پنج شنبه / ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۷:۲۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۲۰۱۳۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

همایش جهانی کنترل بیولوژیک کشاورزی در جیرفت و دغدغه باور ارگانیک

دومین همایش بین‌المللی و یازدهمینِ آن در سطح ملی با عنوان کنترل بیولوژیک کشاورزی و منابع طبیعی روز چهارشنبه در دانشگاه جیرفت در حالی آغاز شد که محل بحث و بررسی نحوه استفاده از سموم و باورهای مربوط به حمایت ها از محصول ارگانیگ به‌ویژه در سازمان‌های سیاستگذار بود.

در این همایش ٢ روزه کارشناسانی با ارائه مقالاتی از اسپانیا، ایتالیا، ترکیه و عراق سخنرانی دارند.
از ۱۴۷ مقاله ارسالی به همایش ۱۴۰ مقاله مورد پذیرش قرار گرفته، ۱۰ مقاله در بخش سخنرانی داخلی و چهار مقاله نیز در بخش سخنرانی بین الملل رائه می‌شود.
قانون حفظ نباتات باید به‌روز شود
رییس این همایش در آیین آغازین آن با اشاره به اینکه مسئولان کشور به ۲ امر امنیت و سلامت غذایی اهتمام ویژه دارند گفت: مسئولان امنیت غذایی را مساوی با امنیت ملی قرار داده‌اند چون اگر امنیت غذایی نباشد همه شالوده‌های مملکت برهم می‌ریزد.
ذبیح الله اعظمی افزود: سلامت غذا در برنامه ششم بهتر دیده شده است و در این راستا شناسه دار کردن محصولات کشاورزی بعد از برگشت محصولات کشور از روسیه مطرح شد.
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون حفظ نباتات مربوط به سال ۱۳۴۶ و استانداردهای دنیا تغییر کرده است اظهارداشت: به این دلیل به‌روزرسانی آن در دستور کار قرار مجلس می گیرد.
اعظمی یادآور شد: زمانی می توانیم موفق شویم که کشاورز تشویق شود باقیمانده حد مجاز سموم او (MRL) در حداقل ممکن باشد.
وی تاکید کرد: اگر کشاورز بداند محصولش رصد می شود تلاش می کند میزان سم در آن را کمتر کند.
۶۰ درصد محصولات کشاورزی جنوب کرمان صادر می شود
رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان هم در این همایش گفت: پنج میلیون تن انواع محصولات کشاورزی پارسال در این منطقه تولید شد که سهم هر ایرانی از آنها ۵۹ کیلوگرم می‌شود.
احمد احمدپور با بیان اینکه چهار درصد سهم تولیدات کشور را تامین می کنیم اضافه کرد: تنوع اقلیم محصولات کشاورزی را تنوع بخشیده به طوری که ۸۵ گونه گیاهی در جنوب کرمان تولید می شود.
وی ادامه داد: اولویت ما تولید محصول سالم است و در این راستا در بخش کیو آرکد و شناسه دار کردن محصولات به رتبه اول کشور رسیده ایم.
احمدپور بیان کرد: ۶۰ درصد محصولات ما به خارج از کشور صادر می شود، همه گواهینامه‌ها را اخذ کرده ایم و عدم تطابق کمتر از چهار درصد بوده است.
نمونه برداری از تولید انجام شود
مدیر اتاق بازرگانی جنوب کرمان هم با اشاره به اینکه صادرات محصولات غذایی و کشاورزی دشوار است گفت: به عنوان مثال فلفل بعد از بسته بندی نمونه برداری می شود اما اگر میزان سموم بالا باشد صادرکننده چه نقشی در استفاده سم در محصول دارد؟.
علی محبان افزود: مسیر در برخی مسائل اشتباه است و باید از تولید نمونه برداری شود تا تولید کننده به سلامت محصول اهمیت دهد.
باور کشاورزی ارگانیک در ذهن مسئولان دیده نمی شود
یکی از مسئولان شرکت های کنترل بیولوژیک نیز در این همایش گفت: پاشنه آشیل صادرات کشاورزی باقیمانده سموم است؛ درحالی که دنیا در حال حذف سموم بوده و هست.
آزاد عمرانی ادامه داد: اتحادیه اروپا برنامه ریزی می کند تا سال ۲۰۳۰ حدود ۲۵ درصد زمین هایش زیرپوشش کشاورزی ارگانیک باشد این به معنی حذف همه سموم شیمیایی است.
وی با اشاره به شکننده بودن آینده صادرات محصولات کشاورزی بیان کرد: بی توجهی به کنترل بیولوژیک و فرایند زمان‌بر آن مشهود است به عنوان مثال یک قارچ کُش شیمیایی را یک ساله به نتیجه رساندیم اما قارچ کش بیولوژیک همچنان بی نتیجه مانده است.
عمرانی با بیان اینکه تغییرات آب و هوایی و افزایش دما بر کشاورزی تاثیر می گذارد اضافه کرد: ۷۰ درصد گیاهانی که غذا را تولید می کنند سه کربنه هستند و باید دمای ۲۵ درجه داشته باشیم؛ در گرما بهره‌وری فتوسنتز و تولید غذا پایین می آید.
وی با اشاره به اینکه مگس مدیترانه ای با افزایش دما به ارتفاعات بالاتر نفوذ کرده است یادآور شد: شیوع آن یکی از تهدیدهای تولید میوه در جهان است و محصولاتی که جوابگوی این موضوع در سبد آفت کُش های کشور باشد وجود ندارد.
عمرانی اضافه کرد: بدنه بسیاری از ساختارهای دولتی، کشاورزی ارگانیک و کشاورزی مبتنی بر استفاده از روش های غیرشیمیایی را قبول ندارند و این باور ذهنی در آنان دیده نمی شود.
ارز به واردات سموم داده نشود
یکی دیگر از فعالان حوزه کنترل بیولوژیک هم با طرح این پرسش که چرا ارز به واردات سموم داده می‌شود اظهارداشت:، بگذارید شرایط برابر باشد و ما هم در حوزه کنترل بیولوژیک شرایط مانند طرف مقابل داشته باشیم.
همایون مرادی افزود: عدالت در دادن مجوز وجود ندارد، باید سازمانی جدا برای کنترل بیولوژیک ایجاد شود.
وی با بیان اینکه آگاهی کافی از سوی مصرف کننده وجود ندارد ادامه داد: چالش هایی برای تولید وجود دارد و چرخه شکل گیری تولید و عرضه محصول در کنترل بیولوژیک شکل نگرفته است.
مرادی با اشاره به اینکه برای موفقیت در گسترش شیوه کنترل بیولوژیک الزام هایی نیاز دارد تصریح کرد: در این زمینه مشاهده می شود برخی با ارز ۴۲ هزار ریالی برای ۲ سال سم وارد کرده اند.
وی با بیان اینکه رقابت ناعادلانه باید برداشته شود اضافه کرد: با ارزهای ۲۸۰ هزار و ۴۲۰ هزار ریالی هم سم وارد می شود و معلوم است سودده خواهد بود.
مرادی گفت: ۶۳۶ هزار هکتار برای آفات پروانه‌ای سم وارد می شود در حالی که با کنترل بیولوژیک می شود با یک چهارم قیمت، آن را کنترل کرد.
وی تصریح کرد: ما حاضریم منوط و مشروط به موفقیت کار، اقدام به انجام آن کنیم.

(پنج شنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲) ۰۷:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها