شنبه / ۵ مهر ۱۳۹۳ / ۱۱:۰۷
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۵۱۶۶۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

خرد شدن نانوایان اصفهان زیر بار هزینه‌ها

‌رییس اتحادیه نانوایان اصفهان با بیان اینکه نانوایان به دلیل افزایش هزینه‌ها در حال خرد شدن هستند، گفت: مسئولان باید فکری برای افزایش عادلانه نرخ نان بیندیشند، چرا که نانوا نیز یک تولید‌کننده است و باید مطابق هزینه‌ها نرخ محصول خودش را به بازار عرضه کند.

عباس صابری  اظهار کرد: نانوایان اصفهان و سراسر کشور به دلیل عدم افزایش نرخ نان مطابق بالا رفتن هزینه‌ها در حال خرد شدن هستند و مسئولان باید فکری برای افزایش عادلانه نرخ نان بیندیشند.

وی با بیان اینکه اسفند هر سال 25 درصد بر قیمت مزد کارگران کشور تصویب و در فروردین ماه سال بعد اجرایی می‌شود، تصریح کرد: متأسفانه به دلیل اینکه نرخ نان حدود دو سال و نیم است که اضافه نشده، کارگران نانوایی‌ها نیز مشمول این افزایش دستمزد قرار نگرفته‌اند، زیرا برای کارفرمای واحد صنفی آن‌ها پرداخت این حقوق به صرفه نیست.

رییس اتحادیه نانوایان اصفهان افزود: هرساله علاوه بر هزینه‌های انرژی و آب قیمت اجاره مغازه‌ها نیز افزایش می‌یابد که این امر نیز فشار دیگری به واحد خبازی وارد می‌کند.

صابری با بیان اینکه نانوایی، صنفی تولیدی در جامعه محسوب می‌شود، تاکید کرد: هر تولید کننده حق دارد مطابق افزایش هزینه‌ها قیمت کالای خود را تعیین کند، اما نمی‌دانیم چرا نانوایان از این قاعده مستثنی شده‌اند.

وی درباره کیفیت نان تولیدی در اصفهان گفت: افزایش 40 درصدی قیمت مخمرها موجب شد که نانوایان به سمت استفاده از جوش شیرین بروند، به همین دلیل بازرسی‌های اتحادیه در این خصوص افزایش یافته است و البته اعتقاد دارم که علی رغم بروز این معضل هنوز نان اصفهان دارای بهترین کیفیت در کشور است.

رییس اتحادیه نانوایان اصفهان افزایش تعداد نانوایی‌های شهر اصفهان را یکی از عوامل بهبود کیفی نان دانست و تصریح کرد: پس از آزاد سازی قیمت‌های آرد و انرژی و ... شاهد تعدد واحدهای خبازی بودیم که خود موجب بروز نوعی رقابت شد، چرا که در چنین شرایطی وقتی شخصی از نان یک نانوایی خشنود نبود به مغازه‌ای دیگر که نان بهتری داشت، مراجعه می‌کرد.

ترکیب آرد نانوایان باید یکسان شود

صابری درباره عوامل موثر بر کیفیت نان گفت: اولین عامل آن است که آرد مناسب از طریق کارخانجات آردسازی تولید شده و به خبازی‌ها ارسال شود.

وی با بیان اینکه کیفیت آردها نیز بستگی به گندم آن دارد، افزود: کیفیت گندم استان‌های مختلف با هم فرق دارد و این امر درباره گندم‌های وارداتی نیز صدق می‌کند، بنابراین اگر یک نوع آرد مشخص به نانوایی‌ها داده شود کیفیت پخت نان در هر نانوایی هر هفته یا هر ماه تغییر می‌کند.

رییس اتحادیه نانوایان اصفهان تاکید کرد: کارخانجات آردسازی باید یک ترکیب مطلوب و مشخص ازا نوع آردها تولید کنند تا معضل کیفی نان در این مورد رفع شود.

صابری آموزش صحیح نانوایان را از دیگر عوامل اثرگذار بر تولید نان خوب دانست و اظهار کرد: نانوایی این نیست که آرد را خمیر کنیم و طی مراحل بعدی نان بپزیم، بلکه این حرفه نیاز به مهارت زیادی در خصوص شناخت خمیر انواع آرد و فنون پخت و... دارد.

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر با همکاری با سازمان فنی و حرفه‌ای استان برای الزام نانوایان برای کسب مهارت از طریق دوره‌های آموزشی اقدام کرده‌ایم که تا کنون یک هزار و 450 نفر در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند.

رییس اتحادیه صنف نانوایان اصفهان قیمت عادلانه عوامل تولید را عاملی دیگر بر کیفیت پخت نان تلقی کرد و گفت: برای نمونه اگر نرخ فروش نان منطقی شود شخص نانوا هم می‌تواند مخمر خوب تهیه کند و در غیر این صورت برای کم کردن هزینه‌ها مجبور به استفاده از جوش شیرین می‌شود.

نان‌های تولیدی منازل بهداشتی نیست

صابری در بخش دیگری از سخنان خود توصیه کرد: شهروندان از خرید نان‌های پخته شده در منازل به دلیل زنگ‌زدگی تنورها و هم‌چنین غیر بهداشتی بودن این اماکن خودداری کنند.

وی با بیان اینکه این نوع نان توسط افاغنه و خارج از ضوابط قانونی و بهداشتی تولید می‌شود، افزود: اخیراً با همکاری بازرسی اتاق اصناف با نانوایی‌های داخل منازل نیز برخورد کردیم و این امر ادامه خواهد داشت.

ایسنا

(شنبه ۵ مهر ۱۳۹۳) ۱۱:۰۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها