جمعه / ۱۷ مرداد ۱۳۹۳ / ۰۱:۵۳
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۵۰۲۲۳
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس فرآورده های لبنی
علی اکبر علیان نژادی، مدیر مسئول فودنا:

تبعات یک اظهار نظر بی تدبیر توسط وزیر بهداشت درباره روغن پالم و انتظارات از وزیر و مجلس

بسیار از نوع خبر رسانی عالی ترین مسئول سلامت نسبت به استفاده یک و یا دو شرکت لبنی از روغن پالم متاثر و متعجب شدم، فلذا در یادداشتی کوتاه به هشدار تبعات آن و همچنین انتظار های بوجود آمده از شخص وزیر و نمایندگان محترم و دلسوز مجلس شورای اسلامی پردازم.

عالی ترین مسئول بهداشتی کشور در ساده ترین اطلاع رسانی درست اما ناشیانه به صنعتی ضربه زد که سرانه ی مصرف پایین کشورمان برای همه ی کسانیکه افزایش سرانه ی مصرف لبنیات برایشان مهم است، جای تاسف داشت و از این اقدام، انگشت به دهان شدند.

وزیر بهداشت در زمانی که همه ی مسئولان، خانواده ها، رسانه ها و تاثیر گذاران بسیج شده بودند تا در راستا جلوگیری از بیماری های شیر فله مردم را راغب به استفاده از شیر صنعتی با نظارت های دقیق نمایند، در اعلام وجود روغن پالم در شیر پرچرب، جامعه را به خود آورد تا ضمن بدبینی از صنعت لبنیات و شیر صنعتی و پاستوریزه، مصرف شیر فله را افزایش دهد و بودجه ای مجزا را برای مقابله با بیماریهای شیر فله غیر بهداشتی در آینده ای بسیار نزدیک اختصاص دهد.

اطلاع رسانی مبهم، مجهول و بی جا در مورد وجود یک ، دو و یا چند تخلف در صنعت بزرگ لبنیات که قابل رصد است موجب زیان هایی خواهد شد که شاید بتوان تیتر وار به آن پرداخت و انتظار می رود خود شخص وزیر بهداشت در این اقدام سوال برانگیز آب ریخته را سر و سامان دهد؟! و یا از دیگر صنایع سالم لبنیات عذر خواهی کند!!

لازم میدانم یاداوری کنم که "امکان نظارت" در صنعت خود موهبتی است که توسط وزارت بهداشت برای رسیدن به سلامت مردم  صورت می گیرد، که این مورد در شیر و یا محصولات فله وجود ندارد.

آفات اطلاع رسانی که بدون نام متخلفان و بصورت کلی صورت پذیرفت :

توقف و یا پایین آمدن سرانه مصرف لبنیات

با این اطلاع رسانی ناقص، سرانه مصرف لبنیات که به سختی قابل رشد بود با یک اعلام نظر ناقص، این سرانه ی مصرف موجب ارتقا و افزایش نخواهد شد که هیچ، انتظار می رود که در بهترین شرایط متوقف شود، که از شخص وزیر بهداشت این اقدام و اعلام نظر معلول بسیار بعید بود.

-دور شدن مردم از شیر صنعتی، و روی آوردن به شیر فله!!!!!

شاید انتظار مردم با اعلام رسمی وزیر محترم بهداشت در دولت تدبیر و امید، آنها را به تدبر در توزیع شیر ناسالم و تقلب صنعت لبنیات فرو برد تا تنها راه استفاده از شیر سالم را در استفاده از شیر فله ببینند و وامصیبتا بر پس این تصمیم و امیدی که با بیماریها و  ...... به آینده ای خاکستری تبدیل خواهدشد .

واقعا فرهنگ ما بیمار محور است و بجای سوق دادن مردم به سمت ساختار سلامت محور و بر طرف کردن اشکالات و تخلفات، آنها را با جریان سازی ها و آلوده کردن اذهان به یک یا دو نمونه تخلف به سمتی می برد که آینده ای مشخص با اصولی بیمار گونه دارد.

 

- عدم رشد ساختار صنعتی، رکود چرخه اقتصادی، صادرات و اشتغال

 چنانچه با "ابزار اصلاحی و قانونی" و همچنین موقعیت اجتماعی و اظهار نظرهای بی مورد که در دست مسئولان است،( که قبلا ها از این مورد کم ضربه ندیدیم!)  تیشه به ریشه کل صنعت بزنیم یعنی خشک و تر را با هم سوزاندیم و انتظار دولت مداران از صنعتی که رتبه نخست را در صادرات و اشتغال صنعتی در صنایع غذایی دارد، برای تحقق رشد اقتصادی، خروج از رکود و ایجاد اشتغال را باید دور تر دید.

با یک سخن درست اما نابجا، همه ی صنعت لبنیات متضرر شدند، همه ی مردم متضرر شدند، همه ی اعتمادها خدشه دارد شد، رشد اقتصادی در صنعت لبنیات با زیان مواجه شد، سلامت مردم به خطر افتاد، اشتغال در صنعتی که رو به افتخار بود با دست اندازی جدی مواجه شد.

 

- شیر پر چرب 1 تا 3 درصد چربی دارد  و صنعت روغن ....... ؟؟!!

در صورت تخلف که در تمامی صنایع وجود دارد و صنایع لبنی نیز از این امر مستثنا نیست ، شیر دارای 1 تا 3 درصد چربی می باشد، و صنعت روغن نباتی و غیره شامل درصدی بس بسیار بیشتر ، این دغدغه برای سلامتی چرا سر دیگ شیر به این شدت به جوش آمده و واردات روغن پالم در صنایع دیگر در اهمیتی کمتر قرار دارد؟!

کدام مضر تر است ؟؟!!

لطفا چشمهایتان را بشویید و جور دیگر ببینید، مجوزها در استفاده از روغن پالم در قالب صنایع به مراتب از این یکی دو نمونه تخلف بسیار بیشتر است ولی شما چنان این دستاورد خودتان را بزرگ نمایی کردید که وجود دلسوزی تان برای سلامت مردم نتیجه معکوس پیدا می کند و شاید خدایی نکرده به دوستی خاله خرسه .... منجر شود.

 

- شیر پرچرب برای سن رشد فرزندانمان مفید است.

سن رشد فرزندان عزیزمان که همواره برای افزایش سرانه مصرف شیر و فراورده های لبنی و در نتیجه، استحکام اسکلتی، رشد و جلوگیری از پوکی استخوان، افزایش ضریب هوشی و رشد متناسب اندامی آنها و فواید بی شمار این موهبت الهی، تلاش می کنیم، با این استدلال خارج از تدبیر، کار ما خانوادها را بسیار دشوار کرده است و انتظار داریم وزیر محترم بهداشت ضمن اصلاح نظر خود نسبت به تعمیم نابجا در مورد تمامی شیرهای پرچرب که مصداق بازر تشویش اذهان عمومی است، عذر خواهی نموده و در آینده نیز در مورد های مشابه دقتی مضاعف داشته باشد.

 

- اعلام تخلف بدون نام بردن متخلف یعنی تشویش اذهان عمومی

اعلام نظر مبنی بر وجود روغن پالم در شیرهای پرچرب، نمونه ای دیگر شد از وجود وایتکس در شیر که حتی در صورت تخلف که در هیچ صنعت و هیچ کجا بعید نیست، اعلام نظر آن بدون نام بردن متخلف ، یقینا باعث تشویش اذهان عمومی می گردد که بر طرف کردن آن با حضور همه ی عقلا هم کار ساده ای نیست و متاسفانه زمان بر نیز می باشد.

ضربه این اقدام را دامداریها، صنعت لبنیات و در نهایت مردم عزیزمان می خورند، که ماحصل تشویش اذهان عمومی است.

 

- کاش نمایندگان محترم مجلس در مورد این اعلام نظر ، سوال و اقدام نمایند:

این اظهار نظر بدون مصداق و اعلام مجرم، متهم های زیادی را در بین مردم بوجود آورد و آن صنعت جامع و پویای لبنیات است، که به حریم آنها تعدی شد.

آیا این اظهار نظر برای تعریف شعار سال که مقام معظم رهبری فرمودند توجیه اقتصادی داشته و یا فرهنگی؟؟؟!!!

آیا این اظهار نظر بی مصداق و عام، موجب رونق اقتصاد در بخش خصوصی گردیده است؟؟؟

آیا این اظهار نظر درست، اما بی تدبیر، برای ریاست محترم جمهور که در روندی امید بخش در حالیکه در صدد اصلاح مسیر تولید است (که جای تشکر هم دارد ) کمکی شایان کرد؟؟؟ یا .....!!!

آیا با تشویش اذهان عمومی نسبت به صنعت لبنیات موجب سلامت مردم خوب شد و آینده ی جوانان و مردان و زنان مان را تضمین کرد؟

شعار رسیدن به سلامت مهم است و رسیدگی به امور و معرفی مجرم بسیار الزامی است اما در زمانی که به یقین می رسید و مبتنی بر اصول اسلامی، شخصیتی و مملکتی و همچنین قضایی باید اعلام شود که روند را اصلاح کند نه اینکه تن یک جامعه صنعتی را با یک خبر مبهم و کلی به لرزه در آورد و اعتماد مردم را به نظام سلامت محور صنعت لبنیات خدشه دار کند، که لاجرم رو به سوی مصرف شیر فله ای می برند که نظارت شما نه به وجود روغن پالم، آب، وایتکس و همچنین اندازه گیری بار میکروبی آن در شیر و فراورده های لبنی قد نخواهد داد، که جای بسی تاسف و تالم است.

با تمام وجودم و احترام بسیار از وزیر محترم بهداشت، اقدامات لازم را توسط نمایندگان مجلس انتظار دارم، تا نسبت به چگونگی مطرح کردن این تخلف و تبعات سخت آن بر پیکره بخش خصوصی سوالات لازم را مبذول نمایند.

چگونگی مطرح کردن این موضوع توسط وزیر محترم بهداشت، یک اقدامی علیه رونق اقتصادی و ارتقاء فرهنگی بود که با مدیریتی جهادی توسط ایشان، یک عزم ملی را در مقابل کلیه صنعت لبنیات ایجاد کرد، که انتظاری از این صنعت برای اقتصاد، اشتغال و ارتقای سلامت و فرهنگ صحیح مصرف نباید داشت،

آنهم در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی

در کلام آخر برای التیام این اقدام ناخوش آیند نام متخلفان لبنیات را سریعا اعلام نمایید.

 

علی اکبر علیان نژادی

مدیر مسئول فودنا

 

 

 

 

 

 

 

(جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۳) ۰۱:۵۳
ناشناس
۱۳۹۳/۰۵/۱۷ Iran
1
0
0

خوب کاری کرد مردم مریض و بدبخت شوند بهتر است یا صنایع پولدار

احمد
۱۳۹۳/۰۵/۱۹
0
0
0

این کاربی تدبیری نبود وصداقت است که خیلیها ندارند


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها