یکشنبه / ۲۲ تیر ۱۳۹۳ / ۲۰:۳۰
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۴۹۶۲۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

افزایش ۸ برابری صادرات غیر نفتی ظرف ۱۲ سال/ظرفیت لازم برای توسعه صادرات آبزیان ایجاد می‌شود/کم اظهاری در گمرک

مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: با وجود آنکه ضریب خسارت‌های پرداختی صندوق در بخش صادرات آبزیان بسیار بالاست، اما برای توسعه صادرات غیرنفتی ضمانت‌های لازم را همچنان اعمال می‌کنیم.

به نقل از صندوق ضمانت صادرات ایران، تفاهم‌نامه توسعه همکاری‌ها بین صندوق ضمانت صادرات ایران و اتحادیه صادر کنندگان آبزیان به امضا رسید.

طاهر شه حامد مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات در این مراسم اظهار داشت: در سالهای اخیر صادرات محصولات و فرآورده های شیلات و آبزیان شاهد رشد قابل ملاحظه ای بوده، اما ظرفیت‌های بسیار مناسبی در کشور وجود دارد که صادرات این حوزه رشد فزاینده تری را تجربه نماید و متاسفانه به‌دلیل عدم تامین مالی صادراتی از سوی بانکها به صادر کنندگان این محصولات، پتانسیل موجود مورد بهره برداری لازم قرار نگرفته است.

وی با اشاره به میزان رشد صادرات ایران گفت: آمارها نشانگر آن است که میزان صادرات غیر نفتی کشور در بازه زمانی 12 ساله اخیر حدود 8 برابر شده است، اما صادرت فرآورده های این حوزه در همان مقطع زمانی تنها ۳.۵ (سه و نیم) برابر شده است که حاکی از عدم حمایت و توجه کافی نهادهای حامی صادرات به این محصول دارای مزیت صادراتی است و شاید عمده ترین مانع بر سر راه توسعه صادرات این محصول مشکل تامین نقدینگی مورد نیاز صادر کنندگان در زمان مقرر است.

ضریب پرداخت خسارت در صادرات حوزه آبزیان بالاست

شه حامد با نگاهی به میزان پوشش‌های صندوق به صادرات آبزیان اظهار داشت: در همین مقطع زمانی صندوق ضمانت صادرات ایران بالغ بر 42 میلیون دلار ضمانت نامه برای کمک به تامین مالی صادراتی در این بخش و بیمه نامه برای پوشش ریسکهای تجاری وصول مطالبات از خریداران خارجی در حوزه صادرات آبزیان صادر نموده است، اما ضریب خسارت‌های پرداختی صندوق در این بخش بسیار بالاست.به طوریکه بالغ بر 8 برابر کارمزدهای دریافتی، خسارت به سیستم بانکی و صادر کنندگان پرداخت شده است.

مدیر عامل صندوق در ادامه افزود: علیرغم این میزان خسارت، صندوق بدلیل نقش حمایتی و حاکمیتی خود برای توسعه ظرفیت‌های صادراتی محصولات آبزیان اصرار دارد و تفاهمنامه حاضر نیز با همین هدف طراحی شده است.

وی تنوع بخشی به بازارهای هدف صادراتی را یکی از راه حل‌های لازم و ضروری در توسعه صادرات دانست و گفت: هم اکنون به‌دلیل مشکلات تحریم، بخش قابل توجهی از صادرات آبزیان به چند کشور در حوزه آسیای جنوب شرقی محدود شده است و این موضوع تجمع ریسک مقصد صادراتی را برای فعالان این عرصه به‌وجود می‌آورد. به‌ طوری که با بروز مشکل در برخی از این بازارها، موضوع صادرات آبزیان با معضل روبه‌رو می‌گردد.

رئیس اتحادیه صادر کنندگان آبزیان نیز با اشاره به نوپا بودن بخش خصوصی در صنعت صادرات آبزیان گفت: علی‌رغم ریشه دار بودن صادرات محصولات آبزیان در ایران، تا سالها این صنعت به صورت انحصاری در دست دولت بوده و حدود 20 سال است که بخش خصوصی اجازه فعالیت در این بخش را دارد.

صادرات 304 میلیون دلاری محصولات آبزی در سال 92/صادرات واقعی بیش از این رقم است

سنگانیان با اشاره به آمار 304 میلیون دلاری محصولات آبزیان در سال 1392، اظهار داشت: آمار واقعی صادرات در این حوزه بیشتر است و دلیل انعکاس این میزان صادرات نیز کم اظهاری نرخ میگو از سوی گمرک و برخی کم اظهاری‌ها از سوی صادر کنندگان است.

وی توقف پرداخت جوایز صادراتی را یکی از دلایل اصلی کم اظهاری از سوی صادر کنندگان با هدف فرار مالیاتی عنوان کرد و افزود: ظرفیتهای مناسب برای توسعه صادرات آبزیان و رقابت جدی آن با سایر اقلام عمده صادراتی همچون فرش و پسته وجود دارد و توجه جدی مسئولان را به حمایت جدی تر از صادرات آبزیان، با توجه به نقش بی‌نظیر آن در حل مشکل اشتغال در استانهای جنوبی و شمالی کشور را خواستار شد.

 

 

 

 

 

 

 

فارس

(یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۳) ۲۰:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها