دوشنبه / ۳ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۸:۳۲
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۵۰۷۹۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

خرید گندم از کشاورزان 48 درصد افزایش یافت

عباس قبادی،معاون وزیرصنعت،معدن وتجارت با اعلام اینکه از آغاز فصل برداشت گندم درکشور تاکنون 6میلیون و550 هزارتن گندم از کشاورزان خریداری شده است، گفت: این مقدار خرید درمقایسه با خرید پایان سال قبل از رشدی حدود 48درصد برخوردار است.

قبادی بابیان اینکه تصمیم  توام با تدبیر دولت در اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی گندم، در افزایش  میزان خرید سالجاری کارساز بوده است،اضافه کرد: دولت با اعمال افزایش 30 درصدی قیمت واعلام زودهنگام نرخ خرید،کشاورزان را به کاشت بیشتر گندم تشویق کرد که خوشبختانه نتیجه این تدبیر،افزایش 1.7 میلیون تنی خرید است.

معاون وزیرصنعت،معدن وتجارت با اشاره به قیمت مصوب 10500ریالی برای خرید گندم معمولی و10800ریالی برای گندم دوروم، افزود: در حال حاضر قیمت خرید گندم داخلی با نرخ گندم های وارداتی تقریبا برابری می کند و این مهم، انگیزه سودجویان برای قاچاق گندم به خارج کشور را از بین برده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در ادامه با اعلام اینکه در استانهای گرمسیر که فصل برداشت آنها زود آغاز می شود، برداشت وخرید گندم پایان یافته است،اظهار داشت: کماکان خریدتضمینی در سایر نقاط کشور ادامه دارد واین شرکت تا پایان فصل برداشت عملیات تحویل وخرید گندم را انجام خواهد داد.

قبادی افزود: استان های خوزستان،فارس وکرمانشاه با مقادیر خرید 967هزارتن،857هزارتن و600 هزارتن، در صدر فهرست خرید اران گندم کشور قرار دارند وپس از این سه استان نیز استان گلستان با خرید  598 هزارتن قرارمی گیرد و بدین ترتیب دراین چهار استان در مجموع  حدود 35درصد کل خرید انجام شده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به تعامل مثبت بین بانک عامل و شرکت بازرگانی دولتی ایران در خصوص پرداخت وجوه کشاورزان افزود: از مجموع حدود 69 هزارمیلیارد ریال کل وجوه گندم های خریداری، تاکنون 65هزارمیلیارد ریال به حساب کشاورزان واریز گردیده است ومابقی وجوه نیزبروز پرداخت خواهدشد.

وی بابیان اینکه درپایان فصل خرید سال قبل، مبلغ 39000میلیارد ریال جهت خرید گندم به کشاورزان پرداخت شده بود،میزان پرداختی امسال به کشاورزان را 30هزارمیلیارد بیشتراز سال قبل، اعلام و آن رانیز راهکار مؤثر دولت درراستای حمایت از تولیدداخل برشمرد.

معاون وزیرصنعت، معدن وتجارت در پایان، مشکل عمده حوزه گندم، آرد ونان کشور را وجود اختلاف فاحش بین قیمت خرید وفروش گندم دولتی اعلام و تاکید کرد: برای از بین رفتن زمینه های فساد در این حوزه مهم، باید درخصوص رفع تفاوت قیمت خرید و فروش و یکسان سازی آن چاره اندیشی شود.

ایلنا

(دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۳) ۱۸:۳۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها