چهارشنبه / ۱۹ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۰:۱۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۱۲۲۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

فرار سرمایه‌ها از بخش طلایی کشور

بخش کشاورزی که مهره طلایی اقتصاد و محور تحقق اقتصاد مقاومتی کشور تلقی می‌شود با مشکلات عدیده‌ای از قبیل فرار سرمایه‌ها و نیروی کار، تولید سنتی، نداشتن بازار منسجم و بحران کهنه‌ای به نام " کم‌آبی" رنج می‌برد لذا برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی در این بخش، حمایت‌ها و ضرورت‌های اولیه‌ای همچون تغییر الگوی کشت، جایگزینی کشاورزی مدرن به جای سنتی و بها دادن به کشت و کشاورزی را می‌طلبد.

 اقتصاد مقاومتی مبتنی بر کشاورزی به معنای خودکفایی کشور در تولید محصولات اساسی و استراتژیک است؛ به طوری که بتوان با ارتقای کمی و کیفی محصولات و افزایش صادرات و کاهش واردرات، گامی در تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور برداشت.

از سوی دیگر به دلیل اهمیت ویژه بخش کشاورزی در اقتصاد همانگونه که مقام معظم رهبری فرموده‌اند باید برای تحقق این مهم به فکر عمل بود و نباید اینگونه باشد که در سخن، از اقتصاد مقاومتی حمایت کنیم و در عمل، حرکت‌مان کند باشد؛ چراکه مبنای اقتصاد مقاومتی تکیه بر تولید داخلی و استحکام بنیه درونی اقتصاد است.

به عقیده برخی کارشناسان راه رسیدن به اقتصاد مقاومتی توجه به کانون‌های تولید اولیه‌ هر سرزمین که همان روستاست، لازم و ضروری است چراکه اگر بتوان تولید را در روستا رونق داد و با ارائه تسهیلات و خدمات به کشاورزان موجب افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی شد می‌توان به اقتصاد مقاومتی دست یافت.

به طور کلی می‌توان گفت اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های توسعه اقتصادی زمانی اجرا می‌شود که توجه مسئولان کشور به روستاها و کشاورزان خرده‌پا باشد؛ به طوری که مسئولان با حضور در روستاها و پیگیری مشکلات روستاییان موجب افزایش درآمد آنها شوند.

طرح اقتصاد مقاومتی طرحی بسته و درون‌گرا نیست بلکه یک اقتصاد پویا و روان است؛ به طوری که اگر کشاورزی کشوری علمی نباشد اقتصاد مقاومتی در آن محقق نمی‌شود و اگر بتوان با ترویج کشاورزی مدرن، روش‌های سنتی را کنار گذاشت و با بکارگیری روش‌های مدرن بیشترین بهره‌وری را در این بخش داشت می‌توان به تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور امیدوار بود.

از سوی دیگر به دلیل اینکه بخش کشاورزی به عنوان یک اصل مهم در اقتصاد کشور شناخته شده است توجه، تجهیز و نوسازی این بخش از اهمیت بسیاری برخوردار است تا آنجاکه می‌توان یکی دیگر از راه های تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی را در گرو تبدیل کشاورزی سنتی به مدرن دانست.

همچنین بخش کشاورزی به عنوان تامین‌کننده امنیت غذایی نقش بسزایی در کشور دارد و اگر در این راستا کشاورزان علمی شوند یعنی از تولید نهاده‌ها تا توزیع و انبارداری محصولات با روش‌های علمی صورت بگیرد می‌توان به این مهم دست یافت.

برخی کارشناسان بخش کشاورزی نیز بر این باورند که با سازمان‌دهی سیستم بازار محصولات کشاورزی، ایجاد سیستم مطلوب برای دسترسی به نهادهای تولید و حمایت از کشاورزان در تحقق این امر بی تاثیر نیست به همین دلیل انتظار است وزارت جهاد کشاورزی و دولت در جهت ساماندهی سیستم بازار تمهیداتی بیندیشند.

علاوه بر این مدیریت نادرست وزارت جهاد کشاورزی، بی توجهی به تخصص، مقررات نامناسب پرداخت تسهیلات بانکی به کشاورزان و مقررات نامناسب بازرگانی و صادرات از مشکلات موجود بخش کشاورزی هستند که برای تحقق اقتصاد مقاومتی در این بخش باید به آنها توجه کرد.

در همین راستا محمدحسین شریعتمدار، مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی به ایسنا گفت: برای تحقق سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی باید همه وظایف و کارهای محول شده به وزارت جهاد کشاورزی به صورت مطلوب انجام شود و هیچ یک از آن‌ها را فدای دیگری نکنیم.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی که مدنظر رهبر معظم انقلاب است جز انجام کارها به نحو مطلوب نیست؛ به گونه‌ای که همه کارها به خوبی و باید به موقع انجام شوند تا بتوانند در راستای منافع ملی قرار بگیرند که اجرای این اصل ساده با مدیران و کارگزاران دلسوز قابل تحقق است.

شریعتمدارد رباره تاثیر بودجه در پیشبرد اهداف کلان بخش کشاورزی در راستای اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: بودجه و اعتبارات برای اجرای برنامه‌ها و اهداف تعیین شده مهم است اما آنچه اهمیت بیشتری دارد این است که برنامه‌ها مطابق با عمل باشد و کارگزارانی که این برنامه‌ها را عملی می کنند با مدیریت مناسب بتوانند در اجرای آن‌ها توفیق داشته باشند.

برای تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند رسیدن به یک اقتصاد ایده آل در کشور هستیم و این امر تنها در صورتی محقق می شود که با حمایت کشاورزان و افزایش بهره وری نه تنها در تولید داخل مستقل شویم بلکه بتوانیم سهمی را برای صادات نیز در نظر بگیریم که انتظار است در این راستا وزارت جهاد کشاورزی و دولت حمایت های ویژه ای به این بخش داشته باشند چراکه بخش کشاورزی مهره طلایی اقتصاد کشور است و محور تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور در گرو توجه و حمایت از این بخش است.

ایسنا

(چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۳) ۱۰:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها