یکشنبه / ۱۳ مهر ۱۳۹۳ / ۱۲:۱۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۱۸۶۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

بودجه کشاورزی 2 برابر و رشد هزینه کشاورزان 43.5 درصد شد

" خرید تضمینی گندم" موضوع چهل و نهمین برنامه مناظره بود که با حضور صاحب‌نظران این حوزه برگزار شد.

در این برنامه مسعود اسدی، رئیس مجمع هماهنگی تشکل‌های کشاورزی با اشاره به تعیین نرخ تضمینی خرید گندم گفت: دولت‌ها در تعیین مبادلات بین کشاورز و مصرف‌کننده اغلب جانب مصرف‌کننده را گرفتند اما در این باره باید هزینه کشاورزان نیز مدنظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه دولت‌ها در راستای رعایت حال مصرف‌کننده برخلاف قانون سعی کردند بیشتر جانب مصرف‌کننده را داشته باشند که این نمونه‌ای از «دست در جیب کشاورز کردن» است، ادامه داد: اختصاص 120 درصد عوارض بر صادرات برنج، نخود و از این قبیل مورد نقد است.

رئیس مجمع هماهنگی تشکل‌های کشاورزی افزود:‌ این موارد موجب فقر کشاورز می‌شود و در این بین دولت نیز زیان می‌بیند، زیرا ناراضی کردن کشاورز مناسب کشور نیست.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط تحریم امنیت غذایی مردم مهم است ، اظهار کرد : تولید داخل باید مورد حمایت دولت باشد.

اسدی با اشاره به اینکه‌ افزایش فقط 10 درصدی نرخ تضمینی گندم هزینه تولید گندم را نیز تأمین نمی‌کند و موجب می‌شود بخش عمده‌ای از تولیدکنندگان از چرخه تولید خارج شوند، گفت: قطعا اگر رئیس جمهور در جلسه تعیین نرخ تضمینی خرید گندم بود، به رقم مذکور رضایت نمی‌داد.

اسدی تصریح کرد:‌ متاسفانه همیشه دولت‌ها در کلان مدعی حمایت از کشاورز هستند، اما در زمان اجرا این موارد فراموش می‌شود.

با افزایش راندمان تولید می‌توان 16 میلیون تن گندم تولید کرد

محمد اسماعیل نیا، عضو هیات رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نیز با بیان اینکه نقش کشاورزی در استقلال کشور در فرمایشات مقام معظم رهبری و امام (ره) دارای اهمیت بوده است، گفت: در بحث گندم بر اساس برآورد سازمان‌های جهانی تا سال 2050 کشورهای صادرکننده گندمی برای صادرات نخواهد بود و اغلب کشورها واردکننده گندم خواهند بود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید براینکه در سال 2014 حدود ۷۰۰ میلیون تن گندم در 675 میلیون هکتار در جهان تولید شده است، اظهار کرد: اراضی تولید گندم در ایران هفت میلیون هکتار است که دو میلیون هکتار آن به صورت کشت آبی است.

وی با بیان اینکه متوسط برداشت گندم در هکتار 3 تن است که برخی کشاورزان تا 12 میلیون تن هم برداشت کرده‌اند،افزود: این مساله نشان می‌دهد باید سطح تولید در هکتار افزایش یابد.

وی با تاکید برانیکه در صورتی که بهره‌وری در بخش کشاورزی افزایش یابد و بتوانیم راندمان تولید را افزایش دهیم، با سطح زیر کشت فعلی می‌توان 16 میلیون تن گندم برداشت کرد، خاطرنشان کرد: این مساله هزینه تمام شده را کاهش داده و مشکل قیمت را برطرف می‌کند.

نرخ خرید تضمینی دولت باید بازنگری شود

در این برنامه سید موسی راهنمایی، رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی نیز گفت: پیامبر(ص) می‌فرمایند از رحمت خدا دور است ملتی که آب و خاک داشته و فقیر و نیازمند باشد.

وی با تاکید براینکه ما در کشاورزی دچار یک عقب‌ماندگی تاریخی هستیم، ادامه داد: کشاورزی کار کردن در دل طبیعت است و طبیعت هم شامل آفات، سرما و گرما، خشکسالی، سیل و این گونه مسائل است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با بیان اینکه متاسفانه کشاورزی در تمام ابعاد، به ویژه اقتصادی با مشکل مواجه است، اظهار کرد: نیاز به یک بازنگری در بخش کشاورزی هستیم.

وی با بیان اینکه‌ باید فرهنگ ملت را نسبت به کشاورزی تغییر دهیم، ادامه داد: باید کشاورزی اقتصادی شود و در واقع گندم بهانه است چون بخش کشاورزی نیاز به کمک دارد.

او با بیان اینکه نرخ خرید تضمینی گندم از سوی دولت باید بازنگری شود، خاطرنشان کرد:‌ هم‌اکنون نرخ تورم بالای 20 درصد است و این هزینه‌ها باید جبران شود.

دولت باید کاشت گندم آبی و دیمی را مدیریت کند

ناصر عاشوری قلعه‌ رودخانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با اشاره به اینکه تلاش نظام جمهوری اسلامی ایران برای بهبود شرایط کشاورزی قابل ستایش است، گفت: خرید تضمینی محصولات کشاورزی و همچنین تلاش دولت و نظام در راستای خودکفایی گندم از جمله این موارد است که البته کافی نیست و باید بیش از این تلاش کرد.

وی اظهار کرد: باید تولید، تجارت و توزیع محصولات کشاورزی یک کاسه شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: دولت باید کاشت گندم آبی و دیمی را نیز مدیریت کند، زیرا ضایعات بسیار زیادی در تولید داریم که با افزایش راندمان تولید می‌توانیم، جلوی بسیاری از این ضایعات را بگیریم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه در همه کشورهای جهان از کشاورزان حمایت‌های ویژه‌ای صورت می‌گیرد، اظهار کرد: برخی از این حمایت‌ها عبارتند از دادن ابزار آلات مورد نیاز، کود و سم، معافیت از حامل‌های انرژی که می‌تواند بر تولید محصولات کشاورزی نقش مؤثری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما آموزش مغفول مانده است، تصریح کرد: دولت باید در این زمینه نیز فکر اساسی کند، تا بتواند ضایعات محصولات کشاورزی را به کمترین میزان خود برساند.

عاشوری با اشاره به اینکه هم اکنون بازار روسیه بازار مناسبی برای محصولات کشاورزی ما است، خاطرنشان کرد: باید بتوانیم با صنعتی کردن کشاورزی افزایش تولید را در کنار افزایش راندمان داشته باشیم، بنابراین دولت وظیفه دارد که از این بخش حمایت ویژه‌ای کند تا بتواند بیش از گذشته رشد داشته باشد.

کشاورزان برای تأمین نهاده‌ها هیچ گونه نگرانی نداشته باشند

مهدی کاظم‌نژاد، نماینده دولت نیز در برنامه مناظره با اشاره به اینکه حمایت از بخش کشاورزی اجتناب‌ناپذیر است ، گفت : در دنیا هم اثبات شده که حمایت از بخش کشاورزی بسیار مهم و غیرقابل اجتناب است.

وی گفت: تجربه نشان داده که تنها با استفاده از ابزار قیمتی نمی‌توان از کشاورز حمایت کرد.

کاظم‌نژاد با بیان اینکه، طبق گزارش‌های سازمان همکاری‌ اقتصادی در سال 2013، مبلغ 111 میلیارد یورو از بخش کشاورزی برای مدت 10 سال بودجه حمایتی در نظر گرفته شده است، گفت: در سنای آمریکا نیز 55 میلیارد دلار برای حمایت از بخش کشاورزی تصویب شده که رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد.

وی افزود: حمایت از بخش کشاورزی هم به لحاظ امنیتی و هم به لحاظ قدرت خرید کشاورز و دیگر فاکتورها بسیار حائز اهمیت به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه از دولت و مخصوصاً رئیس جمهور بابت اعلام به موقع قیمت خرید تضمینی گندم تشکر می‌کنم، گفت: تاکنون هفت میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده که این میزان نسبت به سال گذشته افزایش دو برابری را نشان می‌دهد، چرا که در سنوات گذشته این میزان به طور متوسط 3.5 میلیون تن بوده است.

این نماینده دولت با بیان اینکه نسبت به 24 قلم کالا در حوزه زراعی، قیمت اعلام شده پایین‌تر است، گفت: در مجموع رشد مناسبی را در قیمت گندم نسبت به سالهای گذشته شاهد هستیم، اما این روش کافی نیست و قطعاً با استفاده از دیگر ابزارهای حمایتی کشاورزان را راضی نگه خواهیم داشت.

وی افزود: دولت به وزارت جهاد کشاورزی مأموریت داده تا طرح تکمیلی اصلاح قیمت و یا استفاده از دیگر ابزارهای حمایتی را در دستور کار خود قرار دهد.

کاظم‌نژاد به کشاورزان اطمینان داد که در آینده قطعاً در تأمین و تدارک نهاده‌ها هیچ گونه نگرانی وجود ندارد و دولت به این بخش توجه خواهد کرد.

در این رابطه محمد اسماعیل‌نیا، عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: قانون در این موضوع از سال 1368 چهار بار اصلاح شده است که آخرین اصلاحیه آن سال 84 بود.

وی با تاکید براینکه قانون همیشه به دنبال حمایت از تولید کشاورزی بوده است، اما متأسفانه این قانون خوب اجرا نشده است، ادامه داد: در مجلس بر قیمت تمام شده به اضافه درصد سود و به اضافه تورم تأکید شد و در آخرین اصلاحیه اعلام شد که باید تمام ضرر و زیان کشاورز در نظر گرفته شود.

اسماعیل‌نیا با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود شش میلیون کشاورز داریم که باید در قالب تشکل‌های بخش خصوصی ساماندهی شوند و تشکل‌ها نیز باید در فنون و اختیارات قدرتمند شوند، اظهار کرد: در حال حاضر تأکید بر اولویت تولید است، بدین ترتیب که گندم تولید شود، به نان تبدیل شود و آن نان مصرف شود و این سه موضوع مکمل یکدیگر هستند، اما اولویت با تولید است.

اسماعیل‌نیا با بیان اینکه رقم تضمینی هر کیلوگرم گندم 1050 تومان مطلوب است، گفت: البته پیشنهاد ما هر کیلوگرم 1200 تومان بود و در این نرخ باید تجدید نظر شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: تا امروز هفت میلیون تن خرید گندم داشته‌ایم که این خرید در‌ مدت مشابه سال گذشته 2.5 میلیون تن بود.

در ادامه موسی رهنمایی، رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: قوانین و مصوبات خوبی توسط مجلس تدوین می‌شود لذا در این بابت باید به این اقدامات نمره 20 داد.

وی افزود: اما در مقابل نمره صفر به مجلس می‌دهیم، زیرا مسئولیت بعدی این نهاد که نظارت بر اجرای قوانین است مناسب نیست.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی تصریح کرد: از سال 1380 به موجب ماده 35 قانون نظام صنفی امکان راه‌اندازی تشکل برای بخش کشاورزی به وجود آمد و تاکنون از مجموع 4.5 میلیون کشاورز 600 هزار نفر عضو این تشکل شدند که به زودی همه کشاورزان به عضویت این تشکل در خواهند آمد.

وی گفت: چهار سال است که بیمه تأمین اجتماعی کشاورزان در قالب بودجه به تصویب می‌رسد، اما تأمین اجتماعی از اجرای آن سر باز زده‌ و این یکی از مصادیق بارز عدم اجرای قانون است. اگر این مصوبه اجرا شود پشتوانه خوبی برای بخش کشاورزی خواهد بود.

امسال بودجه بخش کشاورزی 2 برابر شد

مهدی کاظم‌نژاد، مدیرکل اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از این مناظره با اشاره به دو برابر شدن بودجه بخش کشاورزی در سال 1393 گفت: برای توسعه بخش زیربنایی کشاورزی با موافقت مقام معظم رهبری 10 میلیارد دلار معادل 25 هزار میلیارد تومان بودجه اختصاص می‌یابد تا عملیات آماده‌سازی زمین برای تولید محصولات کشاورزی اجرایی شود.

وی گفت: تغییر رویکرد خرید گندم در قالب قانون به وجود آمده و براساس آن دولت نرخی را برای خرید گندم اعلام کرده و به صورت جداگانه این محصول در بورس کالا عرضه می‌شود؛ در صورتی که گندم از طریق بورس کالا به فروش می‌رسید، دولت باید با نرخ اعلام شده گندم را خریداری کند.

مدیرکل اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های این وزارتخانه افزایش عملکرد در هکتار است، گفت: در همین راستا 900 هزار هکتار از زمین‌های زیر کشت گندم دیم که بازدهی خوبی نداشت به کشت دانه‌های روغنی اختصاص یافته است و اگر نرخ مناسبی برای خرید گندم تعیین شود قطعاً سطح تولید این محصول افزایش خواهد یافت.

هزینه کشاورزان نسبت به پارسال 43.5 درصد افزایش پیدا کرده است

اسدی نیز با اشاره به اینکه قیمت هایی که امسال دولت برای خرید تضمینی اعلام کرده است، با محاسبه هزینه‌ها مشخص شده که هزینه تولید گندم در هر هکتار برای کشاورزان 640 هزار تومان افزایش پیدا کرده که البته این حداقل میزان هزینه‌ها در این بخش است، گفت: به عبارت دیگر امسال 43.5 درصد هزینه کشاورز نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده و اگر طبق قیمت‌های اعلام شده از سوی دولت محاسبه کنیم، با نرخ‌های جدید تنها 300 هزار تومان در هر هکتار به درآمد کشاورز افزوده شده در حالی که هزینه‌هایش 640 هزار تومان افزایش یافته است.

وی با تاکید براینکه اگر دولت به قانون تمکین کند و تورم 21 درصدی را مبنای افزایش قیمت خرید تضمینی قرار دهد، آن زمان درآمدهای کشاورز در هر هکتار 660 هزار تومان افزایش پیدا می‌کند و تقریبا معادل هزینه‌هایش می‌شود، تصریح کرد: ما این گله را از وزیر کشاورزی داریم که چطور به تعیین این قیمت در هیأت دولت تمکین می‌کند و جلسه دولت را ترک نمی‌کند، چون او نماینده کشاورزان کشور در دولت است و باید حامی آنها باشد اما ما حمایت قاطعی در این بخش ندیدیم.

وی با اشاره به مشکلات کشاورزان برای تهیه سوخت یارانه‌ای‌ گفت: در سراسر ایران هر کشاورزی که بخواهد 200 لیتر سوخت یارانه‌ای بگیرد با مشکلات زیادی مواجه می‌شود؛ آنچنان که بسیاری از کشاورزان راضی هستند سوخت آزاد تهیه کنند اما دردسر تهیه سوخت یارانه‌ای را نکشند.

اسدی افزود: طبق قانون مجلس باید اراضی کشاورزان به عنوان وثیقه از سوی بانک‌ها پذیرفته شود، اما بانک‌ها این وثیقه را قبول ندارند.

آموزش، نکته مغفول مانده در حوزه کشاورزی است

در ادامه عاشوری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در تولید مسابقه گذاشته‌ایم، اما هرگز به دنبال بهبود کیفیت نیستیم، گفت: در چند سال قبل بحث خودکفایی در تولید گندم مطرح شد اما سال بعد از آن هفت میلیون تن گندم وارد کردیم، زیرا دولت باید شکم مردم را سیر کند و هرگز به این سؤال پاسخ ندادیم که چرا در آن سال وقتی شرایط بارندگی خوب بود، صحبت از خودکفایی گندم شد اما در سال‌های بعد هرگز کار اساسی در این زمینه انجام ندادیم.

وی با اشاره به اینکه آموزش نکته مغفول مانده در حوزه کشاورزی است، گفت: وزارت کشاورزی باید به دنبال استخدام نیروهای آموزش‌دیده و مرتبط با این صنعت باشد و در حقیقت آموزش نقش مؤثری در افزایش تولید دارد.

اسماعیل‌نیا با اشاره به اینکه دو میلیون و 600 هزار متر زمین کشاورزی به صورت آبی داریم که می‌توان 3 میلیون تن در آن تولید کرد اما دولت باید به گونه‌ای عمل کند که تولید خود را به 6 میلیون تن برساند، افزود: ‌در اروپا فردی که در رشته کشاورزی تحصیل می کند مدتی را نیز در زمین کشاورزی کار می کند تا با این رشته بیش از حالت تئوریک آشنا شود.

سیدموسی رهنمایی، رئیس نظام صنفی کشاورزی نیز گفت: بحث سیاسی با دولت نداریم و خواسته و ناخواسته ارادت خود را نزد آنها توزیع می‌کنیم.

وی با تاکید براینکه طی چند سال گذشته که نظام صنفی نداشتیم، کشاورزان نمی‌توانستند حق خود را بگیرند و چشم بسته نرخ 10 برابری سوخت را پذیرفتند، گفت: برای اولین‌بار در تاریخ کشور قیمت مواد اولیه و نرخ‌گذاری در قالب تشکل‌ها و اتحادیه‌ها برای بررسی به وزارت جهاد کشاورزی رفت و سیر قانونی آن در دولت قرار گرفت.

رهنمایی گفت: در حالی که کشاورزان در سال 1389 یک شبه افزایش 10 برابری نرخ سوخت را پذیرفتند، اما بازنگری در نرخ گندم نسبت به آن صورت نگرفت و از سال 1391 به بعد این اقدام در حال اجرا است.

کاظم‌نژاد نیز گفت: علاوه بر پرداخت نقدی اشاره شد که به وسیله دیگر ابزارها از کشاورزان حمایت خواهیم کرد، تا در دنیا قدرت رقابت پیدا کنیم.

وی ادامه داد: دولت به وزارت جهاد کشاورزی مأموریت داده تا در قالب طرح تکمیلی از کشاورزان حمایت کند و اگر امکان اصلاح قیمت وجود دارد، این کار را انجام دهد.

کاظم‌نژاد پیشنهاد داد که علاوه بر تعیین قیمت و حمایت به وسیله دیگر ابزارها جایزه کیفیت به کشاورزان بدهیم.

8000 میلیارد ریال کمک بلاعوض برای کاهش نرخ تسهیلات کشاورزی

کاظم‌نژاد در پایان تصریح کرد: 8000 میلیارد ریال بابت کمک‌های فنی به صورت بلاعوض در نظر گرفته شده که اگر شرایط قطعه‌سازان و تولیدکنندگان تراکتور و خودروهای مورد نیاز صنعت کشاورزی به خوبی پیش رود، این رقم می‌تواند به صنعت کشاورزی ما رونق بخشد.

سیدموسی رهنمایی نیز گفت: گندم خارجی نیز با دلار نفتی تأمین می‌شود، من کشاورز به این قضیه کاری ندارم که نفت به چه قیمتی فروش خواهد رفت و دلار آن چگونه به دست می‌آید، اما این را می‌دانم که با دلار نفتی گندم وارد می‌شود، تا زندگی و معیشت مردم بگذرد.

ایسنا

(یکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۳) ۱۲:۱۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها