یکشنبه / ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۰:۳۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۱۳۰۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

همکاری‌ مشترک ایران و فرانسه برای پرورش آبزیان

معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات با اشاره به تصمیم مسئولان وزارت جهاد کشاورزی برای همکاری با کشور فرانسه در زمینه آبزی پروری، از انتقال سرمایه‌گذاری و دانش تجربی فرانسوی‌ها به منظور صید و پرورش ماهی در کشور خبر داد.

عبدالحی معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات در مراسمی که با حضور محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی ایران و پاتریشیا آدم رئیس کمیسیون مجلس ملی فرانسه و هیات همراه در محل وزارتخانه و به منظور توسعه همکاری‌های کشاورزی بین دو کشور برگزار شد به آخرین تفاهمات و برنامه‌های کشاورزی بین دو کشور اشاره کرد و گفت: اظهار داشت: در دو بخش آب شیرین و شور با فرانسه کار می‌کنیم و در حال پیشروی فعالیت‌هایمان به سمت پرورش آبزیان در آب شور هستیم.

وی با اشاره به حضور 3 هیئت فرانسوی در جنوب ایران اظهار داشت: یکی از این هیئت‌ها در چابهار برای ایجاد مرکز تکثیر ماهیان دریایی و پرورش ماهیان در استان سیستان و بلوچستان فعالیت‌هایی را آغاز کرده‌اند.

عبدالحی تصریح کرد: همچنین شرکت فرانسوی دیگر با یک شرکت ایرانی در منطقه قشم به دنبال ایجاد مرکز تکثیری ماهیان دریایی هستند و یک گروه هم برای سرمایه‌گذاری در منطقه قشم برای صید ماهیان میکتو فیده در حال انجام کارهای مقدماتی هستند.

معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات بیان داشت: ایران یکی از بزرگترین تولید‌کنندگان ماهی قزل‌آلا است ولی می‌خواهیم با همکاری با کشور فرانسه بخشی از دانش و تکنولوژی فرانسه را در زمینه پرورش ماهی قزل‌آلا به ایران منتقل کنیم و با این کشور در زمینه پرورش ماهی همکاری‌هیی داشته باشیم.

عبدالحی تصریح کرد: همچنین ایران علاقمند است در زمینه تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری با کشور فرانسه همکاری داشته باشد.

* کشت پاییزه کلزا در ایران با همکاری فرانسوی‌ها آغاز می‌شود

در ادامه این نشست محمد حسین شریعتمدار مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی  گفت: اولین قرارداد بین معاونت زراعت با یکی از شرکت‌های فرانسوی منعقد شده است و بزودی نماینده آن معاونت برای اجرایی شدن توافقات به کشور فرانسه سفر خواهد کرد.

وی افزود: بذر کلزای آن شرکت در حال حمل به ایران است و شاید تا الان به ایران رسیده باشد و هیئتی از آن شرکت برای آموزش به کادر فنی وزارتخانه به ایران آمده و قرار است کشت پاییزه با نظر‌ آنها در ایران انجام شود.
 

در ادامه این نشست همچنین حسن رکنی معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در سفری که به کشور فرانسه داشتیم خانم پاتریشیا آدم به توسعه همکاری‌ها بین دو کشور تاکید داشتند.

وی افزود: در کشور فرانسه از نحوه پرورش دام سبک بازدیدهایی انجام شد و فکر می‌کنم در زمینه تبادل ژنی بتوانیم کارهای بسیار ارزشمندی را بین دو کشور داشته‌ باشیم.

رکنی اظهار داشت: همچنین در کشور فرانسه از یک مرکز تحقیقاتی در زمینه گوسفند رومانف بازدید داشتیم و با کمک بخش خصوصی مقدمات خرید بخشی از منابع ژنی از کشور فرانسه انجام شد.

وی افزود: استعدادهای خوبی در کشور ما برای تبادل تولیدات لبنی وجود دارد و می‌توانیم همکاری‌های خوبی در زمینه تجارت و توسعه زنجیره‌ها با هم داشته باشیم.

 

در ادامه  حسین صفایی مدیرعامل سازمان توسعه روستایی گفت: مایل به استفاده از تجارب شکل‌دهی زنجیره‌های تولید کشور فرانسه هستیم.
وی افزود: در ایران اتحادیه‌های کشاورزی با تخصص‌های مختلف سازماندهی خوبی دارند و می‌توانند با اتحادیه‌های کشاورزی فرانسوی در زمینه تولید و تجارت همکاری‌های خوبی داشته باشند.

 

 

 

 

 

 

 فارس

(یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۳) ۱۰:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها