چهارشنبه / ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۱:۲۵
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۴۸۶۰۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

آمریکا نمی تواند بازار‌های پسته ایران در جهان را جذب کند

رییس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران در پاسخ به این سوال که به گفته یکی از اعضای هیات بازرگانی به دلیل افزایش قیمت خشکبار و پسته، آمریکا در حال جذب بازار‌های ایران در جهان است، تصریح کرد: این کار امکان ندارد چون طعم پسته ایرانی با آمریکایی متفاوت است.

محمد حسین شمس فرد، رییس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران، با بیان اینکه صادرات پسته به آمریکا از ابتدای انقلاب ممنوع بود، تاکید کرد: عوارض صادرات به این کشور 300 درصد است ولی برای کشور‌های دیگر عوارض دو تا شش درصدی دریافت می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هر کیلو پسته‌ صادراتی به قیمت 26 تا 44 هزار تومان براساس نوع و کیفیت آن صادر می‌شود اظهار کرد: قیمت پسته در مغازه‌ها نیز براساس نوع و محل قرار‌گیری محل فروش آن متفاوت خواهد بود؛ به عنوان مثال ممکن است هر کیلو پسته در بالای شهر 65 هزار تومان و همان پسته در پایین شهر 50 هزار تومان باشد.

رییس اتحادیه صادر‌کنندگان خشکبار ایران در ادامه با بیان اینکه پسته ایران به همه جای دنیا و بیشتر به کشور‌های آسیایی و عربی صادر می‌شود بیان کرد: البته به آمریکا و رژیم صهیونیستی صادرات نداریم، از سویی با توجه به اینکه پسته‌های آمریکایی به کشور‌های اروپایی رخنه کرده صادرات ما نیز به اروپا کمتر شده است.

شمس فرد در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه جایگاه ایران از نظر پسته اول است گفت: طعم پسته آمریکایی با پسته ایرانی متفاوت بوده و قابل قیاس نیست و کسانی که پسته ایرانی را می‌خورند حاضر به جایگزینی آن نیستند.

وی در عین حال یادآور شد: سال گذشته محصول پسته ما کم تولید شد و آمریکا به لحاظ تولید‌ات پسته از ما پیشی گرفت.

وی همچنین با بیان اینکه بادام آمریکایی به دلیل کم بودن این محصول درکشورمان از حدود سه سال پیش به کشور وارد می شود گفت: البته این کار به صورت مستقیم انجام نمی‌شود، مرزنشینانی که کارهای تهاتری انجام می‌دهند اقدام به ورود بادام آمریکایی می‌کنند و این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی این کار را قانونی نمی‌داند.

چندی پیش علا میرمحمدصادقی ، عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر این‌که نرخ خشکبار درایران فوق العاده افزایش یافته است،گفته بود: این درحالی است که آمریکا صادرات پسته خود را افزایش داده و حتی آن را به ایران نیز صادر می کند.

وی با بیان این‌که دلیل این موضوع این است که قیمت تمام شده پسته و خشکبار در آمریکا کمتر از ایران است، بیان کرد: ما باید تلاش کنیم که صادرات ایران توان رقابتی خود را از دست نداده و بتواند بازار خود را حفظ کند.

ایسنا

(چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۳) ۱۱:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها