پنج شنبه / ۱ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۸:۳۸
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۴۵۳۳۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی
گزارش فارس از تحولات بخش کشاورزی در هفته گذشته

شبه دولتی‌ها واردات گوشت را به دست گرفته‌اند

تخصیص ۱۵۰ میلیارد تومان به صنعت شیر، کشت محصولات کشاورزی در سودان، قبضه کردن واردات گوشت توسط شبه دولتی‌ها، عدم نیاز به واردات میوه شب عید، گرانی میوه در بازار و رسیدن موز به کیلویی ۶ هزار تومان مهمترین اخبار کشاورزی هفته گذشته است. -

هفته گذشته تحولات مهمی در بخش کشاورزی اتفاق افتاد. سفر رئیس مجلس کشور سودان و هیئت همراه به کشورمان و دیدار با وزیر جهاد کشاورزی که درخواست‌هایی هم رد و بدل شد مهمترین آنها بود.

در این دیدار رئیس مجلس سودان برای کشت محصولات کشاورزی در آن کشور به ویژه گندم درخواست کرد.

همچنین گفت: ایران برای استخراج طلا و سایر فلزات در آن کشور سرمایه‌گذاری کند البته نظر ایشان بیشتر سرمایه‌گذاری بخش دولتی بود چرا که به گفته وی بخش خصوصی اکنون کار استخراج طلا را در سودان انجام می‌دهد.

فرستاده سودانی همچنین از ایران خواست تا بازار مشترک صادرات گوشت با کشور سودان تشکیل دهد و به نظر ایشان راه‌اندازی چنین بازاری می‌تواند بازار کشورهای عربی منطقه را در اختیار گیرد. اما وزیر جهاد کشاورزی معتقد بود که مسائل بهداشتی در این کشور باید برطرف شود.

 10 سال پیش ویروسی از سودان به کشورمان آمد و به نظر می‌رسید که این مسئله وزیر جهاد را نگران کرده بود.

قرار شد کمیسیون مشترکی در آینده نزدیک، این درخواست‌ها را برای عملی کردن بررسی کند.

*اختصاص 150 میلیارد تومان به صنعت شیر

در حاشیه این دیدار حسن رکنی معاون بهبود امور تولیدات دامی از اختصاص 150 میلیارد تومان اعتبار به صنعت شیر خبر داد که به دامداران کشور پرداخت می‌شود. این اعتبار 300 میلیارد تومان بود که توسط هیئت دولت برای تثبیت قیمت شیر خام و حمایت از تولید مصوب شده بود،اما هنوز 150 میلیارد تومان آن پرداخت نشده و قرار است تا آخر سال پرداخت شود. از محل این اعتبار به دامداران کشور در ازای دریافت یک کیلوگرم شیر خام 190 تومان اضافه‌تر از قیمت قبلی که کیلویی 1110 تومان است، پرداخت می‌شود.

*دیدار وزیر جهاد کشاورزی در صبحانه کاری

حضور وزیر جهاد کشاورزی در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و دیدار با فعالان اقتصادی خبر مهم دیگری بود که مسائل و مشکلات تولید‌کنندگان در این جلسه بررسی شد البته حجتی بعد از پایان دیدار با فعالان اقتصادی جلسه‌ای هم با رسانه‌های خبری داشت.

وی در این جلسه به کافی بودن میوه شب عید اشاره کرد که نیازی به واردات نخواهد بود، همچنین از برنامه‌هایش برای حذف رانت‌خواری در بخش واردات نهاده‌های دامی گفت که با حمایتی که از تشکل‌ها و تعاونی‌ها می‌کند عرصه را بر ویژه‌خواران تنگ کرده و میدان را به تشکل‌ها می‌سپارد.

*مرکبات شب عید 1700 تومان

در حاشیه این دیدار قائم مقام خانه کشاورز نیز از فراوانی میوه و ذخیره‌سازی 400 هزار تن مرکبات خبر داد و قول داد که مرکبات شب عید بر اساس تعهد قبلی کیلویی 1700 تومان عرضه خواهد شد. گرانی میوه در هفته اخیر و رسیدن موز به کیلویی 6 هزار تومان نیز خبرساز بود.

*گرانی میوه و رسیدن موز به کیلویی 6000 تومان

گرانی میوه در بازار و اختلاف 200 درصدی بین میادین میوه و بازار با نزدیک تر شدن به ایام عیدقابل توجه است زیرا قول دولتی‌ها برای تثبیت قیمت و رساندن میوه ارزان 1700 تومانی به دست مردم است اما قیمت‌های سرسام‌آور را شاهد هستیم.

در این میان موز به کیلویی 6000 تومان رسید، البته افزایش قیمت موز که بیشتر توسط مافیا مدیریت می‌شود در سالهای گذشته هم وجود داشت زیرا نه نظارتی در بازار وجود دارد و نه رقیبی برای مقابله با آنها، مافیای موز که رقیب بلا منازع این بخش هستند از سالهای گذشته هرچه خواسته‌اند عمل کرده‌اند.


(پنج شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۲) ۱۸:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها