یکشنبه / ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۳:۱۹
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۴۵۶۴۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

خرمای بوشهر بدون فرآوری، کام مردم را شیرین نمی کند

جای خالی استفاده از دانش و فناوری فرآوری در صنعت تولید خرما، باعث عقب افتادن و خالی بودن جایگاه این محصول در بازارهای جهانی و حتی داخلی شده است.

 دبیر ملی انجمن خرمای استان بوشهر گفت: با این که استان بوشهر بهترین و با کیفیت ترین خرمای کشور و حتی منطقه خاورمیانه را دارد ولی از برخی روند فرآوری این محصول عقب است.

ابوالقاسم کاووسی افزود: با توجه به نوسانات بازار خرما و رقابت کشورهای خرما خیز دنیا بر سر صادرات این محصول در بازهای جهانی، صادرکنندگان، صنایع فرآوری و بسته بندی خرما و نخلداران در زمینه برداشت، بسته بندی و فرآوری به دانش و فناوری روز مجهز شوند.

وی بیان کرد: خرمای استان بوشهر همه ویژگی های صادرات و فرآوری را دارد ولی در بازار جهانی به دلیل وجود رقبای گوناگون و نداشتن امکانات، صنایع فرآوری پیشرفته خرما باعث شده در بازار جهانی نتوانیم خود را نشان دهیم.

کاووسی اضافه کرد: روند رشد صنعتی شدن خرما در استان بوشهر کند است و باید برای ورود به بازار رقابت به فناوری های روز مجهز شویم.

وی اظهارکرد: باغداران و نخلداران استان بوشهر به دلیل مشکلاتی از جمله آبرسانی، عملیات به زراعی، به باغی، نبود نهاده های لازم این بخش میل و رغبتی به ادامه کار آبا و اجدادی خود ندارند.

کاووسی گفت: شرایط امروز به گونه ای شده که نخلدار از زمان برداشت پیش بینی فروش نرفتن محصول خود را می کند و این امر باعث شده باغداران تمایلی به ادامه کار نداشته باشند.

وی گفت: هم اکنون 30 هزار تن خرمای تولیدی در شهرستان دشتستان روی دست باغداران مانده که باید مسوولان راهکاری برای فروش این محصول بیندیشند.

دبیرملی انجمن خرمای استان بوشهر گفت: پرداخت تسهیلات اعتباری بلند مدت و کم بهره به واحدهای تولیدی و فرآوری با هدف خرید محصول از نخلداران، اصلاح تعرفه برق چاه های کشاورزی زیرا برق نخلداران مانند واحدهای صنعتی محاسبه می شود، حل مشکل بیمه تامین اجتماعی برای دریافت حق کارفرمای واحدهای فرآوری خرما از جمله راهکارهاست.

وی بیان کرد: دولت می تواند خرما را جزو سبد کالای ملی قرار دهد و بخشی از خرمای دشتستان را از این طریق از نخلداران خریداری کند.

عامل توسعه خوشه صنعتی خرمادر استان بوشهر گفت: خرما یک محصول استراتژیک است که با وجود اهمیت این محصول ، فناوری مناسب برای فرآوری آن به عنوان حلقه گم شده تلقی می شود.

ابوالفضل روزی طلب افزود: برای رسیدن به جایگاه مطلوب در کشور و منطقه باید به صنایع فرآوری خرما در استان بوشهر توجه و سرمایه گذاری بیشتری صورت گیرد.

وی بیان کرد: تدوین دایره المعارف خرما برای معرفی این محصول، جایگاه آن در سلامتی و تغذیه و بیان کیفیت این میوه نسبت به محصولات دیگر ضروری است.

روزی طلب یادآور شد: راه اندازی تور صنعتی برای بازدید از نخلستان های استان بوشهر فرصتی است که گردشگران بدانند خرمای بوشهر چگونه تولید، بسته بندی و فرآوری می شود.

وی بیان کرد: حضور در نمایشگاه های داخلی و بین المللی نیز نقش محوری در جهش صادرات خرما دارد.

روزی طلب گفت: خوشه صنعتی خرما در استان بوشهر در افق 1397 تدون شده که امسال سال اول را پشت سر گذاشته و طرح های مختلفی نیز در این زمینه امسال اجرا و تاثیر خوبی در جایگاه خرمای استان داشته است.

وی یادآور شد: برای سال آینده نیز این دانش تولید و بکارگیری علوم جدید در صنعت خرما را بکار می گیریم که بتوانیم جایگاه خرمای استان را نشان دهیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز گفت: استان بوشهر در تولید خرمای کشور رتبه دوم را دارد و سرانه مصرف خرما در استان بوشهر 25کیلوگرم و در کشور تنها هشت کیلوگرم است.

نوذر منفرد افزود: از یک میلیون تن تولید خرما در کشور 560هزار تن مصرف، 100 تا 150 هزارتن صادر و 200 هزار تن ضایعات است.

وی اظهارکرد: هم اکنون در کشور 400 واریته خرما وجود دارد که بهترین واریته که کبکاب است در استان بوشهر تولید می شود.

منفرد با بیان این که تقسیم آب یکی از مشکلات نخلداران است اضافه کرد: تقسیم آب برای باغداران از سوی وزرات نیرو انجام می گیرد که باید در اختیار وزارت جهاد کشاورزی باشد تا بتوانیم با مدیریت مناسب آب را در میان نخلداران تقسیم کنیم.

وی ادامه داد:هم اکنون 22 هزار و 140 تن خرمای نخلداران شهرستان دشتستان در انبارها مانده که باید کارخانه های بسته بندی خرما با استفاده ازتسهیلات صندوق حمایت از کشاورزان که هم اکنون 20میلیارد ریال در اختیار دارد استفاده و این خرما را خریداری، بسته بندی، فرآوری و صادر کنند.

منفرد گفت: همچنین دستگاه های دولتی نیز خرمای نخلداران را به عنوان بسته حمایتی خریداری و به کارمندان بدهند.

مدیرتعاون روستایی استان بوشهرگفت: هرسال در فصل برداشت خرما، نخلداران با مشکل فروش برخورد می کنند که در سال 85و 86 با ورود تعاون روستایی به این بخش خرمای نخلداران را خریداری و به بازار و شبکه های توزیع روستایی پخش می کرد.

علی قنبری افزود: با توجه به این که این سازمان دولتی است تنها از طریق اتحادیه تعاونی های روستایی می تواند در خرید و حل مشکلات باغداران موثر باشد.

رییس سازمان بازرگانی استان بوشهر گفت: سالانه در جهان 743میلیارد دلار صادرات خرما انجام می شود که سهم ایران از این میزان 15 درصد است.

عباس تابش افزود: بیشترین خریداران خرما کشورهای اکراین، روسیه، ترکیه، آسیای شرقی و بیشترین خرمای صادراتی نیز از واریته کبکاب و زاهدی است.

وی برضرورت امضای توافقنامه با شهرداری تهران برای فروش خرمای استان بوشهر در میادین میوه و تره بار تهران تاکید کرد.

تابش اظهار کرد: خرما به عنوان محصول استراتژیک استان بوشهر است که باید برای صادرات و حل مشکل فرآوری آن در استان سرمایه گذاری کرد.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت: برای نجات محصول خرمای استان بوشهر از مشکلات متعدد، تدوین طرح جامع خرما در این استان ضروری است.

حجت الاسلام سید مهدی موسوی نژاد افزود: با تدوین طرح جامع خرما می توان لایحه ای از سوی دولت به مجلس ارایه کرد تا مشکلات این محصول به صورت قانونی وهدفمند برای همیشه برطرف شود.

وی اضافه کرد: در نشست نمایندگان استان بوشهر با رییس جمهوری و مطرح کردن بحث خرما، ایشان معاون پارلمانی رییس جمهوری را مامور کرد که با حضور در فراکسیون خرمای مجلس و تشکل کارگروه ویژه ای مشکلات بخش خرمای استان بوشهر را بررسی کند.

موسوی نژاد اضافه کرد: همچنین شهردار تهران نیز اظهار آمادگی کرده خرمای بوشهر در میادین میوه و تره بار تهران عرضه شود و دست اندرکاران این بخش در استان بوشهر باید با شهرداری تهران مذاکرات لازم و زمینه امضای توافقنامه ای در این بخش را فراهم کنند.

وی یادآور شد: مشکل خرمای دشتستان باید به صورت عاجل حل شود تا فعالان این بخش بویژه نخلداران بیش از این متضرر نشوند.

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت: مدیران استان بوشهر به صورت جزیره ای عمل می کنند که لازم است با تعامل و هماهنگی با دستگاه های مختلف مشکلات را حل و فصل کنند.

رییس اتاق بزرگانی و صنعت ومعدن استان بوشهر گفت: استان بوشهر با شش میلیون اصله نخل 120 تا 140 هزار تن تولید در سال دارد.

علی اکبرشریف پور بوشهری افزود: 43واحد بسته بندی و فراوری صنعتی و یکهزار و 780واحد سنتی خرما در استان بوشهر وجود دارد.

وی با بیان این که 39 هزار هکتار از اراضی کشاورزی دشتستان به نخیلات تعلق دارد تصریح کرد: با توجه به این ظرفیت ها مسوولان استان باید توجه ویژه به برای حل مشکلات نخیلات منطقه دشتستان داشته باشند.

شریف پور بوشهری اضافه کرد: مشکلات خرما در استان بوشهر باید با تدابیر و همکاری استاندار و مسوولان برطرف شود تا نخلداران بیش از متضرر نشوند.

وی بازار صادرات و تک مخاطب بودن در صادرات را از جمله مشکلات فراروی نخلداران استان بوشهر عنوان کرد.

شریف پوربوشهری گفت: برای توسعه صادرات خرما باید مشکل کیفیت محصول در برنامه ای کوتاه، میان و بلند مدت در دو بخش چسبندگی و تخمیر خرما برطرف شود.

وی یادآور شد: رطوبت بالای محصول خرمای دشتستان باعث ایجاد مشکلات گوناگون برای این محصول شده و برای توسعه بازار صادرات باید این مشکل را برطرف کرد.

استاندار بوشهر گفت: حل مشکلات فراروی خرما در استان بوشهر نیازمند تعریف فرایند و برنامه زمانی کوتاه، میان و بلند مدت است.

مصطفی سالاری افزود: در برنامه بلند مدت با تصویب قانون و طرح جامع خرما، تصویب لایحه ای از سوی دولت و ارایه آن به مجلس شاهد مشکلات هر ساله نخلداران در استان نباشیم.

وی اضافه کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر پیش نویس طرح جامع خرما را تدوین و اتاق بازرگانی نیز باید با تشکیل کارگروهی برای پی گیری و حل مشکلات خرما در استان اقدام کند.

سالاری گفت: بحث حق آبه نخیلات استان بوشهر پی گیری و وزیر نیرو دستور داده این موضوع برای حل مشکلات نخلداران استان بررسی شود.

وی اضافه کرد: براساس پی گیری های انجام شده برای کاهش تعرفه های برق نیز امیدواریم با ابلاغ سیاست های جدید این دغدغه کشاورزان نیز حل شود.

سالاری گفت: برای حل مشکل نخیلات استان تشکیل گروه مشاوران خرمای استانداری بوشهر ضروری است.

وی یادآور شد: بسته بندی نامطلوب صادرات خرما از جمله مشکلات مهم بخش صادرات این محصول است که باید اعتبار از دست رفته خرمای بوشهر با فرآوری و بسته بندی پیشرفته به استان بازگردد.

سالاری بیان کرد: صندوق حمایت از بخش کشاورزی در استان بوشهر 20 میلیارد ریال سرمایه دارد که با تزریق 50 میلیارد ریال دیگر به این صندوق ضمن افزایش اعتبار صندوق زمینه پرداخت تسهیلات به واحدهای فرآوری خرما در استان فراهم می شود.

وی با تاکید بر استاندارد بودن فرآوری خرما در استان گفت: طرح های فرآوری و بسته بندی این محصول باید زیر نظر مرکز بهداشت اجرا شود.

استاندار بوشهر برضرورت امضای توافق نامه ای با شهرداری تهران برای فروش محصول خرمای استان در میادین میوه و تره بار تاکید کرد و گفت: ما آمادگی پی گیری این موضوع را داریم.

 

 

 

 

 

ایرنا

(یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲) ۱۳:۱۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها