دوشنبه / ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۲:۵۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۱۱۷۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

عقب ماندگی ۳ ساله آمار وزارت جهاد کشاورزی

در ابتدای دولت یازدهم به آمارهای وزارت جهاد کشاورزی به ویژه تولید گندم انتقاد زیادی وارد شد و اظهارات رئیس جمهور در این باره که آمار تولید و واردات این محصول همخوانی ندارد،‌ اهمیت آمار را بخش کشاوری بیشتر روشن کرد، با توجه به این اهمیت چرا وزارت جهاد کشاورزی آمارها را اصلاح نمی‌کند و آمارهای تولید دولت جدید را برای اطلاع عموم در سایت خود ارائه نمی‌کند.

 اگر سایت اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی را مرور کنیم، آخرین آمار مربوط به بخش کشاورزی تا سال 90 موجود است و به این معنی است که آمارهای وزارت جهاد کشاورزی 3 سال عقب‌تر است.

آمار کشاورزی در اکثر کشورها به روز منتشر می‌شود. اهمیت انتشار به موقع‌ آمارها از این لحاظ است که تمام برنامه‌ریزی‌های تولید، واردات، صادرات و هر آنچه که قرار باشد در این بخش انجام شود، اساس و خمیرمایه آن آمار است.

اگر در بخش کشاورزی قرار است، برای کشت برنامه‌ریزی شود که در مدیریت امروز «الگوی کشت» از آن یاد می‌شود، باید تمام آمارهای مربوط به بخش کشاورزی روزآمد باشد، تا بر اساس آن بتوان برنامه‌ریزی کرد، نبود الگوی کشت مناسب در سال‌های گذشته همواره ضررهای جبران‌ناپذیری بر پیکره تولید و تولید‌کنندگان وارد کرده است که اگر چه مسولان عدم اجرای آن را به مسایل دیگر مرتبط می‌کنند، اما حقیقت این است که در صورت اجرا نیز به دلیل نبودن آمارهای روزآمد از سطح کشت و تولید الگوی کشت صحیح نخواهد بود.

نامتوازن بودن عرضه و تقاضا در محصولات کشاورزی باعث شده که برخی محصولات کشاورزی با قیمت بالا و محصولات دیگر با قیمت بسیار پایین عرضه شود که یا تولید‌کننده یا مصرف‌کننده متضرر شده‌اند، این بیشتر به دلیل نا متناسب بودن سطح کشت و تولید است که باید برنامه‌ریزی شود، اگرچه دلایل دیگری هم می‌تواند دخیل باشد.

نامتوازن بودن عرضه و تقاضا که بیشتر در بخش کشاورزی مطرح است، در علم اقتصاد به «منحنی تارعنکبوتی» معروف است که معمولا در کشورهای توسعه نیافته و یا در حال توسعه مطرح است.

همچنین برنامه‌ریزی برای واردات نیز بدون داشتن آمار درستی از تولید داخل امکان‌پذیر نیست به همین دلیل همواره تناقض زیادی بین نیاز به واردات از سوی متولیان امور کشاورزی در کشور دیده می‌شود که از سالهای گذشته رقمی که وزارت صنعت برای نیاز به وا ردات برنج اعلام می‌کرد دو برابر  رقم وزارت جهاد کشاورزی بود.

در حالی که اگر آمار روزآمد و درستی از تولید و مصرف در کشور باشد این تناقض به وجود نمی‌آید ضمن اینکه برنامه‌ریزی برای تولید هم به خوبی انجام می‌شود.

سوال این است، چرا در عصری که سیستم‌ کامپیوتری مجهز وجود دارد که به محض استخراج آمار می‌توان  منتشر کرد، اما و زارت جهاد کشاورزی چنین کاری نمی‌کند؟ آیا مسولان وزارت جهاد کشاورزی به ارزش و اهمیت آمار واقف نیستند؟

در ابتدای دولت یازدهم به آمارهای وزارت جهاد کشاورزی به ویژه تولید گندم انتقاد زیادی وارد شد و اظهارات رئیس جمهور در این باره که آمارهای تولید گندم و وارداتی که انجام شده است، به هیچ عنوان همخوانی ندارد، بیش از هر چیزی اهمیت آمار را در این بخش روشن کرد، اما چرا وزارت جهاد کشاورزی با توجه به این اهمیت آمارها را اصلاح نمی‌کند که هیچ بلکه آمارهای کشاورزی در دولت جدید را هم ارائه نمی‌کند.

این وزارتخانه برنامه‌های مدیریتی سال آینده و سالهای دیگر را بر اساس کدام آمار می‌خواهد برنامه‌ریزی کند؟

بهروز نوری - خبرگزاری فارس
(دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۳) ۱۲:۵۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها