یکشنبه / ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ / ۲۳:۵۶
سرویس : اخبار شرکتهای غذایی بورس
کد خبر : ۴۵۶۷۶
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس اخبار شرکتهای غذایی بورس
منصور انصاری

سهم بخش کشاورزی از مرحله دوم هدفمندی یارانه‎ها چقدر است؟

ظاهراً قرار نیست کسی پرسش کند سهم بخش کشاورزی از مرحله دوم هدفمندی یارانه‎ها چقدر است و چگونه تخصیص می‎یابد، از سوی مدیران، معاونان، وزیر جهادکشاورزی، رئیس و یا اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس که بحثی به میان نیامده است.

مدیران تشکل‎های سراسری نیز هر کدام به فراخور و در حال حاضر درگیر مسائل متعدد، گرفتاری‎های روزمره، تامین نهاده‎ها با قیمت مناسب یا موضوعات بازرگانی از جمله قیمت کم محصول نهایی هستند، اما اصولاً مرحله دوم هدفمندی یارانه‎ها چیست، ناظر بر چه مسائلی است، در رفت و آمدها و گفتمان‎های میان دولت و مجلس از یک سو و ایرادهای شورای نگهبان از سوی دیگر به این طرح چه گذشته و نهایتاً چگونگی اجرای این قانون در چه مرحله از تصویب و ابلاغ قرار دارد؟ آنچه تاکنون از سوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی بیان شده است موافقت با اختصاص رقم 59 هزار و 300 میلیارد تومان برای اجرای این طرح است که به دولت اجازه می‎دهد این رقم را به اجرای هدفمندی یارانه مرحله دوم اختصاص دهد، با تصویب نهایی قانون بودجه در صحن علنی مجلس در هفته گذشته و تایید شورای نگهبان این رقم برای اجرا به دولت ابلاغ شد.

دولت ابتدا رقمی معادل 63 هزار و 300 میلیارد تومان برای اجرای مرحله دوم هدفمندی پیشنهاد داده بود که در رفت و آمد این قانون میان دولت، مجلس و شورای نگهبان مبلغ 3 هزار و 900 میلیارد تومان آن کسر گردید، ممکن است سؤال شود این رقم نهایی از چه محلی تأمین میشود، قانون تصریح کرده است از محل افزایش قیمت نان و برق مبلغ 11 هزار و 300 میلیارد تومان که 3500 میلیارد تومان آن از محل افزایش قیمت برق و 7 هزار و 800 میلیارد تومان از محل افزایش قیمت انواع نان در طول سال 1393 خواهد بود و بقیه این مبلغ با افزایش حامل‎های انرژی تا 48 هزار میلیارد تومان تأمین می‎شود، حال با تحلیل از وضعیت موجود می‎توان پیش‎بینی کرد که چه اتفاقی خواهد افتاد و در این میان چه بر سر بخش کشاورزی خواهد آمد، پدافند سیاست‎گذاران و برنامه‎ریزان و در نهایت صاحبان کشاورزی و سرمایه‎گذاران صنایع مرتبط با کشاورزی از زنجیره پیش از تولید تا پس از آن چگونه باید باشد، بر سر مصرف‎کنندگان چه خواهد آمد و چه سیاست‎هایی از سوی نظام اقتصادی به ویژه دولت تدبیر و امید برای جلوگیری از آسیب‎های اجتناب‎ناپذیر و کاهش دامنه آنها در میان دهک‎های پائین اتخاذ می‎شود. اغلب کارشناسان و اقتصاد دان‎های درگیر و نزدی به اجرای این قانون برآنند که شیب افزایش قیمت حامل‎های انرژی، آب، برق، سوخت و نان کم باشد، حتی معاون اول ریاست جمهوری مهندس جهانگیری می‎گوید سعی داریم افزایش قیمت آب و برق میان 10 تا 20 درصد باشد ولی در کنار آن همین صاحب‎نظران موضوع افزایش متوسط قیمت 71 درصدی حامل‎های سوخت را اجتناب‎ناپذیر می‎دانند. در یک محاسبه ساده دولت از محل افزایش آب، برق، نان و حامل‎های سوخت قرار است مبلغ 59 هزار و 300 میلیارد تومان تأمین کند و در مقابل فقط 11 هزار میلیارد تومان برای کلمه مبهم و گنگی به نام "تولید" اختصاص دهد، از نظر اقتصاد دانان این کلمه دامنه شمول عام دارد و از تولید شیر، گوشت، تخم‎مرغ، خیار، گوجه، پیاز و... گرفته تا تولید دمپایی پلاستیکی، سیم ظرفشویی، چرخ‎دنده خودرو را در بر می‎گیرد همچنین می‎تواند صدها مورد دیگر مثلاً حمل و نقل را نیز شامل شود، آیا معادن و خدمات از این مبلغ سهمی خواهند داشت؟ هیچ‎کس از میان مسئولان، دولت و مجلس تاکنون سخنی واضح و روشن نگفته‎ است و در این فرآیند درهم تنیده و پیچیده وضعیت حمایت از تولیدات پر از ریسک کشاورزی در مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‎ها مشخص نیست. اما آنچه بسیار مشخص است این که افزایش 71 درصدی قیمت حامل‎های سوخت بر تمام فرآیند محصولات کشاورزی و فرآورده‎های دام و طیور و صنایع تبدیلی و تکمیلی چه پیش از تولید و چه پس از آن اثر مستقیم خواهد گذاشت.

اثر مستقیم بر فرآیند تولید محصولات به این معنی است که قیمت آنها افزایش می‎یابد، آیا دولت تدبیر و امید و مجلس نسبت به افزایش قیمت کالاهای اساسی مانند گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم‎مرغ، شیر و مواد لبنی و به حمایت از قدرت خرید مصرف‎کنندگان میلیونی در 4 دهک پائین جامعه از خود حساسیت یا واکنش بازدارنده نشان نخواهند داد؟ یا برآنند که به رغم افزایش هزینه‎های تولید و افزایش قیمت تمام شده محصولات از جیب تولیدکنندگان و از سرمایه ثابت آنان رضایت مصرف‎کنندگان را به هر طریق جذب کنند؟ آیا راهبرد واردات انواع محصولات کشاورزی و فرآورده‎های غذایی به عنوان مقابله با گرانی کالاهای کشاورزی تولید داخل مجدداً چون گذشته اولویت نخواهد یافت؟

لذا به نظر می‎رسد که دولت تدبیر و امید از میان صدها عنوان تولیدی که قرار است از محل رقم 11 هزار میلیارد تومان یارانه اختصاصی به این بخش مورد حمایت قرار گیرند از هم اکنون باید اولویت‎های خود را تعیین کند زیرا این رقم در مقابل افزایش قیمت حامل‎های سوخت، انرژی، آب، و نان برای حمایت از تمامی عرصه های مختلف تولید داخل بسیار اندک و ناکارآمد است.


منصور انصاری - نشریه دامپروران

(یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲) ۲۳:۵۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها