چهارشنبه / ۱۹ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۹:۴۱
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۵۱۲۳۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

ماراتن تولید برنج در گیلان به خط پایان رسید

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: ماراتن تولید برنج در گیلان به خط پایان رسید.

علیرضا شعبان نژاد اظهار کرد: از ابتدای سال زراعی جاری تصمیم گرفته شد با وجود کم آبی‌ها و مشکلات احتمالی که وجود داشت کشت برنج در تمام شالیزارهای گیلان انجام شود. به همت کشاورزان، این تصمیم اجرایی شد و در 238 هزار هکتار از شالیزارهای استان کشت و تولید برنج انجام شد.

وی بیان کرد: به طور میانگین سالانه 1 میلیون و 100 هزار تن شلتوک در گیلان تولید می‌شود و ما برنامه ریزی کردیم تا حتما این میزان شلتوک در استان تولید شود. در حال حاضر بیش از یک میلیون و 100 هزار تن شلتوک از مزارع برنج استان برداشت شده و در کارخانه‌های شالیکوبی استان در حال تبدیل شدن به برنج سفید است.

شعبان نژاد ادامه داد: اغلب رقم کشت شده در گیلان از نوع هاشمی است و فقط 40 هزار تن در گیلان از ارقام برنج‌های پرمحصول تولید شده است. این میزان تولید طبیعی است زیرا ارقام پر محصول دیررس هستند. با توجه به شرایط آب و هوایی ممکن است کشاورز در زمان برداشت این ارقام برنج به بارندگی بربخورد و به همین دلیل کشت این نوع از ارقام کمتر با استقبال کشاورزان مواجه می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از پایان برداشت برنج در شالیزارهای استان خبر داد و گفت: امسال برداشت برنج 15 روز زودتر از سال گذشته پایان یافت. برنج گیلان از کیفی ترین و سالم ترین برنج های تولیدی در دنیاست.

شعبان نژاد در خصوص وضعیت بازار فروش برنج در کشور گفت: طبق سیاست‌های غلط سال گذشته واردات بی رویه ای که در کشور انجام شد منجر به آن شده است که هنوز برنج خارجی در انبارها موجود باشد.

وی تصریح کرد: تصمیماتی در وزراتخانه اتخاذ شده است تا به منظور حمایت از کشاورزان برای فروش محصولاتشان، تا پایان آذر از واردات برنج خارجی به کشور جلوگیری شود و اگر هم برنجی به کشور در این برهه از زمان وارد شود با تعرفه 40 درصدی در واردات مواجه خواهد بود.

وی با بیان اینکه در گذشته تعرفه 10 درصدی برای واردکنندگان برنج در نظر گرفته شده بود، افزود: پس از آذر ماه سالجاری تعرفه 22 درصدی برای واردات برنج خارجی تعیین شده است. این امر موجب خواهد شد تا قیمت برنج خارجی در بازارهای داخلی مانند گذشته بسیار ارزان نباشد.

ایسنا

(چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۳) ۱۹:۴۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها