شنبه / ۲ دی ۱۴۰۲ / ۰۷:۵۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۸۸۶۶
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

ایران رتبه ۵۹ را در تولید محصولات ارگانیک داراست

رئیس انجمن ارگانیک گفت: ایران رتبه ۵۹ تولید محصولات ارگانیک از ۱۹۱ کشور تولیدکننده را داراست.

رضا نورانی، رئیس انجمن ارگانیک گفت: انجمن ارگانیک فعالیت خود را از سال ۸۵ آغاز کرد که در چند سال نخست به دنبال استانداردسازی و فرهنگ سازی و سپس بازاریابی و تولید بود. بعد از ۱۷ سال تولیدکنندگان بازار را شناختند.
 
به گفته او، "علی رغم پرداخت یارانه به سم و کود، اما هیچ گونه یارانه ای به تولیدکنندگان ارگانیک داده نشد به طوریکه بعد از چند سال توانستیم رتبه ۵۹ بین ۱۹۱ کشور تولیدکننده را داشته باشیم."
 
نورانی ادامه داد: با توجه به پتانسیل کشور انتظار می رود که بخشی از یارانه سموم و کود شیمیایی به کشاورزی ارگانیک داده شود تا با افزایش مصرف، قیمت کاهش یابد.
 
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با تاکید بر حمایت از محصولات سلامت محور گفت: علی رغم آنکه حجم قابل توجهی ارز به واردات دارو داده می شود، بخشی از آن باید به محصولات سلامت محور داده شود تا قیمت تمام شده تولید کاهش یابد.
 
به گفته او، بنابر آمار تقاضا برای خرید محصولات ارگانیک در دنیا ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یافته است و طبق آخرین آمارها ترنول تجاری محصولات ارگانیک در سال ۲۰۲۱ بالغ به ۱۴۰ میلیارد دلار می رسد و تا سال ۲۰۳۰ به ۲۰۰ میلیارد دلار می رسد، اما متاسفانه حجم تولید در کشور ما کمتر از یک درصد است.
 
نورانی ادامه داد: اگر سالانه نیم درصد به تولید محصولات ارگانیک اضافه شود، تا ۲ دهه آینده جزء ۱۰ کشور تولیدکننده ارگانیک خواهیم شد.
 
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: هم اکنون تولید محصولات ارگانیک کشور ما بیشتر محصولات فرآوری شده همچون رب، سس های گوجه فرنگی، سس انار، رب انار، زیتون، روغن زیتون، چای، خشکبار و عرقیجات است. اما در محصولاتی همچون زیتون ۱۰ تا ۲۰ درصد، خشکبار ۲۰ درصد و برنج به خاطر کاهش سطح کشت ۵۰ درصد اختلاف داریم.
(شنبه ۲ دی ۱۴۰۲) ۰۷:۵۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها