چهارشنبه / ۹ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۱۲۰۴۲۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

مذاکره با یونیدو برای انتقال تکنولوژی‌ نوین صید و فرآوری

رییس سازمان شیلات ایران بر استفاده از فناورهای نوین در صنعت شیلات تاکید کرد و گفت: با سازمان سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) برای انتقال تکنولوژی‌های نوین از صید تا فرآوری وارد مذاکره شده‌ایم.

«سیدحسین حسینی» اظهارداشت: بیش از ۴۵ درصد صید کشور به تون‌ماهیان اختصاص دارد چراکه صیادان کشور ما با بیش از هزار فروند شناور، رتبه اول در غرب اقیانوس هند را به خود اختصاص داده‌اند.
وی اظهارداشت: ما باید بتوانیم قابلیت‌های دیگر مصرف تون‌ماهیان را به جز کنسرو داشته باشیم و به ارزان‌سازی و سهم سفره از آبزیان نیز کمک کنیم که در این راستا وزارت جهادکشاورزی، وزارت صمت و بهره‌برداران بخش خصوصی متولیان این امر محسوب می‌شوند.
رییس سازمان شیلات با تاکید بر این که باید از صید تا سفره را برای افزایش توسعه مصرف آبزیان در کشور رصد کنیم، بیان داشت: یکی دیگر از مواردی که در دستور کار قرار گرفته این است که باید شرایط تازه‌خوری تون‌ماهی را در کشور فراهم کنیم.
حسینی تصریح کرد: به همین منظور استفاده از فنّاورهای نوین که برخی کشورها مثل ژاپن در آن پیشرو هستند در دستور کار قرار گرفته و با سازمان یونیدو برای انتقال تنکولوژی‌های نوین از صید تا فرآوری وارد مذاکره شده‌ایم.
وی با اشاره به این که همچنین در نظر داریم با استفاده با تکنولوژی‌های داخلی برای عبور از روش صید گیلنت به لانگ لاین اقدام کنیم، گفت: سال گذشته نیز شاهد انتقال مناسب آبزیان از دریا به خشکی توسط کشتی پشتیبان که برای نخستین بار توسط متخصصان ایران به آب‌اندازی شد، بودیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر این که موضوع زنجیره ارزش تون‌ماهیان بسیار حائز اهمیت است، گفت: در حال حاضر تولید تون‌ماهیان کشور ۲۸۲ تن است که بخش اعظم آن در قالب کنسرو به بازار عرضه می‌شود، در نظر داریم در فاز نخست ۱۰ درصد از این میزان را به صورت تازه وارد سفره‌های ایرانیان کنیم و در فازهای بعدی این رقم را به ۵۰ درصد برسانیم.
حسینی بیان کرد: از آنجا که در حال حاضر ۹۶ هزار تُن‌ ماهیان، تون ماهی صید شده از گونه گیدر است، بنابراین می‌توانیم به راحتی به اهداف در نظر گرفته شده تحقق بخشیم.
وی در خصوص برنامه‌های این سازمان برای ارزان‌سازی قیمت کنسرو تون ماهی گفت: با افزایش واردات و ایجاد تعادل بین صید و واردات، امیدواریم در سال آینده شاهد کاهش قیمت کنسرو تون ماهی و جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها باشیم.

(چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲) ۱۳:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها