جمعه / ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۳:۱۱
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۵۰۴۶۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

تولید پسته حال و روز خوبی ندارد

رییس هیات مدیره انجمن پسته ایران گفت: چاره‌ای جز افزایش میزان برداشت در هکتار را نداریم و در غیر این صورت نمی توانیم شرایط رقابتی را در آینده داشته باشیم.

 " محسن جلالپور" در مجمع عمومی عادی سالانه انجمن پسته ایران در کرمان اظهار کرد: تولید پسته حال و روز خوبی ندارد و در بحث آب وضعیت بسیار بحرانی داریم و باید در برداشت آب های زیرزمینی دقت کنیم.

وی افزود: کشور ما در مسائل آب در دنیا شاخص شده و امروز دشت همدان به عنوان درس دانشگاهی در دانشگاه ها تدریس می شود که افت سالانه سفره های آن به یک متر رسیده است.

جلالپور تصریح کرد: بیش از دولت، خود ما به عنوان صاحبان استان و کشور باید نگران برداشت آب بوده و دنبال استفاده حداکثری از آب کنونی باشیم.

نایب رییس اتاق ایران گفت: شورای عالی آب حدود 5 میلیارد دلار از بودجه کشور را به آب اختصاص داده تا مشکلات حل شود و رقم خوبی برای آبیاری تحت فشار در استان کرمان گرفته ایم.

وی بیان کرد: در تولید سم و کود بسیاری از مشکلات ما به عدم مدیریت و سوء مدیریت کامل وزارت جهاد کشاورزی در سال های گذشته برمی گردد.

رییس اتاق بازرگانی استان کرمان اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی در اواخر دولت دهم مصیبت های بسیاری برای کشاورزی ما به وجود آورد.

وی افزود: امروز عقل و تدبیر بر شرایط کشاورزی حاکم است و دومین جلسه ستاد عالی پسته یکشنبه هفته آینده در دفتر وزیر جهاد کشاورزی برگزار خواهد شد.

جلالپور تصریح کرد: مطالب حوزه سم و کود به وزارت جهاد کشاورزی ارائه شده و همه مسائل در ورود سم و کود و تولید تدوین شده و به زودی استاندارد آن اجباری می شود.

وی بیان کرد: در سال های گذشته میزان ماده کود برخی محصولات صفر بوده و با ارزش کمتری از خاک استفاده می شده و سم های مضرر زیاد بود که از توزیع آنها جلوگیری شده و بعد از این کنترل بهتری خواهد شد و کشاورزان باید هوشیار بوده و کنترل کنند.

رییس هیئت مدیره انجمن پسته ایران اظهار کرد: باید همه دست اندرکاران برای گسترش حیطه حضور انجمن در کشور و استان تلاش کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: چاره ای جز افزایش میزان برداشت در هکتار را نداریم و در غیر این صورت با توجه به اینکه در رقابت به شدت عقب هستیم، نمی توانیم شرایط رقابتی را در آینده داشته باشیم.

جلالپور تصریح کرد: در تولید نیز وظیفه همه ما همکاری، تعامل، انتقال دانش و اطلاعات به باغداران است و باید از آب کنونی حداکثر استفاده را ببریم.

وی بیان کرد: انجمن پسته در سال پیش رو باید به این سمت حرکت کند تا دامنه حضور خود را وسیع تر کرده و حضور گسترده و جدی را در این صنعت داشته باشیم.

جلالپور گفت: میزان تولید پسته در سال پیش رو بیشتر است و حداقل 220 هزار تن محصول در کشور خواهیم داشت.

رییس هیات مدیره انجمن پسته ایران اظهار کرد: پیشنهاد این است که همه مالکان و بهره برداران بخشی از محصول را در ابتدای برداشت و بخشی را در پایان سال و در غیر این صورت اول سال آینده عرضه کنند.

وی افزود: اگر به امید شرایط بهتر، محصول را نگه داریم، بازار را از دست می دهیم و یا پسته امریکا جایگزین می شود.

جلالپور در ادامه تصریح کرد: دولت تصمیم جدی برای تک نرخی شدن ارز دارد و تصمیم دارد طی یک ماه آینده نرخ ارز مبادله ای را افزایش دهد.

وی بیان کرد: امیدواری به خروج از رکورد، این امید را می دهد که سال پیش رو بهتر از سال قبل باشد.

جلالپور با اشاره به فعالیت های انجمن پسته ایران گفت: ادامه کار خوشه پسته به انجمن پسته محول شده و کارهای خوبی در صنعت پسته توسط این خوشه انجام شده است.

وی بیان کرد: شهرک تخصصی پسته رفسنجان پیشرفت خوبی از سال قبل داشته و در دو سال آینده کمک خوبی به صنعت پسته می کند.

ایسنا

(جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۳) ۱۳:۱۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها