پنج شنبه / ۸ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۰:۰۳
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۴۸۱۶۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

آمریکا در تولید "پسته" از ایران پیشی گرفت/دولت به صادرکنندگان"پسته" تسهیلات ارزی بدهد

دبیرکل انجمن پسته ایران گفت: آن چه در مورد جایگزینی پسته کالیفرنیا و ایران گفته می‌شود ربطی به کیفیت کالا نداشته و در مورد میزان تولید است.

حمید فیضی، افزود: آن چیزی که در مورد جایگزینی پسته کالیفرنیا و ایران گفته می‌شود ربطی به کیفیت کالا نداشته و در مورد میزان تولید است. 
 
وی اضافه کرد: طی 4 سال گذشته تولید پسته در آمریکا که عمده آن در کالیفرنیا اتفاق می‌افتد نسبت به ایران افزایش یافته است. 
 
فیضی ادامه داد: تولید این محصول در کشور ما به دلیل کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و کیفیت آب کاهش یافته است. 
 
وی با بیان اینکه در بسیاری  از مناطق تولید پسته چاه‌های آب خشک شده است گفت: تولید این محصول طی سال گذشته در ایران 170 هزار تن بود این در حالی است که در همین سال آمریکا 220 هزار تن پسته تولید کرده است. 
 
فیضی با اشاره به اینکه این اختلاف طی سال‌های آینده بیشتر می‌شود افزود: آمریکایی‌ها پیش بینی کرده‌اند در سال 2020، 450 هزار تن پسته در این کشور تولید می‌شود. 
 
وی افزود: ما بعید می‌دانیم که حداقل در 5 سال آینده میزان تولیدمان از 200 هزار تن بیشتر شود. 
 
دبیرکل انجمن پسته ایران تصریح کرد: آنچه که در بازارهای جهان اتفاق می‌افتد بحث کیفیت نیست مسئله عرضه است. 
 
فیضی  افزود: مسئله بعدی این است که شرکت‌های ایرانی به دلیل تورم و نوسانات نرخ ارز امکان عقد قراردادهای طولانی مدت با خریداران خارجی و تعیین قیمت معین (حتی برای یک ماه) را ندارند. 
 
وی با بیان اینکه قیمت ما تابع لحظه است اضافه کرد: همچنین نقدینگی  و توان محدود شرکت‌های صادراتی ما از دیگر عوامل این امر است. 
 
فیضی افزود: پسته کالایی گران قیمت است که خرید آن نقدینگی بالایی را می‌طلبد و شرکت‌های ما به دلیل عدم نقدینگی قادر به این کار نیستند. 
وی با بیان اینکه 60 درصد پسته آمریکا توسط یک شرکت تولید و عرضه می‌شود گفت: پیشنهاد ما به دولت این است که با توجه به این که محصول پسته کالایی 100 درصد ارز آور است و 80 درصد آن صادر می‌شود به صادرکنندگان این کالا از محل صندوق ذخیره ارزی تسهیلات ارزی اعطا کند . 
فیضی افزود: به این معنا که دولت به صادر کنندگان پسته وام ارزی بدهد و بازپرداخت آن را نیز به صورت ارز دریافت کند. 
وی ادامه داد: در صورتی که دولت چنین اقدامی را انجام دهد مشکل نقدینگی شرکت‌های صادراتی ما حل شده و آنها می‌توانند از فصل برداشت که قیمت پسته ارزان‌تر است اقدام به خریداری محصول و همچنین عقد قراردادهای طولانی مدت با قیمت های معین نمایند. 
 

فیضی افزود: همچنین با این اقدام حجم کالایی که این شرکت‌ها در اختیار دارند بیشتر شده ، میزان صادرات آنها افزایش می یابد ،در بازارهای بین‌المللی فعال‌تر می‌شوند و تسهیلات ارزی دولت را نیز با نرخ تسهیلات ارزی بازپرداخت می‌کنند. 

باشگاه خبرنگاران

(پنج شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۳) ۱۰:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها