سه شنبه / ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۶
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۱۲۰۶۸۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

کمبودی در بازار اقلام اساسی ماه رمضان وجود ندارد

به گفته کارشناسان، بنابر برنامه‌ریزی وزارت جهاد در حوزه تامین کالا‌های اساسی و حجم ذخایر، نگرانی مبنی بر کمبود یا نوسان قیمت در بازار ماه رمضان وجود ندارد.

با توجه به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و افزایش تقاضا برای برخی کالاهای پرمصرف مورد نیاز مردم، وزارت جهاد در راستای اجرای برنامه‌های تنظیم بازار اقدام به توزیع کالاهای اساسی در بازار کرده است که براین اساس جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر تنظیم بازار وجود ندارد.
مسعود امراللهی مدیرکل دفتر نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد گفت: بنا بر دستور وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر تشدید نظارت برای تامین مایحتاج عمومی مردم در ماه رمضان مانند شکر، خرما، حبوبات و اقلام دیگر، اقدامات لازم انجام شده تا بازار ماه رمضان در آرامش کامل باشد.
امراللهی می گوید: وزارت جهاد کشاورزی مسئول تامین بازار از میوه شب عید تا خرمای ماه رمضان، شکر، برنج و است؛ بنابراین مصوب شد بازرسی بر تامین کالاهای اساسی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی و بازرسی بر بازار و توزیع بر عهده سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان باشد.
مجتبی نوروزی رئیس سازمان دامپزشکی گفت: بیش از ۱.۵ برابر نیاز کشور در تمام حوزه‌ها بخش محصولات پروتئینی با منشأ دامی، سبد غذایی ایام عید همچون پرتقال، خرما، سیب درختی، گوشت مرغ، گوشت قرمز و تخم مرغ و سایر اقلام بیش از نیاز کشور تدارک دیده شده است.
معاون وزیر جهاد از تشدید طرح نظارت‌های بهداشتی، قرنطینه‌ای و شرعی  تا پایان عید سعید فطر خبر داد و گفت: برای ایام نوروز و ماه مبارک رمضان در مجموع ۱۵۷۴ گروه مجهز (با بیش از ۶۵۰ گروه مجهز نظارت، ۹۳۰ گروه مجهز سیار) و ۲۵۰۰ کارشناس در سطح کشور به جز روز پنجشنبه و اول عید نوروز از ۸ صبح تا ۸ شب در کشتارگاه نظارت خواهند داشت.
شرکت بازرگانی دولتی ایران در راستای اجرای برنامه‌های تنظیم بازار و براساس مصوبات ابلاغ‌شده، انواع محصولات از جمله حبوبات را با قیمت مصوب توزیع می‌کند، بر این اساس، انواع حبوبات با قیمت مصوب کارگروه تنظیم بازار و در بسته‌‌بندی‌های مناسب برای مصرف خانوار تأمین شده است که شرکت بازرگانی دولتی ایران برای تعادل‌بخشی به بازار، این محصولات را در سراسر کشور از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای، توزیع می‌کند و در اختیار عموم مردم قرار می‌دهد.
کمبودی در عرضه گوشت ماه رمضان نداریم
منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: با توجه به وفور تامین و توزیع گوشت گوسفندی و گوساله منجمد و گرم برای شب عید و ایام ماه مبارک رمضان نه‌تنها کمبودی نداریم، بلکه انتظار کاهش قیمت وجود دارد.
به گفته او، با توجه به افزایش زایش دام در زمستان با افزایش عرضه دام در فروردین روبرو خواهیم بود.
پوریان قیمت کنونی هرکیلو لاشه گوساله وارداتی را ۳۵۰ هزار تومان، گوساله داخلی را ۴۰۰ هزار تومان، لاشه گوسفندی وارداتی را ۲۸۰ هزار تومان و لاشه گوسفندی داخلی را ۴۲۰ تا ۴۳۰ هزار تومان، گوشت منجمد گوساله را ۲۸۰ هزار تومان، گوشت منجمد گوسفند را ۲۳۰ هزار تومان و ران منجمد را ۲۶۰ هزار تومان اعلام کرد.
رئیس شورای تامین کنندگان دام با بیان اینکه نگرانی بابت تامین گوشت ماه رمضان و شب عید نداریم، گفت: با توجه به حجم واردات گوشت قرمز منجمد و گرم در سطح بازار، قیمت گوشت داخلی در بازار کاهش یافته است؛ به طوری‌که اختلاف قیمت گوشت داخلی و وارداتی به یکدیگر نزدیک شده است.
 افزایش تقاضا برای خرید در قیمت مرغ ماه رمضان تاثیری ندارد
مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت: با توجه به حجم جوجه ریزی ها و عرضه مرغ در سطح بازار، ازدیاد ۱۰ درصدی تقاضا در ماه رمضان و ایام پایانی سال تاثیری در نوسان قیمت مرغ در بازار ندارد.
او حداکثر نیاز روزانه مرغ تهران را ۸ هزار تن اعلام کرد و گفت: با احتساب نیاز بازار داخل، ماهانه ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی جوابگوی نیاز کشور است.
یوسف خانی ادامه داد: قیمت کنونی هر کیلو مرغ زنده ۵۷ هزار تومان و مرغ گرم ۸۰تا ۸۵ هزار تومان است.
رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت: با توجه به شرایط مساعد جوجه ریزی و مازاد تولید مرغ گرم، قیمت ها از ثبات نسبی در بازار برخوردار است.
محدودیتی در عرضه خرما ماه رمضان وجود ندارد
محسن رشید فرخی رئیس انجمن خرما  گفت: با توجه به شرایط تولید و ذخیره سازی، خرما به میزان کافی برای عرضه در ماه رمضان وجود دارد به طوری که کمبودی در این زمینه نداریم.
به گفته او، با آغاز ماه رمضان هر کیلو خرمای مضافتی با نرخ ۸۵ هزار تومان، خرمای کبکاب کارتنی ۳۵ هزار تومان و کبکاب با ظروف پلاستیکی ۵۰ هزار تومان توسط انجمن در میادین عرضه می‌شود.
رشیدفرخی با بیان اینکه محدودیتی در عرضه خرما وجود ندارد، افزود: با توجه به حجم ذخایر محصول در سردخانه ها، نه تنها کمبودی در عرضه خرما نداریم، بلکه مقادیری مازاد داریم.
رئیس انجمن خرما گفت: سالانه حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن خرما در کشور تولید می شود که طبق آمار ۷۰ درصد خرمای تولیدی در داخل و ۳۰ درصد صادر می شود که از این میزان خرمای مصرفی، ۴۰ تا ۵۰ درصد در ماه رمضان مورد استفاده قرار می گیرد.
کمبودی در عرضه میوه و صیفی ماه رمضان نداریم
اسداله کارگر رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران گفت: با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان با ایام نوروز برآورد می‌شود که تقاضا برای خرید میوه به رغم فراوانی تولید کاهش یابد.
او با بیان اینکه کمبودی در عرضه میوه و سبزی ماه رمضان نداریم، گفت: با توجه به فراوانی تولید نه تنها در ماه رمضان افزایش قیمت نخواهیم داشت، بلکه کاهش قیمت انتظار می‌رود. اما از الان نمی‌توان درصدی اعلام کرد.
کارگر نرخ کنونی هرکیلو خیار رویال را ۱۰ تا ۳۰ هزار تومان، خیار گلخانه ۲۰ تا ۳۸ هزار تومان، گوجه فرنگی بوته رس ۶ تا ۱۶ هزار تومان، گوجه فرنگی گلخانه ۲۰ تا ۳۵ هزار تومان، هندوانه ۷ تا ۱۸ هزار تومان، سبزی جور (پلو، آش، قورمه) ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان و سبزی خوردن ۱۵ تا ۳۵ هزار تومان اعلام کرد.
همچنین اکبر یاوری رئیس اتحادیه بارفروشان گفت: با توجه به شرایط مساعد تولید، مشکلی در عرضه خیار، گوجه فرنگی، هندوانه و سبزی ماه رمضان نداریم.
به گفته او، همه ساله در ابتدای ماه رمضان تقاضا در حوزه فرنگی جات افزایش می یابد که این امر منجر به نوسان جزئی قیمت می شود.
یاوری گفت: با توجه به آستانه ماه رمضان، عرضه در حوزه فرنگی جات افزایش می یابد تا نوسان چشمگیر یا کمبودی در بازار رخ ندهد.
با توجه به شرایط مساعد تولید و حجم ذخیره سازی ها انتظار می رود که با تشدید نظارت ها از نوسان و التهاب قیمت در بازار جلوگیری شود تا خانوارها در تامین اقلام مورد نیاز دچار چالش نشوند.

(سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲) ۱۱:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها