دوشنبه / ۱۴ مهر ۱۳۹۳ / ۱۴:۱۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۱۹۱۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

سهم اشتغال کشاورزی 2.7 برابر سهم تولید این بخش است

نایب رییس اتاق بازرگانی گفت: میزان اشتغال بخش کشاورزی در کشور حدود 50 درصد است در حالی که تولیدات این بخش کمتر از 18 درصد از تولید ناخالص ملی را شامل می‌شود.

محسن جلال‌پور امروز - دوشنبه - در همایش توسعه کشاورزی، آب و خاک که با حضور کارشناسان هندی در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، اظهار کرد: مالکیت خرد اراضی کشاورزی، اشتغال بالا در بخش کشاورزی و پایین بودن سهم تولیدات کشاورزی در تولید ناخالص ملی مهمترین مشابهت‌های سیستم کشاورزی ایران و هندوستان است.

وی افزود: سایر موارد مشابهت کشاورزی ایران و هند شامل مکانیزه نبودن سیستم کشاورزی و تجهیزات اندک دو کشور است. البته در چند سال گذشته هند به سمت توسعه سطح زیر کشت رفته است اما ما به دنبال بهره وری بیشتر بوده‌ایم.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: حفظ میزان آب باقیمانده در کشور بسیار مهم است و باید دقت کنیم در توسعه کشاورزی و استفاده از منابع آبی از روش‌های مکانیزه و کم آب بر استفاده کنیم.

جلال‌پور خاطرنشان کرد: تشکیل هیات‌های عامل به کشاورزی هندوستان کمک کرده که تصمیم گیری‌ها در سیاست‌گذاری‌ها و تصدی‌گری‌ها توسط بخش خصوصی انجام شود به همین دلیل توفیقات بالایی در کشاورزی داشته‌اند.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد:‌ با الگوگیری از سیاست‌های درست کشور هند و بومی سازی این سیاست‌ها با توجه به محدودیت‌های منابع آبی باید بتوانیم هدفگذاری درستی برای توسعه کشاورزی داخلی داشته باشیم.

 محمد حسین شریعتمدار - مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی - در این همایش مطالعات درخصوص تجربیات کشورهای موفق بخش کشاورزی را حائز اهمیت دانست و مطالعه موردی کشورهای چین و مصر در گذشته را یکی از دستاوردهای این همایش اعلام کرد.

وی افزود: مطالعه کشور های هند و ترکیه به لحاظ موفقیت در عرصه های کشاورزی و مشابهت‌هایی که با کشور ما دارند، اهمیت بالایی برای تدوین سیاست های بخش کشاورزی دارد.

شریعتمدار اظهار کرد: مدیریت آب در راستای کشاورزی پایدار مهم ترین هدف در شرایط فعلی است. همچنین بازار باید به سمت حمایت از تولیدات کشاورزی حرکت کند که فعالان در این بخش متضرر نشوند.

ایسنا

(دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳) ۱۴:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها