یکشنبه / ۵ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۳:۲۳
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۰۰۱۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

کاهش هزینه توقف کالاهای صادراتی در گمرک/مزیت رقابتی در محصولات غذایی

مدیرکل دفتر صادرات گمرک از کاهش هزینه توقف کالاهای صادراتی در گمرک خبر داد و گفت: مزیت رقابتی در محصولات غذایی نسبت به کشورهای همسایه وجود دارد

حسن علیدوستی  با اشاره به بسته دولت برای خروج از رکود غیر تورمی اظهار داشت: یکی از مباحثی که در این بحث مطرح است بهبود فضای کسب کار و نیز افزایش صادرات کشور بوده که می‌تواند به عنوان مزیت برای صادرکنندگان باشد.

مدیر کل دفتر صادرات گمرک ایران با بیان اینکه بخش خصوصی می‌تواند در رقابت با صادرکنندگان دیگر کشورها وارد عمل شود، گفت: همچنین دستگاه‌های مربوط در امر تسهیل صادرات و حمایت کننده از این موضوع مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت و در بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی می‌توانند فعال عمل کنند.

وی با اشاره به اینکه گمرک مسئول اجرای سیاست‌های ابلاغی در مسیرهای قانونی است، تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از کشورهای همسایه تشنه محصولات صادراتی کشور هستند که بیشتر در بخش مواد غذایی بوده و با توجه به محدودیت‌هایی که در منطقه وجود دارد، می‌توان با برنامه‌ریزی ارتقاء صادرات در این بخش را عملیاتی کرد.

علیدوستی ادامه داد: اکنون با توجه به مسائل پیش آمده در کشور عراق محدودیت در مرزهای ترکیه و عربستان با این کشور وجود دارد و می‌توان با دست گرفتن بازار داخلی این کشور قدرت رقابت بیشتری در بخش مواد غذایی ایجاد کرد.

به گفته علیدوستی همچنین در بخش پروژه‌های فنی فرصت خوبی است تا بتوان در کشور عراق فعالیت داشت اما این موضوع منوط به امنیت است که باید فراهم شود.

وی در مورد بهبود فضای کسب و کار در امر صادرات گفت: قطعا هزینه برای صادرکننده بسیار مهم است، زیرا توقف کالا در گمرک هزینه‌ ایجاد می‌کند و آنچه روی آن تمرکز داریم کاهش این زمان و به حداقل رساندن آن با سریع‌ترین روش‌ها است.

علیدوستی به سامانه اظهار از راه دور گمرک اشاره کرد و یادآور شد: همچنین تدوین بسته حمایتی از صادرات و تولید که بندهای 20گانه داشته در راستای سرعت بخشیدن به حرکت کالا در مسیر گمرک و کاهش تشریفات آن است.

مدیر کل دفتر صادرات گمرک ایران عنوان کرد: استفاده از فناوری‌های نوین، به حداقل رساندن مراجعه صاحبان کالا، برخورداری از تسهیلات، حمل یکسره بار، ارزیابی در محل به بالاترین حد ممکن رسیده تا بتوان شرایط صادرات را برای فعالان این عرصه تسهیل کرد.

این مقام مسئول در مورد کالاهای صادراتی کشور اظهار داشت: در حال حاضر محصولات پتروشیمی بیشترین حجم صادرات را به خود اختصاص داده و در بخش محصولات غیرنفتی متوسط در کالاهایی مانند پسته، سنگ تزئینی ساختمان و فرش دستباف بیشترین حجم صادراتی وجود دارد.

وی افزود: در بحث فرش دستباف به دلیل تحریم‌ها و شرایط بین‌المللی محدودیت‌هایی ایجاد شد که امیدواریم مشکلات این بخش نیز برای رونق صادرات هموار شود.

فارس

(یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳) ۱۳:۲۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها