اگر از تمام ظرفیت این واحد‌ها استفاده شود، یعنی آرد کافی در اختیار آنها قرار گیرد با افزایش تولید، قیمت نان صنعتی و نان سنتی یکسان خواهد شد.

سهم 12 درصدی مصرف نان صنعتی در کشور
وی سهم نان صنعتی بسته‌بندی شده را 12 درصد از کل تولید نان کشور عنوان و اظهار کرد: اگر قیمت آرد واقعی شود و تمامی ظرفیت واحد‌های تولید نان صنعتی به بهره‌برداری برسند، با عرضه نان‌های بسته‌بندی شده به بازار رقابتی پیش آمده قیمت نان صنعتی و نان سنتی یکسان‌ می‌شود و تمایل برای خرید نان صنعتی (بسته بندی شده) نیز افزایش می‌یابد.

رییس اتحادیه تولید کنندگان نان‌های صنعتی کشور در خصوص میزان صادرات نان‌های صنعتی اظهار کرد: از آنجاکه آرد به صورت یارانه‌ای در اختیار کارخانجات نان صنعتی قرار می‌گیرد می‌توان گفت حتی برای تولید داخل نیز با کمبود آرد مواجه هستیم.

وی ادامه داد: اگر آزاد‌سازی آرد صورت بگیرد بسیاری از مشکلات این صنعت برطرف خواهد شد و انتظار می‌رود که دولت کیفیت نان را فدای قیمت آن نکند.

 

 

 

 

 

 

 

ایسنا

(سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۳) ۱۰:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها