دوشنبه / ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۳:۰۵
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۵۱۱۷۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس شیرینی و شکلات

معمای تولید عسل؛از کاهش ۷۰درصدی تا رشد ۳۰درصدی

در حالیکه به گفته مسئولان اتحادیه سراسری زنبورداران تولید عسل طی سال گذشته با کاهش ۷۰ درصدی مواجه بوده است، مسئولان دولتی ضمن رد این موضوع از افزایش ۳۰ درصدی این محصول طی سال ۹۲ خبر می دهند.

اظهارنظر مسئولان در خصوص میزان تولید عسل در سال گذشته تا حد زیادی متفاوت بوده است. عفت رئیسی، مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران با بیان اینکه تولید عسل در سال جاری با کاهشی بیش از 70 درصد همراه است، گفت: باوجود اهمیت فراوان صنعت زنبورداری، وزارت جهاد کشاورزی به این صنعت بی توجه است.
وی با اشاره به اینکه حداقل میزان برداشت عسل از هر کندو باید 13 کیلوگرم باشد، گفت: در سال جاری میانگین برداشت زنبورداران از هر کندو بین 2 تا 5 کیلوگرم بوده و این میزان در بهترین شرایط، 8 کیلوگرم گزارش شده است.
رئیسی افزود: براساس گزارش‌های رسیده، زنبورداران در استان‌هایی مانند آذربایجان غربی، کردستان، همدان، بخش‌هایی از استان آذربایجان شرقی و لرستان عسلی برداشت نکرده اند، این در حالی است که ما پیش بینی می‌کردیم امسال میانگین برداشت‌مان از کندوها 10 کیلوگرم باشد.
وی با بیان اینکه آمار اتحادیه زنبورداران در زمینه تولید عسل طبیعی (بدون شکر) است، تصریح کرد: پیش بینی ما این است که در سال جاری تولید عسل در کشور با کاهشی بیش از 70 درصدی همراه است.
در همین راستا فرامرز حیدری رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری زنبورداران نیز ضمن تایید صحبت های رییسی به تسنیم  گفت: امسال در برخی از استانهای کشور از جمله خراسان رضوی، سمنان و کردستان تولید عسل بیش از 70 درصد کاهش داشته است.
حیدری گرمای غیر متعارف، گرد و غبار و وجود ریزگردها را از جمله دلایل این مساله دانست.
این در حالیست که مسئولان وزرات جهاد کشاورزی این گفته ها را رد می کنند ونظر متفاوتی در این زمینه دارند. در همین راستا ماشاالله جمشیدی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه آمارگیری تولید عسل پنجم تا نهم مهرماه انجام می شود، افزود: آن زمان ما براساس آمار می توانیم بگوییم تولید عسل در کشور کاهش یافته یا با افزایش همراه بوده است.
وی با اشاره به سخنان مسئولان اتحادیه سراسری زنبورداران مبنی بر کاهش چشمگیر تولید عسل در کشور گفت: به هیچ وجه نمی توان این گفته را تایید کرد چراکه ایران کشوری بسیار پهناور با آب و هوای متنوع است در برخی استانها شرایط برداشت خوب و در برخی دیگر ضعیف است به همین جهت اصلاً نمی توان گفت ما با کاهش تولید مواجه هستیم و باید منتظر آمار باشیم.
براساس این گزارش نکته جالب دیگری که در این میان وجود دارد این است که به گفته مسئولان اتحادیه سراسری زنبورداران تولید عسل طی سال 92 با کاهشی 70 درصدی همراه بوده است در حالی که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی نظر دیگری دارند و از افزایش 30 درصدی تولید طی سال گذشته خبر می دهند.
در همین زمینه جمشیدی ضمن رد گفته های مسئولان اتحادیه سراسری زنبورداران مبنی بر کاهش 70 درصدی تولید عسل در سال 92 افزود: طی سال 92 تولید عسل در کشور نسبت به سال قبل از آن بین 20 تا 30 درصد رشد داشته است.
وی ادامه داد: تولید عسل در سال 91 ، 71 هزار و 142 تن بود که این میزان در سال 92 به 74 هزار و 500 تن رسید بنابراین طبق آمار ما بین 4 تا 5 هزار تن افزایش تولید داشتیم.
رضا ترکاشوند ، مدیرکل دفتر امور طیور زنبورعسل و کرم ابریشم وزارت جهاد کشاورزی نیز این گفته جمشیدی را تایید کرد و به تسنیم گفت: بر اساس آماری که در اختیار بنده است تولید عسل در سال 91 حدود 71 هزار تن بوده است.
وی افزود: این در حالی است که در سال 92 میزان این تولید به 74 هزار تن رسیده، بنابراین ما نه تنها کاهشی در این زمینه نداشتیم بلکه با افزایش تولید نیز روبرو بودیم.

به هر حال اختلاف بین آماری که مسئولان دولتی و مسئولان اتحادیه سراسری زنبورداران ارایه می دهند بسیار فاحش و قابل تامل است اگر تولید عسل با افزایش 30 درصدی همراه بوده پس این همه هیاهو برای چیست؟ و اگر با کاهش 70 درصدی مواجه بوده که باید فکری اساسی برای آن کرد و چاره ای اندیشید. البته فعلا مهم ترین مساله این است که ما بدانیم بالاخره در کدام یک از این دو موقعیت قرار داریم؟

تسنیم

(دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۳) ۱۳:۰۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها