چهارشنبه / ۹ اسفند ۱۴۰۲ / ۰۶:۳۴
سرویس : نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...
کد خبر : ۱۲۰۴۰۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
دنیای اقتصاد
سرویس نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...

فرصت‌های از دست‌رفته «گلفود»

نمایشگاه گلفود دبی (Gulfood) از ۲۹ بهمن تا ۳ اسفند ۱۴۰۲ در شهر دبی کشور امارات متحده عربی برگزار شد.

این نمایشگاه یکی از پربازدیدترین رویدادهای حاضر در تقویم بوده و مکان ملاقات صنایع و بزرگ‌ترین جایگاه فروش سال به حساب می‌‌‌آید. چند‌هزار شرکت در این نمایشگاه غرفه‌‌‌ دارند تا با ۸۵هزار بازدیدکننده از بیش از ۱۹۰ کشور جهان ملاقات کرده و تجارت انجام دهند. نمایشگاه غذای خلیج فارس (Gulfood) بزرگ‌ترین رویداد تجاری در حوزه خوراکی و مهمانداری است که طعم‌‌‌های جهانی، کسب و کارهایی در سطح جهانی را ملاقات می‌کنند. این نمایشگاه که بیش از ٢٥سال از تاسیس آن می‌‌‌گذرد، در بین صادرکنندگان برای بازگشت فوق‌‌‌العاده سرمایه شهرت یافته است.
محسن نقاشی دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی کشاورزی ایران که در این نمایشگاه حضور داشته با بیان اینکه حضور ۱۹۳ کشور و ۷‌هزار شرکت در نمایشگاه گلفود دبی که ۱۰‌درصد ایران نیز نیست موفقیت بسیار بزرگی برای این کشور است گفت: به همان نسبت چنین رویدادی برای کشوری مانند ایران که در صنعت غذا عقبه‌‌‌ای ۸۰ ساله دارد بسیار دردناک است.
۱۰ شرکت ایرانی در میان ۷‌هزار شرکت خارجی
به گفته او حضور ۱۰ شرکت ایرانی در بین هفت‌هزار شرکت در این نمایشگاه واقعا تاسف‌برانگیز است و طی روزهایی که در این سفر برای بازدید از نمایشگاه دبی حضور داشتم به این نکته فکر می‌‌‌کردم که در دنیایی که تولیدکنندگان صنایع غذایی در حال تاخت و تاز هستند، ما درگیر موضوعات بسیار کوچک و بی‌اهمیتی هستیم و این در حالی است که بخش خصوصی با همه مشکلات بزرگ و کوچکی که با آن درگیر هستند موفقیت‌‌‌های بزرگی را کسب کرده‌‌‌اند.
به گفته وی اتاق‌‌‌های بازرگانی در کشورهای دنیا اقدام به حضور شرکت‌ها در این نمایشگاه کرده بودند و مقدمات حضور شرکت‌ها را فراهم ساخته بودند و حتی افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه و... که از نظر صنایع غذایی بسیار از ایران عقب‌‌‌تر هستند در بهترین موقعیت و در غرفه‌‌‌های بزرگ محصولات خود را ارائه می‌‌‌کردند.  نقاشی بیان کرد: تا زمانی که ما توهم «دانستن بیش از حد» داریم نتیجه این می‌شود که تولیدکنندگان ایرانی در صنعتی که معتقدند بسیار توسعه ‌یافته است، جایگاهی در یک نمایشگاه منطقه‌‌‌ای ندارند و باید گفت برای دوستداران کشور و صنایع غذایی حضور در نمایشگاه در کشوری مانند دبی در کنار کشورهایی که در زمینه صنایع غذایی اصلا قابل مقایسه با ایران نیستند، تنها باعث تاثر است. وی مزیت‌‌‌های این نمایشگاه را مدیریت درست و تلاش اتاق‌‌‌های بازرگانی موفق با روابط عمومی ‌‌‌بالا دانست. این در حالی است که به گفته او نمایشگاه بین‌المللی ما از نمایشگاه دبی بسیار پیشرفته‌‌‌تر است، اما ما قادر به استفاده صحیح از این فضا نیستیم.
مزاحمان تولید
وی افزود: سازمان‌های استاندارد، محیط‌زیست، بانک‌ها، سازمان غذا و دارو و... همگی موانع تولید در کشور محسوب می‌‌‌شوند و بعد از اینکه هفت سال از وضع قوانین رفع موانع تولید می‌‌‌گذرد، وضعیت تولیدکنندگان ما بر این منوال است که برندهای بزرگ ما به دلیل مشغله‌‌‌ها و روزمرگی‌‌‌هایی که با آنها درگیرند از برگزاری نمایشگاه بی‌‌‌خبرند و تنها ۱۰ برند ایرانی در این نمایشگاه حاضر شده‌اند و باید مسوولان ما پاسخ بدهند که چطور وقتی بالغ بر ۶‌هزار تولیدکننده در صنعت غذا حضور دارند باید این تعداد محدود در نمایشگاه حضور یابند؟
به گفته دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی کشاورزی ایران امروز بسیاری از فعالان صنعت غذا در دنیا ناباورانه از خود می‌‌‌پرسند چگونه صنعت غذا در ایران با همه این مشکلات و موانع و تحریم‌‌‌ها توانسته چنین رشد و خودکفایی را به دست آورد؟ ایرانیان حاضر در نمایشگاه نیز از خلأ شرکت‌های ایرانی در این نمایشگاه گلایه داشتند.
 اما حتی با موفقیت بالا در حضور در نمایشگاه‌‌‌های بین‌المللی وجود ده‌‌‌ها مشکل در این حوزه مانع از ورود خریداران خارجی و خرید کالای ایرانی می‌شود. تغییرات روزانه قیمت ارز، تغییر در قیمت کالا و محدودیت‌های گاه و بیگاه تجاری همگی باعث می‌شود حضور کالای ایرانی در بازارهای جهانی با مشکلات زیادی روبه‌‌‌رو شود. وی به مسوولان هشدار داد به زنگ خطرها دقت کنند. کشورهای همسایه با ارائه مشوق‌‌‌های بسیار مناسب در حال جذب تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران ایرانی هستند و وزرا و دولت باید نسبت به این موضوع از خود واکنشی مناسب نشان دهند. باید از این موضوع عبرت گرفت چگونه کشوری که خود تولیدکننده صنعت غذا نیست قادر به جذب هفت‌هزار شرکت تولیدکننده محصولات غذایی در یک نمایشگاه است و چگونه ما قادر به برگزاری چنین نمایشگاهی نیستیم؟
اقتصاد را سیاسی نکنید
نقاشی با بیان اینکه اقتصاد را فدای سیاست نکنیم و این دو بخش را از هم تفکیک کنیم گفت: نجات کشور از طریق اقتصاد ممکن است و تا زمانی که ادارات و بانک‌ها در راه تولید مانع ایجاد کنند فائق آمدن بر این مشکلات سخت‌تر خواهد شد. متاسفانه هرچه ارتباط با وزرا و معاونت‌‌‌های وزارتخانه‌‌‌ها آسان‌‌‌تر است ارتباط با مدیرکل‌‌‌ها و مدیران میانی سخت‌تر و مانع‌‌‌زایی توسط این مدیران بیشتر می‌شود و این در حالی است که فرصت‌‌‌ها منتظر ما نمی‌‌‌مانند وبه سرعت توسط کشورهای دیگر جذب می‌‌‌شوند.
به گفته او با توجه به امیدی که با تعویض مدیریت اتاق بازرگانی ایجاد شده، امید داریم اتفاقات خوبی در حوزه تشکل‌ها بیفتد و امیدواریم ریاست اتاق با دعوت از تشکل‌ها و نظرخواهی از آنها در ارتباط با برگزاری نمایشگاه‌‌‌ها و حضور در آیین‌‌‌های بزرگ داخلی و جهانی به بازتعریف برگزاری نمایشگاه‌‌‌ها بپردازد. امیدواریم اتاق بازرگانی از سیستم دولتی خارج شود و مانند اتاق‌‌‌های بازرگانی سایر کشورها دلسوز تولید باشند. فراخوانی بدهند و سمیناری برگزار کنند و افراد و شرکت‌های حاضر در نمایشگاه دبی نظرات خود را درباره نمایشگاه اعلام کنند.
وی افزود: موضوع امنیت غذا از اهمیت زیادی برخوردار است و در صورتی که مبانی اقتصاد بر کشور حاکم باشد فرهنگ مصرف نیز اصلاح خواهد شد و در عین حال محصولات مناسب‌تر با قیمت‌های مناسب در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد و در نتیجه همه اقشار جامعه توانایی استفاده از کالاها را خواهند داشت و بنابراین باید تولید و اقتصاد را به معنای واقعی حمایت کرد و محصولات جدید با قیمت‌های مناسب برای خریداران و متناسب با قدرت خرید مصرف‌کنندگان تولید شود.

(چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲) ۰۶:۳۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها