چهارشنبه / ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۷:۳۴
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۱۲۰۰۹۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
دنیای اقتصاد
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

افزایش صادرات محصولات برنج فرآوری شده کره

بر اساس داده‌‌‌های دولتی و منابع صنعتی کره جنوبی، صادرات محصولات برنج فرآوری شده این کشور در سال ۲۰۲۳ در بحبوحه رشد تقاضای جهانی برای گزینه‌‌‌های غذایی مناسب به بالاترین حد خود رسید.

برنج یکی از مهم‌ترین غلات و اقلام غذایی جهان است. نیمی‌‌‌از جمعیت جهان، به برنج به‌‌‌عنوان یک غذای اصلی وابسته هستند. هم‌‌‌اکنون انواع مختلف برنج در جهان وجود دارد، اما اینها در دو گونه زیستی کلی جای می‌‌‌گیرند. گونه‌‌‌های اصلی برنج، شامل برنج آسیایی و برنج آفریقایی هستند .
برنج، پس از نیشکر و ذرت، سومین محصول کشاورزی از نظر میزان تولید در جهان است. همه برنج‌‌‌های سفید از برنج قهوه‌‌‌ای به‌‌‌دست می‌‌‌آیند. فرآیند آسیاب کردن پوسته، سبوس و جوانه برنج را از بین می‌‌‌برد. این فرآیند ماندگاری برنج سفید را افزایش می‌‌‌دهد، اما بسیاری از مواد مغذی آن از جمله فیبر، ویتامین‌‌‌ها و مواد معدنی را از بین می‌‌‌برد. برای مقابله با این مشکل، برنج سفید به طور مصنوعی با مواد مغذی غنی می‌شود. دانه‌‌‌های تصفیه شده نیز صیقلی می‌‌‌شوند تا خوش طعم‌تر به نظر برسند.
داده‌‌‌های شرکت تجارت کشاورزی و ماهیگیری کره نشان می‌‌‌دهد که محموله‌‌‌های خروجی محصولات برنج فرآوری‌‌‌شده، از جمله برنج فوری، گیم‌‌‌باپ منجمد و تئوک‌‌‌بوکی (کیک‌‌‌های برنج تند) به ارزش ۲۱۷.۲ میلیون دلار در سال ۲۰۲۳ رسیده است. این در حالی است که آخرین رقم نشان‌دهنده افزایش ۱۹.۵ درصدی نسبت به ۱۸۱.۸ میلیون دلار محاسبه شده در سال ۲۰۲۲ است که برای اولین بار از آستانه ۲۰۰ میلیون دلار عبور کرده است.
روند صعودی محموله‌‌‌های صادراتی سالانه محصولات برنج فرآوری شده از سال ۲۰۱۵ ثابت بوده است و ارقام از ۵۴.۳میلیون دلار در سال ۲۰۱۵ به ۸۹.۴میلیون در سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است. به‌ویژه در سال ۲۰۱۹، این رقم بیش از دو برابر شد و به ۱۸۵.۹ میلیون دلار رسید و اولین بار بود که از آستانه ۱۰۰ میلیون دلار عبور کرد. ایالات متحده واردات بیش از نیمی‌‌‌از کل محموله‌‌‌های خروجی برنج فرآوری شده کره جنوبی در سال ۲۰۲۳ را با ۱۱۴.۸ میلیون دلار یا ۵۲.۸درصد به خود اختصاص داده است. پس از آمریکا، ویتنام با ۱۵ میلیون دلار، اتحادیه اروپا و انگلیس با ۱۴.۹میلیون دلار، ژاپن با ۱۲.۶میلیون دلار و استرالیا با ۷.۱میلیون دلار قرار گرفتند.
  مقامات دولتی کره محبوبیت جهانی محصولات برنج فرآوری شده این کشور را به مزایای سلامتی و راحتی آنها نسبت می‌‌‌دهند. یک مقام وزارت زراعت، غذا و امور روستایی کره جنوبی در این خصوص اظهار کرد: مصرف محصولات برنج فرآوری شده، مانند برنج فوری و گیم‌‌‌باپ منجمد، به‌ویژه در طول و پس از همه‌گیری کووید-۱۹ در حال افزایش است، زیرا علاقه‌‌‌مندی به غذاهای سالم‌‌‌تر و راحت‌‌‌تر افزایش یافته است. این افزایش محبوبیت به مراحل پخت آسان و ویژگی‌‌‌های ذخیره‌سازی آنها نیز نسبت داده می‌شود. با تکیه بر این موفقیت، دولت کره جنوبی در ۲۳ ژانویه از طرح خود برای افزایش محموله‌‌‌های خروجی محصولات برنج فرآوری شده به ۴۰۰ میلیون دلار تا سال ۲۰۲۸ رونمایی کرد. با این حال بسیاری از کشورهای تولیدکننده برنج به دلیل ضعف جاده‌‌‌ها، فناوری‌‌‌های ضعیف نگهداری، زنجیره عرضه ناکارآمد و ضعف کشاورز برای رساندن محصول به بازار و توزیع کننده‌‌‌های جزئی، دچار ضرر و زیان‌‌‌های فراوان و تلفات در محصول برداشت‌شده می‌‌‌شوند.
در تحقیقی توسط بانک جهانی و فائو ادعا شده است به‌‌‌طور متوسط هر سال نزدیک به ۸ تا ۲۶‌درصد برنج تولیدشده در کشورهای درحال توسعه به دلیل ضعف تاسیسات و مشکلات پس از برداشت از بین می‌‌‌رود. در برخی گزارش‌‌‌ها ادعا شده این عدد بیش از ۴۰‌درصد است. این ازدست دادن محصول نه تنها باعث کاهش امنیت غذایی جهانی می‌شود بلکه کشاورزان در کشورهای در حال توسعه مانند چین و هند و دیگر کشورها مبلغی به ارزش ۸۹ میلیارد دلار را به دلیل ضعف حمل‌ونقل و مشکلات پس از برداشت از دست می‌‌‌دهند که این موضوع قابل پیشگیری است. تولید برنج در کره جنوبی برای تامین مواد غذایی در این کشور بسیار حائز اهمیت است و برنج بخشی از رژیم غذایی کره‌ای است. برنج باارزش‌ترین محصول در کره جنوبی است. با این حال،  افزایش سطح دستمزد و ارزش زمین، تولید آن را در این کشور گران کرده است. برنج حدود ۹۰‌درصد از کل تولید غلات و بیش از ۴۰‌درصد از درآمد مزرعه را در کره تشکیل می‌‌‌داد، به طوری که تولید محصول برنج در سال ۱۹۸۸ در کره بالغ بر ۶.۵ میلیون تن بود.

(چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲) ۰۷:۳۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها