شنبه / ۱۲ مهر ۱۳۹۳ / ۰۹:۳۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۱۸۳۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

ایستگاه تحقیقات زیتون جنوب کشور رکوردار شد

مسوول ایستگاه تحقیقات زیتون جنوب کشور مستقر در کازرون فارس گفت: این مرکز امسال با برداشت سه تن از هر هکتار رکورد تولید این محصول در کشور را از آن خود کرد.

'محمدرضا تسلیم پور ' سطح زیر کشت زیتون در این ایستگاه تحقیقاتی را 17 هکتار عنوان کرد.

وی افزود: حصول این رقم به دلیل انتخاب ارقام سازگار با آب و هوای فارس، توجه به امور بهزراعی، تغذیه خوب گیاه و هرس بموقع بوده است.

تسلیم پور گفت: زیتون تولیدی این مرکز تحقیقاتی هشت نوع از ارقام امید بخش و شامل کنسروالیا، دکل ، آمیگدالیفولیا ، تخم کبکی ، دوستی ، شیراز ، دهقان و زرد است.

مسوول ایستگاه تحقیقات زیتون جنوب کشور مستقر در کازرون افزود: بهترین رقم زیتون که عملکرد بیشتری در بین ارقام یاد شده دارد، رقم کنسروالیا است.

تسلیم پور گفت: تا پیش از معرفی این هشت رقم زیتون امید بخش، برداشت عملکرد این محصول در هر هکتار یک تن و 200 کیلوگرم بود.

مسوول ایستگاه تحقیقات زیتون جنوب کشور مستقر در کازرون افزود: امیدواریم با تحقیقاتی که اکنون در این مرکز بر روی درختان زیتون در حال انجام است تا پنج سال آینده بتوانیم چهار رقم دیگر به این هشت رقم کشت اضافه کنیم.

وی گفت: در این ایستگاه تحقیقاتی علاوه بر تحقیق بر روی درختان زیتون کار پیوند از ارقام امید بخش سازگار بر روی درختان ناسازگار نیز انجام می شود.

تسلیم پور افزود: محصولات تولیدی این ایستگاه تحقیقاتی برای نخستین بار در همین مکان فرآوری و با قیمت پایین تر از بازار عرضه می شود.

کارشناس ایستگاه تحقیقات زیتون جنوب کشور در کازرون نیز گفت: در این ایستگاه تحقیقاتی در هردوره بین 50 تا 60 تن زیتون از ارقام مختلف برداشت و در هر فصل برای انجام این کار برای 400 تا 500 نفر از افراد بومی این شهرستان ایجاد اشتغال می شود.

'منصور بوستانی ' افزود: در این ایستگاه علاوه بر تولید زیتون تحقیقات برروی ارقام این محصول نیز انجام می شود به همین دلیل امسال برای نخستین بار فرآوری زیتون در این مرکز انجام شد.

وی گفت: درخت زیتون به دلیل مقاوم بودن مقابل خشکسالی و مصرف آب کمتر، کشت آن مورد استقبال کشاورزان منطقه قرار گرفته است.

زیتون و روغن آن سرشار از آنتی اکسیدان های فلونیک و دارای ترکیب های ضد سرطان است ضمن اینکه این محصول حاوی سطح بالایی از اسید چرب اشباع نشده و اسید اولئیک است که بیماری مزمن و التهاب مفرط را کاهش می دهد.

افزون بر این برای قلب مفید و کاهنده کلسترول بد خون(LDL) است.

زیتون علاوه بر تازه خوری در تولید صنایع غذایی از جمله روغن نباتی و تهیه کنسرو کاربرد دارد.

ایرنا

(شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۳) ۰۹:۳۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها