شنبه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ / ۰۹:۵۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۰۴۷۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

صادرات بیش از 42 میلیون دلاری آبزیان

به دلیل بالا بودن استاندارد ماهی و میگوهای پرورشی کشور و قرار گرفتن ایران در رتبه A استاندارد اروپا، متقاضیان خرید آبزیان ایران زیاد هستند؛ به طوری که طی سه ماه اول امسال صادرات این محصولات بیش از 42 میلیون و 130 هزار دلار ارزآوری داشته است.

عیسی گلشاهی - مدیر کل دفتر بهبود بازار آبزیان - میزان کل صادرات سه ماهه اول امسال آبزیان را 11 هزار و 730 تن عنوان و اظهار کرد: بیشترین ترکیب صادرات مربوط به انواع ماهیان بوده و این میزان نزدیک به 10 هزار و 600 تن از کل صادرات محصولات شیلاتی را در بر گرفته است.

وی افزود: بعد از صادرات انواع ماهی، صادرات میگو به 518 تن، انواع کنسرو حدود 257 تن و خوراک آبزیان با275 تن در رتبه‌ بعدی صادرات قرار دارند.

گلشاهی ماهی تن و ماهی مولد که برای تکثیر و پرورش مورد استفاده قرار می‌گیرد را در رتبه‌ آخر صادرات برشمرد.

بازارهای هدف آبزیان ایرانی

مدیر کل دفتر بهبود بازار آبزیان اظهار کرد: بازار‌های هدف صادرات آبزیان ایرانی در چند ماه اخیر کشورهای عراق، کویت، امارات، کره جنوبی، چین، ویتنام، تایلند و اتحادیه اروپا (عمدتا اسپانیا و ایتالیا) بوده‌اند.

وی صادرات آبزیان ایرانی را بسیار معتبر دانست و افزود: محصولاتی که از ایران صادر می‌شوند در کارگاه‌هایی که استاندارد‌های اروپایی در آن رعایت شده و دارای استاندارد IC هستند، بسته‌بندی و به بازار عرضه می‌شوند.

گلشاهی با بیان این‌که ایران از نظر استاندارد آبزیان در فهرست A جهانی قرار دارد، گفت: محصولات ما از نظر بهداشتی درجه و کیفیت بالایی دارند و می‌توان گفت اگر میزان تولید محصولات چه در صید و چه در پرورش افزایش پیدا کند بازار کشش پذیرش آن را دارد.

وی تنوع صادرات آبزیان ایرانی را بسیار بالا دانست و افزود: 125 هزار گونه آبزی در کل دنیا وجود دارد که حدود 60 گونه از آنها تجاری محسوب می‌شوند و در این میان ایران 27 گونه ماهی و پنج گونه میگوی صادراتی دارند.

مدیر کل دفتر بهبود بازار آبزیان بیشترین میزان صادرات را مختص ماهی کپور، یال‌اسبی و ماهی مرکب عنوان کرد.

واردات 11 هزار تن ماهی

وی در خصوص میزان واردات آبزیان گفت: ایران در خصوص واردات در سه ماه اخیر 11 هزار تن ماهی را به ارزش 31 میلیون دلار و تراز تجاری مثبت 12 میلیون دلاری وارد کرده است.

گلشاهی میزان واردات را در انواع ماهیان تن که به عنوان ماده اولیه کارخانه‌های کنسروسازی محسوب می‌شوند به میزان 7500 تن بیشترین میزان واردات آبزی عنوان و اظهار کرد: بعد از ماهیان تن، انواع ماهی به میزان 2800 تن بیشترین حجم را داشته است.

وی بیشترین میزان واردات را مربوط به ماهیان تن و انواع ماهیان تجاری همچون تیلاپیا و سالمون این‌ عنوان کرد.

 

 

 

 

 

ایسنا

(شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۳) ۰۹:۵۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها