جمعه / ۴ مهر ۱۳۹۳ / ۱۲:۰۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۱۶۴۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

زیتون رسیده چه رنگی است؟

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: رسیدن زیتون با افزایش اندازه میوه و تغییر رنگ پوست آن از سبز به زرد و سپس به قرمز و بنفش و سرانجام به بنفش تند مشخص می‌شود.

محمد تقی شکوهی، اظهار کرد: بهترین زمان برداشت زیتون در مرحله رسیدن به رنگ بنفش تند است. میوه‌ در این مرحله بیشترین درصد روغن را داشته و روغن حاصله بالاترین کیفیت را دارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به فرا رسیدن فصل برداشت میوه زیتون، باغداران باید در زمان برداشت میوه زیتون توصیه‌های فنی برداشت زیتون و روش‌های تلخ زدایی را رعایت کنند. برداشت میوه زیتون با توجه به نوع فرآوری و نحوه مصرف آن در دو زمان برداشت میوه سبز به منظور تهیه کنسرو و برداشت میوه رسیده جهت استحصال روغن صورت می‌گیرد.

شکوهی افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی مازندران و بسته به نوع رقم و مدیریت به باغی، زمان برداشت میوه سبز زیتون از اوایل شهریور تا اوایل مهر متغیر است. در این مرحله رنگ میوه متمایل به سبز روشن یا زرد است و میوه در این زمان به دلیل وجود ماده تلخ در گوشت آن، به صورت تازه خوری غیرقابل مصرف بوده و از این رو جهت استفاده از میوه زیتون سبز باید نسبت به تلخ زدایی و فرآوری آن اقدام کرد.

وی در خصوص روش‌های تلخ زدایی و تهیه انواع کنسروهای زیتون گفت: تهیه زیتون سبز کنسروی با استفاده از سود سوزآور 2 درصد و آب نمک صورت می‌گیرد. پس از انجام عملیات برداشت، میوه‌های بدشکل، زخمی و شاخه و برگ جدا شده و سپس نسبت به شستشوی آن اقدام می‌شود.

شکوهی ادامه داد: بعد از انجام مراحل اولیه، در یک ظرف محلول سود 2 درصد آماده کرده و در ظرف دیگر که معمولاً بشکه‌های پلی اتیلن به ظرفیت‌های 40 یا 70 تا 150 کیلوگرمی است زیتون را ریخته و این ظرف را با محول سود 2 درصد پر می‌کنند. مدت قرار گرفتن میوه در محلول سود با توجه به واریته، حرارت محیط، رسیدن میوه و غلظت سود از 4 تا 17 ساعت متغیر است.

وی تصریح کرد: زمان تخلیه سود و شستشوی میوه زمانی است که سود در دو سوم تا سه چهارم ضخامت گوشت نفوذ کرده باشد. با برش طولی، میزان نفوذ سود در گوشت میوه قابل اندازه گیری است. در این مرحله، زیتون از محلول سود، خارج و شستشو با آب معمولی آغاز می‌شود. در این زمان رنگ آب قهوه‌ای شده و عمل شستشو و تعویض آب بشکه باید به قدری ادامه یابد تا رنگ آن ثابت شود و به رنگ قهوه‌ای یا تیره کدر تغییر رنگ ندهد. پس از خروج کامل سود از گوشت میوه، زیتون را در محلول آب نمک 6 تا 8 درصد قرار داده تا عمل تبخیر به تدریج آغاز شود.

شکوهی در خصوص نحوه تهیه زیتون شکسته شور گفت: در این روش برای تلخ‌زدایی تنها از آب معمولی (بدون مصرف سود) و سپس محلول آب نمک استفاده می‌شود. پس از برداشت میوه، عمل جداسازی و شستشوی میوه صورت گرفته، سپس میوه زیتون را با دست یا ماشین‌های ضربه‌ای یا فشاری با ضربه یک جسم نسبتاً سنگین می

شکنند به طوری که هسته آن سالم مانده و فقط پوست و گوشت زیتون شکاف بردارد تا عامل تلخی در قسمت‌های داخل میوه و اطراف هسته با آب قابل انتقال شود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران افزود: زیتون شکسته را درون بشکه قرار داده و آن را با آب معمولی پر می‌کنند تا به تدریج عامل تلخی گوشت میوه، خارج و پس از ترکیب شدن با آب بشکه، رنگ آن قهوه‌ای شود، عمل

تعویض آب هر روز، انجام تا رنگ آب ثابت شود. این عمل معمولاً بین 3 تا 5 روز ادامه می‌یابد تا با ثابت ماندن رنگ آب، بلافاصله زیتون در محلول آب نمک 8 تا 10 درصد قرار گیرد. پس از 2 تا سه هفته زیتون شکسته شور قابل مصرف می‌شود.

ایسنا

(جمعه ۴ مهر ۱۳۹۳) ۱۲:۰۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها