چهارشنبه / ۴ دی ۱۳۹۲ / ۱۰:۱۷
سرویس : اخبار شرکتهای غذایی بورس
کد خبر : ۴۳۶۳۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس اخبار شرکتهای غذایی بورس

نقش نهادهای سرمایه‌گذاری در رونق بورس

هجدهمین نشست صبحانه کاری بازار سرمایه با حضور مدیران ارشد این بازار با محوریت نقش مؤثر شرکت‌ها و نهادهای سرمایه‌گذاری در رونق بازار برگزار شد.

هجدهمین نشست صبحانه کاری بازار سرمایه با حضور مدیران ارشد بازار سرمایه با موضوع نقش مؤثر شرکت‌ها و نهادهای سرمایه‌گذاری در رونق بازار برگزار شد.

خدارحمی دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در این نشست با بیان اینکه یکی از حوزه‌های فعالی که می‌تواند در ثبات بازار سرمایه نقشی مؤثر داشته باشد شرکت‌ها و نهادهای سرمایه‌گذاری هستند، اظهارداشت: این شرکت‌ها و نهادهای سرمایه‌گذاری با بلوک‌هایی که در اختیار دارند و امکان عرضه آنها را نداشتند در حال حاضر این امکان برایشان به وجود آمده تا اندازه‌ای به ثبات بازار کمک کنند.

وی افزود: ابزارهای مالی دیگری هم وجود دارند مانند صندوق‌ها و ETF ها که در تأمین وجوه برای عرضه‌های جدید نقش فعال‌تری خواهند داشت. تسریع و تسهیل در فرآیندهای مربوط به افزایش سرمایه ها و ورود شرکتها و ابزارهای جدید در بازار سرمایه، بویژه بخش مربوط به اداره ثبت شرکتها نیز از جمله عواملی است که میتوان بواسطه آن اقبال عموم جامعه به سمت بازار سرمایه را ارج نهاد.

خواجه نصیر مدیر نظارت بر بورس‌ها هم گفت: معمولاَ وقتی شرایط پرنوسان می‌شود نیازمند بخش تخصصی بازار هستیم، بخش عمده‌ای از بار مدیریت بازار به گردن نهادهای اجرایی و نظارتی گذاشته می‌شود. غیر از 20 درصد کل از 80 درصد از بازار در اختیار گروهی هست که وقتی نیاز داریم به صورت اتوماتیک وارد بازار نمی‌شوند و اقلیتْ جریان بازار را در دست می‌گیرند که البته تخصص هم ندارند.

وی افزود: در شرکت سرمایه گذاری تفکر بر سرمایه‌گذاری نیست. اینها تحلیل‌هایی در راستای عدم تحرک بازار است. شاخص‌های ارزیابی عملکرد شرکت سرمایه‌گذاری را باید تغییر دهیم. اگر مدیران این‌ها را براساس شاخص‌های دم دستی انتخاب کنند در نتیجه در زمان ارزیابی کمترین ریسک انجام می‌شود.

خواجه نصیر با بیان اینکه روش‌های ارزیابی عملکرد را طوری تعیین کنیم که بیشترین تحرک ایجاد شود، افزود: بخش عمده‌ای از هلدینگ‌ها اگر فقط سهام‌های غیر کنترلی را عرضه کنند 150 هزار میلیارد تومان می‌توانند عرضه کنند. اولویت اول سازمان بورس، تأمین مالی از طریق افزایش سرمایه است.

همچنین در این نشست محسنی رئیس کمیته برنامه ریزی، سیاست گذاری و مدیریت ریسک سازمان بورس گفت: برای تعادل عرضه و تقاضا راه حلی که داریم این است که باید عرضه را تقویت کنیم و در بعد عرضه پیشنهاداتی شده است. نخست این که سهام عدالت در بورس عرضه کنند و یا پیشنهاد دیگر این است که دولت بخشی از سهامی را که متعلق به خودش است را عرضه کنند و یا شرکت های هلدینگ سرمایه گذاری، سهام متعلق به خودشان است عرضه کنند.

محسنی گفت: دو پیشنهاد اول به سرعت امکانپذیر نیست و طولانی مدت خواهد بود. شرکت های هلدینگ می توانند به سرعت این طرح و ایده را پیاده سازی کنند. در اینجا چند نکته مطرح است بعد از اینکه عرضه کردیم چه باید بکنیم؟یک نگرانی این است که طرحی نداریم و اگر طرحی داشته باشیم برای تاسیس آن مدت ها طول میکشد و نکته بعد این است که نگرانیم که تحلیل درستی در شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ انجام نمی شود که عرضه ای صورت نمی گیرد.

وی عنوان کرد: باید از نیروی متخصص استفاده کنیم شرکت های هلدینگ باید طرح جدید و شرکت های های جدید در ایده نو داشته باشند. اگر طرحی نداشتیم شاید تخصصی عمل نکردیم. همیشه باید طرح و ایده برای سرمایه گذاری داشته باشیم. در حال حاضر 9 شرکت مشاور سرمایه گذاری داریم که  باید از نیروهای متخصص کمک بگیرند.

رئیس کمیته برنامه ریزی، سیاست گذاری و مدیریت ریسک سازمان بورس افزود: در کشورهای پیشرفته شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ ها حتما  از این شرکت های مشاور برمایه گذاری کمک می گرند. در زمینه کوتاه کردن رویه افزایش سرمایه هم از این شرکتها می توانند کمک گرفت.اطلاعات و کیفیت اطلاعات ارائه شده به سازمان معمولا مناسب نیستند. صندوق های سرمایه گذاری عملکرد مناسبی داشته اند و استفاده از مشاوران برای صندوق ها اجباری است.

حیدری رئیس هیأت میره کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران نیز گفت: بحثی که امروز مطرح است شاخص بورس به شدت رشد می‌کند و علت آن هم همه می‌دانیم. مدیران سرمایه‌گذاری در چنین موقعیتی مثل یک خریدار به بازار سهام نگاه نمی‌کنند. سرمایه‌گذاری‌های ما عموماً وابسته به دولت یا بخش عمومی است. فرمول‌هایی که وجود دارد و تصمیم‌گیری در مورد نگهداری و یا عرضه سهام غیر از آن چیزی است که در بازار اتفاق می‌افتد. ارزش جایگزینی اگر در تمام دنیا 20 الی 30 درصد بالاتر رود ما مکلف هستیم این سهام را با یک شرکت نو جابه جا کنیم.

حیدری افزود: به علت تحریم سرمایه‌گذاری دیگر همانند آنچه مورد انتظار اقتصاد کشور است انجام نخواهد شد. اگر کسی جرأت سرمایه‌گذاری نداشته باشد پس شرکت های سرمایه‌گذاری باید چکار کنند. باید کمیته‌هایی برقرار شود که کار مدیران را در عرضه سهام در بورس تأیید کنند تا برای سال آینده سرمایه‌گذاری در کشور انجام شود.

رئیس هیأت مدیره کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران گفت: شرکت‌های عمومی که مدیران تعهداتی دارند کارگروه‌ها از قبل عرضه سهام آن‌ها تأیید کنند. باید تحلیل‌های کارشناسی انجام شود. در بحث امروز اگر اشکالی در خصوص عرضه منطقی سهام برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری و تعادل نسبی بورس و تخصیص این پول برای سرمایه‌گذاری برای سال آینده هست ما از طریق کانون پیگیری کنیم که به عنوان یک موتور اولیه 10 الی 20 میلیارد تومان می‌شود جمع کرد و 80 درصد هم از طریق سیستم بانکی و تأیید آن را از وزرا گرفت که سال آینده بانک‌ها هم به آن اعتبار دهند و می‌توان با این پول‌ها شرکت های زیادی راه انداخت.

 

 

 

 

 

مهر

(چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۲) ۱۰:۱۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها